Promocja - hasło pułapka

Czy 4 tys. zł mniej za telewizor LCD to interesująca oferta?Przedsiębiorcy wiedzą, że dla wielu konsumentów to wielka okazja istarają się wykorzystać - często nieuczciwie. Co trzeci produktobjęty akcją promocyjną wzbudził zastrzeżenia Inspekcji Handlowej.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Badaniem przeprowadzonym na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencjii Konsumentów objęto 112 placówek handlowych - 100 z nich należałodo dużych sieci handlowych. Uchybienia stwierdzono w 39,7 proc.artykułów żywnościowych, natomiast w przypadku innych produktówzastrzeżenia kontrolerów wzbudziło 32 proc. badanych partii.

Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło nierzetelnego informowaniao cenach towarów oferowanych w promocjach. Zastrzeżenie inspektorówwzbudziła nieuczciwa praktyka przedsiębiorców związana zprzekreślaniem cen sugerowanych jako dotychczasowe, które wrzeczywistości nigdy nie obowiązywały. Przykładem może być pozorniekorzystna oferta kupna telewizora LCD za 6849 zł. Przed wyprzedażątelewizor kosztował 6 999 zł, tymczasem sprzedawca jako cenęobowiązującą przed obniżką podał 10 999 zł.

Kontrolerzy zakwestionowali również nieprawidłowe wyliczanie centowarów z gratisami.

W przypadku 17,3 proc. przebadanych partii były wyższe niż tych,do których upominki nie były dołączane - różnice sięgały nawet 9zł. Tym samym to klient ponosił koszt "prezentu".

Ponadto część asortymentu posiadała ceny identyczne jak przedpromocją - mimo to produkty reklamowane były jako znacznie tańsze.Zdarzało się również, że towary, które pojawiły się w danym sklepiepo raz pierwszy, sprzedawane były po cenie sugerowanej jako niższaod dotychczas obowiązującej. Ponadto inspektorzy zwrócili uwagę naznaczne rozbieżności między cenami zakodowanymi w czytnikach atymi, które zostały uwidocznione na terenie sklepu oraznieprawidłowe wyliczanie cen jednostkowych produktów.

Konsumenci byli również wprowadzani w błąd informacją naopakowaniu, że masa lub pojemność produktu w ramach promocjizostały zwiększone przy utrzymaniu dotychczasowej ceny. Przykłademmoże być reklama na opakowaniu płynu do mycia szyb sugerująca, że250 ml konsument dostaje w prezencie, a płaci jedynie za 750 ml. Wtoku kontroli okazało się, że w promocji dostępne były wyłącznieprodukty o pojemności 750 ml.Ustalenia kontroli dały podstawę do nałożenie 67 mandatów karnychoraz skierowania trzech wniosków do sądów. Do UOKiK przekazano 16powiadomień o ujawnionych w toku kontroli działaniach mogącychstanowić czyn nieuczciwej konkurencji.

Analiza Inspekcji Handlowej pokazała, że obniżka ceny czyupominek dołączany do zakupionego towaru to nie zawsze superokazja. Jak nie ulec hasłom o ostatnim dniu promocji czywyprzedaży? UOKiK przypomina o zasadach udanych "zakupowychłowów":

  • porównuj informacje zawarte w gazetkach reklamowych z tymi,które umieszczane są przy produktach w sklepie;
  • ufaj rozsądkowi, nie emocjom. Zdarza się, że cena towarówoferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży ma taka samąwartość, jak przed rozpoczęciem akcji, ale bywa, że i wyższą;
  • przeliczaj wartość towarów z gratisami. Zwracaj uwagę, czyzestaw produktów z podarunkiem to faktycznie okazja. Porównaj, czyzakup tych samych artykułów osobno nie będzie kosztować cię mniejniż "okazyjny komplet";
  • sprawdzaj cenę, którą ostatecznie musisz zapłacić.Przedsiębiorcy mają obowiązek poinformować cię o pełnej ceniedanego towaru;
  • warto być czujnym, gdy oferta dotyczy produktów spożywczych.Sklepy organizują promocje często wtedy, gdy zależy im na pozbyciusię towarów z uwagi na krótki bądź upływający termin przydatności.Oprócz smaku degustowanego produktu, sprawdź datę ważności.

kk
Autor artykułu:
kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów