Przychody firm w I kw. 2020 roku wzrosły o 4,3 proc. rdr; w takim samym stopniu wzrosły inwestycje

Przychody firm w I kw. br. wzrosły o 4,3 proc. rdr, ale koszty uzyskania były wyższe o 5,7 proc. - wynika z poniedziałkowych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Inwestycje firm wzrosły o 4,3 proc., wobec wzrostu o 22,8 proc. w tym samym okresie 2019 r.

pap / bg
pap / bg
Udostępnij artykuł:
Przychody firm w I kw. 2020 roku wzrosły o 4,3 proc. rdr; w takim samym stopniu wzrosły inwestycje
fot. Shutterstock.com

"W I kwartale 2020 roku wzrost przychodów z całokształtu działalności (4,3 proc.) był niższy niż wzrost kosztów ich uzyskania (5,7 proc.). Wyniki finansowe badanych przedsiębiorstw były niższe od uzyskanych rok wcześniej" - napisano poniedziałkowym komunikacie GUS.

"Pogorszyły się również wskaźniki ekonomiczno-finansowe. Nakłady inwestycyjne były wyższe o 4,3 proc. od notowanych w I kwartale 2019 roku (kiedy miał miejsce wzrost o 22,8 proc.)" - dodano.

Zgodnie z danymi GUS przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wzrosły o 3,8 proc., a koszty tej działalności – o 4,5 proc. Wynik finansowy ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniósł 30,1 mld zł i był niższy o 9,9 proc. niż w I kw. 2019 roku.

Zysk netto wyniósł 39,0 mld zł i był wyższy o 2,1 mld zł od uzyskanego w I kwartale 2019 roku, a strata netto wyniosła 20,5 mld zł i zwiększyła się o 9,5 mld zł. Zysk netto wykazało 67,6 proc. ogółu przedsiębiorstw (wobec 69,5 proc. rok wcześniej), a uzyskane przez nie przychody stanowiły 72,7 proc. przychodów z całokształtu działalności badanych przedsiębiorstw (wobec 79,7 proc. przed rokiem).

GUS obliczył, że w przetwórstwie przemysłowym zysk netto odnotowało 73,4 proc. jednostek (przed rokiem 76,0 proc.), a udział uzyskanych przez nie przychodów w przychodach wszystkich podmiotów tej sekcji wyniósł 70,3 proc. (wobec odpowiednio 85,3 proc. przed rokiem).

"Wskaźnik rentowności sprzedaży brutto zmniejszył się z 4,5 proc. do 3,9 proc., wskaźnik rentowności obrotu brutto z 4,3 proc. do 3,0 proc., a wskaźnik rentowności obrotu netto – z 3,4 proc. do 2,4 proc. (...) Największe pogorszenie wskaźnika rentowności obrotu netto odnotowano w zakwaterowaniu i gastronomii (o 9,7 p. proc.)" - czytamy w informacji GUS.

Zgodnie z danymi urzędu statystycznego, w I kwartale br. nakłady inwestycyjne badanych przedsiębiorstw wyniosły 29,6 mld zł i były (w cenach stałych) o 4,3 proc. wyższe niż przed rokiem.

"Zwiększyły się nakłady na budynki i budowle (wzrost o 12,8 proc.), natomiast nakłady na maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia oraz na środki transportu nieco spadły (o 0,3 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 18,3 proc.)" - wyjaśnia GUS.

Największy wzrost nakładów inwestycyjnych (w cenach bieżących) wystąpił m.in. w dostawie wody; gospodarowaniu ściekami i odpadami; rekultywacji (o 22,8 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 14,3 proc.), przetwórstwie przemysłowym (o 14,1 proc. wobec wzrostu o 18,5 proc.), handlu; naprawie pojazdów samochodowych (o 10,2 proc. podczas gdy w I kwartale ub. roku nakłady były podobne do notowanych rok wcześniej).

Zmniejszyły się nakłady inwestycyjne m.in. w wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 4,9 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 45,8 proc.), transporcie i gospodarce magazynowej (o 0,5 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 30,0 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele