Przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2021 roku 25,9 mld dolarów

Sprzedaż nagrań muzycznych na świecie wzrosła o 18,5 proc. w 2021 roku. Głównym motorem wzrostu była rosnąca popularność płatnych serwisów streamingowych, na koniec ub.r. z płatnych kont korzystało tam 523 mln użytkowników na całym świecie - wynika z raportu IFPI o światowym rynku muzycznym.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Organizacja promująca interesy przemysłu fonograficznego na świecie IFPI opublikowała raport „Global Music Report”. Jak z niego wynika, przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2021 roku 25,9 mld dolarów. Przychody z abonamentów w serwisach streamingowych wzrosły o 21,9 proc. do poziomu 12,3 mld dolarów. Na koniec 2021 roku z płatnych kont korzystały 523 mln użytkowników.

Ogółem przychody z serwisów streamingowych (z kont abonamentowych oraz wspieranych reklamami) odnotowały wzrost o 24,3 proc., osiągając 16,9 mld dolarów, czyli 65 proc. całkowitych światowych przychodów na rynku nagrań muzycznych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/spotify-apple-music-streaming-audio-midia,7170049545115777a ##

Wzrost odnotowała także sprzedaż muzyki w innych formatach: nośników fizycznych (+16,1 proc.) i tantiem z odtwarzania muzyki (+4,0 proc.). Osiągnięcie tego wzrostu jest możliwe m.in. dzięki wysiłkom podejmowanym przez wytwórnie płytowe na rzecz szeroko pojętego środowiska muzycznego. Działając w oparciu o swoje lokalne zespoły i międzynarodową sieć profesjonalistów, inwestują w lokalnych artystów i gatunki muzyczne. Zarówno na rynkach o wysokim potencjale wzrostu w Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce, jak i na bardziej dojrzałym rynku europejskim czy amerykańskim, przemysł fonograficzny wspiera rozwój różnorodności lokalnych muzycznych ekosystemów.

„Na całym świecie firmy fonograficzne angażują się na poziomie lokalnym w rozwój rodzimej kultury muzycznej i nowych muzycznych ekosystemów poprzez promowanie lokalnej muzyki i stwarzanie możliwości jej dotarcia do odbiorców na całym świecie. Kolejne rynki dojrzewają i dołączają do różnorodnego, globalnie połączonego muzycznego świata, jednocześnie działając na jego rzecz” - mówiła szefowa IFPI Frances Moore.

„W konsekwencji dzisiejszy rynek muzyczny jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej. Odbiorcy nigdy nie mieli dostępu do tak ogromnej oferty muzycznej, z której mogą korzystać na wiele różnorodnych i nowych sposobów. To stwarza także wielkie możliwości dla artystów. Ci, którzy decydują się na współpracę z wytwórnią fonograficzną, mają do dyspozycji sprawne globalne zespoły profesjonalistów, którzy mogą pomóc im w osiągnięciu twórczego i komercyjnego sukcesu oraz budowaniu długofalowej ścieżki kariery” - dodała Moore.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sting-na-gali-wiktory-mariusz-szczygiel-apeluje,7170014401746561a ##

„Wraz z rozwojem technologii i środowiska cyfrowego pojawiają się również nowe kreatywne możliwości dzielenia się treściami muzycznymi. Od metaświata po muzykę w grach, wytwórnie płytowe zainwestowały w ludzi i technologie, aby dostarczać nowe, wysoce interaktywne doświadczenia, oferując kolejne sposoby nawiązywania przez artystów kontaktu ze swoimi fanami” - powiedziała szefowa IFPI.

Dane z innych regionów świata

W 2021 roku sprzedaż na rynku azjatyckim wzrosła o 16,1 proc. Największym rynkiem jest tu Japonia, która odnotowała wzrost o 9,3 proc. Wyłączając Japonię, region odnotował wzrost przychodów o 24,6 proc. Azja miała także istotny udział w globalnych przychodach ze sprzedaży nośników fizycznych (49,6 proc.).

Region Australazji odnotował wzrost o 4,1 proc. Australia (+3,4 proc.) pozostała w pierwszej dziesiątce rynków na świecie, a Nowa Zelandia odnotowała wzrost przychodów z transmisji strumieniowych, co zaowocowało wzrostem na całym rynku o 8,2 proc.

Przychody w Europie, drugim co do wielkości rynku nagraniowym na świecie, wzrosły o 15,4 proc., co stanowi gwałtowny wzrost w porównaniu ze stopą wzrostu z poprzedniego roku, wynoszącą 3,2 proc. Wszystkie największe rynki regionu odnotowały dwucyfrowy wzrost procentowy: Wielka Brytania (+13,2 proc.), Niemcy (+12,6 proc.) i Francja (+11,8 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/spotify-jak-zainstalowac-10-mln-uzytkownikow-w-polsce-shazam-przed-open-fm-i-soundcloud,7170057071446145a ##

Ameryka Łacińska odnotowała wzrost o 31,2 proc. – jeden z najwyższych wskaźników wzrostu na świecie. Streaming stanowił 85,9 proc. rynku, co stanowi jeden z najwyższych odsetek wśród wszystkich regionów.

Bliski Wschód i Afryka Północna – po raz pierwszy wyodrębnione jako osobny region w „Global Music Report” – odnotowały wzrost o 35 proc.; to najszybsze tempo wzrostu regionalnego na świecie. Streaming był szczególnie silnym motorem napędowym w regionie, z 95,3 proc. udziału w rynku.

Afryka Subsaharyjska – również wydzielona po raz pierwszy w raportach IFPI – odnotowała wzrost przychodów o 9,6 proc. w 2021 roku, głównie dzięki streamingowi. Wsparcie reklamowe było szczególnie silne w tym regionie – przychody z tego formatu wzrosły o 56,4 proc.

Rynek USA i Kanady wzrósł o 22 proc. w 2021 r., przewyższając globalną stopę wzrostu. Sam rynek amerykański wzrósł o 22,6 proc., a przychody z nagrań muzycznych w Kanadzie wzrosły o 12,6 proc.

IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Wraz z siecią swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. członków w ponad 70 krajach świata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarządzania. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele