„Puls Biznesu” wyśmiewa przedrukowe teksty w paywallu „Gazety Wyborczej”. „GW”: to błąd, przepraszamy

Dziennikarze „Puls Biznesu” wytknęli Wyborcza.biz, serwisowi działu gospodarczego „Gazety Wyborczej”, że artykuły zaczerpnięte z „PB” są w nim oferowane w płatnym dostępie. - Przepraszamy „Puls Biznesu” za tę sytuację. Dołożymy wszelkich starań, aby taki błąd już się nie powtórzył - tłumaczy „Gazeta Wyborcza”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W czwartek i piątek Grzegorz Nawacki i Jacek Kowalczyk z „Pulsu Biznesu” zamieścili na Twitterze screeny z tekstami na Wyborcza.biz omawiającymi ich artykuły opublikowane w „PB”. W serwisie działu gospodarczego „Gazety Wyborczej” były one oferowane odpłatnie, czemu towarzyszyły dopiski, podkreślające, że to świetne teksty będące przykładami dobrego dziennikarstwa.

- Koledzy, podzielicie się kasą? ;) - zapytał żartobliwie Nawacki. - Nowy sposób Wyborcza.biz na naganianie klientów (tekstami konkurencji) wydaje się dość kontrowersyjny... - skwitował Kowalczyk.

Przypomnijmy, że płatny dostęp do większości artykułów w serwisach „Gazety Wyborczej” został wprowadzony w lutym br. Na koniec czerwca br. z oferty korzystało 15,1 tys. użytkowników, z czego 3,47 tys. w ramach promocji płaciło 99 gr za pierwszy miesiąc (zobacz szczegóły).

Mój tekst "przedrukowany" na @wyborcza_biz dostęp płatny, a na dole taki dopisek. Koledzy, podzielicie się kasą? ;) pic.twitter.com/K1nRB0UXaK — Grzegorz Nawacki (@nawacki) sierpień 21, 2014
@wyborcza_biz tak? A to co, w takim razie? pic.twitter.com/9CHFeSsxuW — Grzegorz Nawacki (@nawacki) sierpień 22, 2014
Nowy sposób @wyborcza_biz na naganianie klientów (tekstami konkurencji) wydaje się dość kontrowersyjny... pic.twitter.com/8vfXZwQSNu — Jacek Kowalczyk (@JacekKowalczyk2) sierpień 22, 2014

 

- Na Wyborcza.biz nasze tematy pojawiają się praktycznie codziennie, bardzo często są w kategorii „najlepiej czytane”, u nas sporadycznie. I nie ma w tym nic dziwnego - jako dziennik ekonomiczny codziennie dostarczamy kilkadziesiąt tekstów, które mogą się w takim serwisie znaleźć - opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Nawacki. - Ale nie to jest tu najważniejsze, a różnica w wykorzystaniu tekstów - my nigdy nie umieszczamy obcych tekstów za paywallem, nie wykorzystujemy również obcych tekstów do promocji płatnej subskrypcji, a tak właśnie robi „Gazeta Wyborcza” - dodaje.

Redakcja „Gazety Wyborczej” przyznaje, że w przypadku tekstów wytkniętych przez dziennikarzy „Pulsu Biznesu” popełniono błąd.

- Redakcyjny dyżurny opublikował artykuł z przeglądu prasy w złym miejscu na Wyborcza.biz - dlatego przez krótki czas ten tekst był dostępny za paywallem. Generalnie materiały z kategorii przegląd prasy udostępniamy za darmo - tłumaczy Aleksandra Sobczak, kierowniczka działu gospodarczego „GW”. - Przepraszamy „Puls Biznesu” za tę sytuację. Dołożymy wszelkich starań, aby taki błąd już się nie powtórzył - podkreśla.

Jaka część tekstów na Wyborcza.biz to omówienia publikacji innych polskich mediów? - Trudno ten udział określić w procentach, bo nie wiadomo, jak go liczyć - długością tekstów czy ruchem na stronie, który generują - mówi Aleksandra Sobczak. - Jedno jest pewne - ten udział jest bardzo, bardzo mały. Zdecydowana większość tekstów na Wyborcza.biz to własne, autorskie publikacje naszej redakcji - zaznacza.

Grzegorz Nawacki uważa, że zjawisko wykorzystywania publikacji „Pulsu Biznesu” przez konkurencyjne media jest szersze i nie dotyczy tylko „Gazety Wyborczej”. - Nasze teksty wykorzystywane są przez niemal wszystkie portale, bo taki system niestety w Polsce funkcjonuje - przyznaje. - W mojej opinii model, w którym jeden podmiot ma koszty związane z wytworzeniem treści (pensje, koszty utrzymania redakcji itp.), a inny wykorzystując te treści ma przychody (z reklam i/lub subskrypcji) jest niesprawiedliwy i mam nadzieję, że w przyszłości zostanie zmieniony. Do tego jednak trzeba zmiany prawa i porozumienia wydawców - ocenia.

W maju br. Wyborcza.biz zanotowała 1,52 mln użytkowników i 16,9 mln odsłon, a przeciętny użytkownik korzystał ze strony przez 14:48 minuty, natomiast serwis „Pulsu Biznesu” PB.pl - 330,9 tys. użytkowników, 7,46 mln odsłon i średnio 93:19 minuty na użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).

Z kolei średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” w I połowie br. wynosiła 174 708 egz, a „Pulsu Biznesu” - 10 989 egz. (według danych ZKDP - zobacz wyniki wszystkich dzienników ogólnopolskich).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu