Przed fuzją były spadki. Tyle zarobiły Instytut Monitorowania Mediów i PSMM

Instytut Monitorowania Mediów zanotował w ub.r. spore spadki przychodów i zysku. Firma przyznaje, że był to trudny okres. Zmalały też wyniki przejętej przez nią na początku br. spółki PSMM Monitoring&More.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Przed fuzją były spadki. Tyle zarobiły Instytut Monitorowania Mediów i PSMM

Instytut Monitorowania Mediów w 2023 roku wypracował 24,36 mln zł przychodów sprzedażowych. Rok do roku zmalały one o 19,4 proc. z 30,23 mln zł. Firma zanotowała spadek wpływów zarówno w Polsce (z 26,11 do 21,6 mln zł), jak i tych z zagranicy (z 4,12 do 2 ,75 mln zł).

Spółka nie wskazała w sprawozdaniu, z czego wynikają te spadki, zaznaczając, że dalej powiększała swój udział w rynku rumuńskim. Przyznała, że 2023 r. był dla niej trudnym okresem.

Koszty Instytutu Monitorowania Mediów niewiele zmalały

Firmie trudno było przede wszystkim ograniczać koszty działalności operacyjnej w podobnym tempie do spadku sprzedaży. W ub.r. wyniosły one 17,49 mln zł, o 3,1 proc. mniej niż przed rokiem (18,05 mln zł).

Wydatki na wynagrodzenia zmniejszyły się z 8,85 do 8,04 mln zł, a te sklasyfikowane jako pozostałe koszty rodzajowe - z 3,3 do 3 mln zł, zaś nakłady na usługi obce wzrosły z 3,17 do 3,77 mln zł. Średnioroczna liczba pracowników spółki zmalała ze 129 do 117.

Instytut Monitorowania Mediów zdołał natomiast ograniczyć pozostałe koszty operacyjne z 1,29 mln do 301,1 tys. zł. Za to wydatki finansowe podskoczyły z 23,4 do 209 tys. zł, wpływy finansowe (głównie z dywidend i odsetek) zmalały z 988 do 822,2 tys. zł.

Zysk operacyjny zmniejszył się z 11,01 do 6,9 mln zł, a przy spadku kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 2,23 do 1,5 mln zł zysk netto spadł z 9,74 do 6,02 mln zł.

Wspólnicy firmy zdecydowali, żeby jej zeszłoroczny zysk netto w całości przeznaczyć na kapitał zapasowy. Inaczej było w ub.r., gdy dostali 4,42 mln zł dywidendy. 73,5 proc. udziałów spółki ma członek jej rady nadzorczej Michał Sienicki, 24,5 proc. - członek zarządu Paweł Sanowski, a 2 proc. - wiceprezes Krzysztof  Sitkiewicz.

W poniższych grafikach bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

PSMM z dużo niższym zyskiem

W ub.r. Instytut Monitorowania Mediów oprócz dotychczasowej działalności operacyjnej przygotowywał się do przejęcia konkurentów: spółek PSMM Monitoring & More (i powiązanego z nią Newton Media Polska) oraz Newspoint. Obie akwizycje ogłosił na początku br.

Z przejętych firm zdecydowanie największa jest PSMM Monitoring&More. W 2023 roku jej wpływy zwiększyły się o 2,3 proc. - z 24,44 do 24,99 mln zł. Wydatki operacyjne poszły w górę ponad dwukrotnie mocniej - o 5,9 proc. do 24,38 mln zł, głównie wskutek wzrostu wydatków na wynagrodzenia (z 11,05 do 11,45 mln zł), ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze (z 2,43 do 2,51 mln zł) oraz usługi obce (z 8,14 do 8,57 mln zł).

Rentowność PSMM Monitoring & More poprawił skok pozostałych wpływów operacyjnych z 90,6 tys. do 1,37 mln zł, zaś negatywnie wpłynęły na nią spadek wpływów finansowych, głównie z dywidend (z 1,56 do 1,17 mln zł) oraz skok wydatków finansowych z 2,4 tys. do 1,18 mln zł (z czego 1,07 mln zł do koszty aktualizacji aktywów finansowych).

W ujęciu sprzedażowym brutto zysk zmniejszył się z 1,42 mln do 608,9 tys. zł, a na poziomie netto - z 2,65 do 1,54 mln zł.

grafika

Z kolei Newspoint wypracował w 2023 r. 3,41 mln zł przychodów sprzedażowych, o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy wzroście kosztów sprzedażowych z 2,54 do 2,75 mln zł jej zysk sprzedażowy brutto zmalał z 837,2 do 659 tys. zł, a zysk netto - z 779,3 do 611,3 tys. zł.

Razem drożej

- Niezwłocznie podjęliśmy analizę sytuacji rynkowej pod kątem oferowanych cen i kryteriów wyceny stosowanych przez wszystkie podmioty z Grupy IMM. Okazało się, że pomiędzy firmami istniały w tym zakresie znaczące dysproporcje - wyjaśniał nam Sebastian Bykowski, szefa PSMM Monitoring&More i wiceprezes IMM.

- W oparciu o przeprowadzone analizy i liczne konsultacje (w tym z zespołem prawników) opracowaliśmy cennik usług monitoringu mediów, który w obiektywny sposób określa wycenę tego typu przeglądów i analiz w oparciu o jednoznaczne kryteria, które obejmują m.in. zakres monitoringu, liczbę monitorowanych haseł i tematów oraz nakłady analityczne i technologiczne związane z prowadzeniem i utrzymaniem konkretnych serwisów medialnych dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK