PricewaterhouseCoopers: dobre prognozy dla reklamy internetowej ipłatnej telewizji

Do 2012 roku wartość globalnego rynku mediów i rozrywki sięgnie 2,2biliona USD, a przedsiębiorstwa działające w tym sektorze będądecydować się na zawieranie aliansów strategicznych, które pozwoląsprostać wyzwaniom związanym z szybko zmieniającym się sprzętem,rynkiem oraz zachowaniami konsumentów - wynika z raportu "GlobalEntertainment and Media Outlook: 2008-2012" firmyPricewaterhouseCoopers.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Raport - prezentujący perspektywy rozwoju sektora rozrywki imediów - podkreśla również wagę generowania zysków z tradycyjnychsegmentów rynku istotnych w okresie, kiedy najnowsze technologiewciąż jeszcze wypracowują swoją pozycję wśród konsumentów.

"Przewidujemy, że w skali świata składana średnia stopa wzrostu(CAGR) dla branży rozrywki i mediów wyniesie 6,6%, co oznacza, że wroku 2012 wartość tego rynku sięgnie 2,2 biliona USD. Naszymzdaniem wzrost polskiego rynku mediów i rozrywki w okresienajbliższych pięciu lat wyniesie ponad 9% i osiągnie wartość 14 225mln USD w 2012 r."- mówi Paweł Ożarowski, dyrektor w zespole ds.usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers.

Ekspansja nowoczesnychtechnologiiDecydujący wpływ zarówno na tempo, jak ina kierunek rozwoju branży rozrywki i mediów będzie miało kilkakluczowych technologii. Zasięg technologii szerokopasmowego dostępudo Internetu dynamicznie rośnie na całym świecie, a technologiemobilne szybko posuwają się naprzód, zdobywając abonentów iwpływając na modernizację infrastruktury, która umożliwi nową falęekspansji telefonii komórkowej - tym razem na polu dostępu doInternetu, reklamy i telewizji. Równolegle nowoczesne multipleksy,kina cyfrowe i trójwymiarowe przekształcają rozrywkę kinową wzupełnie nową jakość, podczas gdy rozwój telewizji wysokiejrozdzielczości oraz rozstrzygnięcie wojny o format DVD wysokiejrozdzielczości zmienią nasze domy w cyfrowe centra rozrywki.

Globalna koniunktura w branży dostępu szerokopasmowego niezwalnia tempa, napędzając rozwój w całej branży. Do 2012 r., przyuśrednionej stopie wzrostu na poziomie 16,4% liczba gospodarstwdomowych dysponujących takim dostępem ponownie się podwoi,osiągając 661 milionów.

O dobrej kondycji mediów decyduje "pokolenie sieci", apodtrzymują ją konsumenci powyżej 50. rokużycia"Pokolenie sieci' (pokolenie młodzieżyurodzonej w latach 1977-1997, które jako pierwsze "doroślejecyfrowo") nadal nadaje tempo i wyznacza kierunek rozwoju branżyrozrywki i mediów. Pod wpływem "generacji sieci" powstają nowemodele biznesowe, które rewolucjonizują relacje pomiędzyprzedsiębiorstwem a klientem. Dla tej grupy użytkowników nowetechnologie stały się już codziennością i stopniowo przenikająrównież do starszych pokoleń, dla których "generacja sieci" jestłącznikiem ze światem nowych technologii medialnych.

Z drugiej strony konsumenci powyżej 50. roku życia zapewniająrównowagę w branży, poświęcając mediom tradycyjnym równie dużouwagi, ile "pokolenie sieci" poświęca rozrywce cyfrowej ikomórkowej. We wszystkich regionach świata, z wyjątkiem Europy,Bliskiego Wschodu i Afryki, populacja pięćdziesięciolatków rośnie wtempie dwucyfrowym, a do roku 2012 jej liczebność wzrośnie z 1,1mld do 1,25 mld, czyli o 13,1%. Ten wzrost pomoże podtrzymaćżywotność tradycyjnych formatów rozrywki, mimo pewnegozainteresowania także starszych pokoleń nowymi platformami,opanowanymi już przez dzieci i wnuki.

Kluczowy trend w dynamice według regionów - rosnąca rolarynków wschodzącychRosnąca globalizacja branży nadalbędzie głównym źródłem wzrostu w analizowanym okresie, a rynkiwschodzące odegrają rolę kluczowego czynnika napędzającego rozwój.Gospodarki rozwinięte mogą natomiast odnotować wolniejszą dynamikęwzrostu.

Obecnie największym rynkiem (szacowanym w 2007 r. na 600 mldUSD) pozostają Stany Zjednoczone, które w latach 2008-20012 będąrozwijać się najwolniej ze wszystkich 5 regionów, osiągając wartość759 mld USD w 2012 r. Drugi z największych rynków - Europa, BliskiWschód i Afryka (EMEA) - jest szacowany na 570 mld USD w 2007 ibędzie się rozwijać w tempie 6,8% CAGR, osiągając wartość 792 mldUSD w 2012 r. Motorem wzrostu w tym regionie będą: EuropaŚrodkowo-Wschodnia oraz Bliski Wschód/Afryka. W najbliższych pięciulatach reklama internetowa, nakłady na dostęp do Internetu oraz grywideo będą nadal odnotowywać roczny wzrost na poziomiedwucyfrowym.

Rynki i segmenty EMEA w skrócie - determinantą wzrostujest rosnący potencjał Internetu i sieci komórkowych

Dostęp do Internetu: mobilny istacjonarnyEMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka)pozostanie największym na świecie regionalnym rynkiem dostępu doInternetu - prognozowany wzrost wyniesie 12,3% CAGR, a jego wartośćosiągnie poziom 145,2 mld USD w 2012 r. w porównaniu do 81,1 mldUSD w 2007 r. W skali światowej prognozowany rozwój tego segmentuwyniesie 12,1% CAGR. Spodziewany jest również wzrost rynkupolskiego z 1 260 mln USD w 2007 r. do 3 042 mln USD w 2012 r.

Spadki cen hurtowego dostępu szerokopasmowego wymuszone przezregulatorów sprzyjają konkurencji i przyczyniają się do zwiększeniazasięgu tej technologii. Z kolei modernizacja sieci bezprzewodowychoraz wdrożenie usług bezprzewodowych w technologii 3G będąstymulować popyt na dostęp mobilny do Internetu.

Reklama internetowa: mobilna istacjonarnaW 2012 r. region EMEA przejmie od StanówZjednoczonych pozycję największego rynku regionalnego reklamyinternetowej, rosnąc z 17 mld USD w 2007 r. do 46,2 mld USD, czyli22,1% CAGR. W skali światowej prognozowany wzrost wyniesie 19,5%,czyniąc z reklamy internetowej najszybciej rozwijający się segmentw najbliższych pięciu latach.

Do 2012 r. światowe przychody z reklamy mobilnej wzrosnąsześciokrotnie, do poziomu 16,4 mld USD. Rozwój będzie następował wtempie 44% CAGR, czyli znacznie szybciej niż będzie to miałomiejsce w przypadku reklamy internetowej w technologiistacjonarnej.

Ogólny rozwój rynku kształtować będą nowe rodzaje reklamy - np.oferowanie konsumentom darmowych usług w zamian za zgodę naotrzymywanie reklam na telefon komórkowy, czy też udostępnianieprogramów telewizyjnych w Internecie przez nadawców w połączeniu zesprzedażą reklam wokół nich.

Płatna telewizjaWzrost w regionie EMEA będzie szybszy niż w USA, wolniejszy jednakniż w Azji i Oceanii oraz Ameryce Łacińskiej. Segment ten wzrośniez 65,2 mld USD w 2007 r. o 9,6% CAGR, by w 2012 r. osiągnąć pułap103 mld USD. Na świecie rynek płatnej telewizji będzie rósł wtempie 10,1% CAGR. Oznacza to, że w 2008 r. EMEA wyprzedzi USA istanie się największym rynkiem regionalnym. W Polsce prognozujemywzrost o 3,2% CAGR z 1 519 mln USD w 2007 do 1 779 mln USD w2012.

Platformy cyfrowe zwiększą popyt na usługi dodatkowe i wideo nażądanie, a tym samym wzrośnie poziom wydatków przypadających najedno gospodarstwo domowe. Innym czynnikiem przyczyniającym się dorozwoju tego segmentu będzie popularyzacja transmisji w wysokiejrozdzielczości (HD).

Reklama telewizyjnaEMEA będzie drugim najszybciej rozwijającym się regionem świata - zpoziomu 46,3 mld USD w 2007 r. wzrośnie do 64,1 mld USD w 2012 r.,czyli będzie rósł w tempie 6,7% CAGR. Na świecie wskaźnik wzrostudla segmentu reklamy telewizyjnej prognozowany jest na poziomie5,9% CAGR.

W wyniku stopniowego odchodzenia od telewizji analogowej iprzechodzenia na nadawanie cyfrowe w wielu krajach, platformynaziemnej telewizji cyfrowej i nowe multipleksy cyfrowe będąstymulować rozwój reklamy wielokanałowej. Jednocześnie zwalnianebędą dotąd wykorzystywane częstotliwości, dzięki czemu powstanąnowe możliwości zastosowań technologii bezprzewodowych.

Gry wideoRegion EMEA - drugi największyregionalny rynek gier wideo, którego wartość w 2007 r. wyniosła12,7 mld USD - powinien rosnąć w tempie 11,3% CAGR i osiągnąćwartość 21,6 mld USD. Na świecie wzrost w tym segmencie prognozujesię na poziomie 10,3% CAGR.

Największym segmentem pozostaną gry na konsole/gry przenośne,rosnące w tempie 7,4% CAGR z poziomu 7,5 mld USD w 2007 r. do 10,7mld USD w 2012 r. Konsole umożliwiające dostęp do Internetu orazrosnąca penetracja dostępu szerokopasmowego w gospodarstwachdomowych staną się bodźcem do rozwoju rynku gier internetowych. Wefekcie, gry internetowe - zarówno dla użytkowników okazjonalnych,jak i wieloosobowe gry typu "massively multiplayer online games"(MMOG) - odnotują najwyższą dynamikę wzrostu w wysokości 23,9%CAGR. W konsekwencji wartość tego rynku wzrośnie z poziomu 1,8 mldUSD w 2007 r. do 5,2 mld USD w 2012 r. Wraz z wprowadzaniem corazbardziej wyrafinowanych aparatów z większym ekranem i lepszągrafiką, umożliwiających ściąganie gier, a także w połączeniu zekspansją w sektorze graczy okazjonalnych, nadal rozwijać się będągry na telefony komórkowe. Wartość tego rynku powinna wzrosnąć zpoziomu 1,7 mld USD w 2007 r. do 3,7 mld USD do 2012 r., czyli wtempie 16,2% CAGR.

Reklama zewnętrznaUdoskonalone narzędzia pomiaru oglądalności, nowe miejscaekspozycji oraz bilbordy cyfrowe, wzbogacające ofertę dostępnychnośników reklamy zewnętrznej i generujące więcej przychodów dziękimożliwości wyświetlania wielu reklam stanowić będą siłę napędowąreklamy zewnętrznej. Reklama zewnętrzna stanie się segmentemrosnącym w tempie 6,2% CAGR, z poziomu 10,4 mld USD w 2007 r. do14,1 mld USD w 2012 r. Polski rynek reklamy zewnętrznej - druginajwiększy w regionie CEE - osiągnął w 2007 wartość 219 mln USD ibędzie rósł na poziomie 12,6% CAGR do 397 mln USD w 2012.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?