Radio 357 dogadało się ws. tantiem. Koniec sporu z ZAiKS-em

Internetowe Radio 357 osiągnęło porozumienie ze Stowarzyszenia Autorów ZAiKS co do wysokości opłat za emisję piosenek. Rozgłośnia podpisała z organizacją porozumienie kończące wielomiesięczny spór.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Radio 357 dogadało się ws. tantiem. Koniec sporu z ZAiKS-em
fot. Dariusz Kawka/ Radio 357

We wspólnym komunikacie Radia 357 i ZAiKS-u opisano, że w ramach zawartej umowy uregulowano powstałe dotąd i bieżące należności z o tytułu tantiem muzycznych, a także ustalono przyszłe stawki tych opłat.

Rozgłośnia i organizacja postanowiły wycofać pozwy sądowe, które skierowały wobec drugiej strony.

– Wspólnym celem mediacji było znalezienie rozwiązań korzystnych zarówno dla twórców, jak i dla podmiotu korzystającego z twórczości. Nasze porozumienie to ważny krok w kierunku budowania sprawiedliwego środowiska kreatywnego w Polsce – podkreślono w komunikacie.

O co poszło Radiu 357 i ZAiKS-owi

W związku ze sporem Radio 357 od początku 2023 roku nie miało zawartej z ZAiKS-em umowy co do tantiem autorskich za emitowaną muzykę. Ówczesny szef Radia 357 Paweł Sołtys przed rokiem tłumaczył, że rozgłośnia nie zgadza się, że jest przez ZAiKS traktowała jako wydawca podcastowy, a nie stacja radiowa. 

- Chcemy rozliczać się tak, jak radia, które mają koncesję, ale nie emitują reklam. My też ich nie emitujemy. Utrzymujemy się społecznościowo, z darowizn słuchaczy. Mamy misję wspierania artystów, dbania o kulturę i chcielibyśmy, żeby zasady wnoszenia opłat do ZAiKS były równe wobec wszystkich - i tych z koncesją, i tych bez koncesji - wyliczył.

Zupełnie inne stanowisko prezentował ZAiKS. - Jest to sytuacja bulwersująca. Nie ma w Polsce innego radia, które tak bezceremonialnie wykorzystywałaby twórców. To jedyne duże radio w Polsce, które nie ma licencji na muzykę i utwory słowno-muzyczne. Gra polską muzykę i mówi, że ją promuje, ale to puste deklaracje, bo autorom i autorkom nie są wypłacane stosowne i należne im wynagrodzenia - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Karol Kościński, wówczas zastępca dyrektora generalnego ZAiKS (obecnie dyrektor).

Podał, że rozgłośnia od startu działalności do końca 2021 roku płaciła za licencję jedynie 100 zł miesięcznie, a w 2022 roku przekazała, a rok później zapłaciła 196 tys. zł. - W 2022 roku radio miało umowę na nadawanie radiowe, jak i podcasty, z opustem ponad 70 proc. Kwota wynagrodzeń autorskich była nieadekwatna do skali prowadzonej działalności - wyjaśnił.

Polemika ws. wysokości tantiem

Pod koniec lutego 2024 r. Radio 357 w obszernym komunikacie podkreśliło, że organizacja odmawiała też rozmów o dalszej współpracy. - Przez niemal rok próbowaliśmy do nich doprowadzić. Chcieliśmy, żeby w ten sposób powstały uczciwe zasady naliczania opłat dla rozgłośni, które nie emitują bloków reklamowych i działają bez wymogu koncesji (nia nadają w FM). Za każdym razem ZAiKS odmawiał. Prosiliśmy o mediacje przed Komisją Prawa Autorskiego przy  Ministerstwie - ZAiKS do nich nie dopuścił - wyliczono. - Tym samym nie zostawił nam wyjścia - skoro nie chciał na drodze dialogu ustalić jasnych zasad opłat za licencje dla tego typu rozgłośni, musieliśmy upomnieć się o to sądownie. Pozew do sądu gospodarczego w tej sprawie złożyliśmy 13 lutego. Wkrótce potem ZAiKS nas publicznie zaatakował - dodano.

Rozgłośnia zapewnia, że wbrew twierdzeniom ZAiKS nie „działa kosztem autorów i autorek”, ponieważ regularnie wysyła organizacji raporty dotyczące emitowanej muzyki. - To m.in. na ich podstawie ZAiKS wypłaca artystom należne im wynagrodzenie. Raporty wysyłaliśmy również wtedy, gdy nie mieliśmy uzgodnionych warunków umowy licencyjnej. I będziemy robić to nadal. Żeby podkreślić jak ważne są dla nas kwestie zapłaty twórcom, w naszym pozwie wnioskujemy o zabezpieczenie kwoty z tytułu licencji za 2023 roku - opisała.

 

Według Radia 357 wysokość opłat na rzecz ZAiKS nie była „nieadekwatna do skali prowadzonej działalności”. - Wysokość opłat za każdy kolejny rok działalności Radia 357 uzgodniliśmy w drodze osobnych negocjacji, a ZAiKS zgodził się na nie, zawierając umowę licencyjną z radiem. Ani skala działania Radia 357, ani przychody między 2022 a 2023 rokiem nie zmieniły się znacząco, a jednak nagle ZAiKS zażądał trzy razy więcej pieniędzy - podkreślono w komunikacie rozgłośni. - ZAiKS ignoruje nasze argumenty, że nie emitujemy bloków reklamowych, a zatem powinniśmy mieć takie same warunki jak rozgłośnie koncesjonowane, które nie emitują reklam. Takie podejście byłoby fair - zaznaczono.

W odpowiedzi ZAiKS w tytule swojego komunikatu podkreślił, że „Radio 357 odmawia uczciwej zapłaty za muzykę”. Organizacja przypomniała, że stacje radiowe w Polsce wykorzystujące muzykę w 60-70 proc. czasu antenowego, co do zasady, powinny wnosić opłaty w wysokości 6 proc. wpływów anteny. Jej zdaniem „Radio 357 ze względu na swój profil i model działania jest traktowane preferencyjnie”.

- Budżet Radia 357 przewyższa budżety wielu rozgłośni tradycyjnych! - podkreślił ZAiKS. Według organizacji rozgłośnia co prawda nie emituje spotów reklamowych, ale ma umowy sponsorskie. - Tymczasem zyski Radia 357 ze sponsoringu to ok. 3 mln zł. Stanowi to 20 proc. budżetu anteny. Czyli nie jest to stacja niekomercyjna, jak sama lubi się określać - oceniła organizacja. Zarzuciła rozgłośni, że „postępuje niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji: inne radia działające w podobnym modelu płacą twórcom adekwatne wynagrodzenia” oraz „nie jest uczciwe wobec twórczyń i twórców”.

- Jako jedyna duża rozgłośnia w Polsce - Radio 357 nie chce płacić za muzykę. Mimo deklaracji, że wspiera kulturę, nie wywiązuje się z obowiązku rzetelnego opłacania wynagrodzeń autorskich za muzykę wykorzystywaną na swojej antenie. Czyli działa kosztem autorów i autorek - uważa ZAiKS.

Przy komunikacie pojawiła się infografika z danymi o przychodach, opłatach na ZAiKS i poziomie rabatów udzielanych Radiu 357 do końca 2021, w 2022 i 2023 roku. Rozgłośnia kilka dni później zamieściła tę grafikę z dodanymi komentarzami korygującymi.

Stacja zwróciła uwagę, że według infografiki w ub.r. osiągnęła nieco niższe wpływy na ZAiKS, tymczasem organizacja zaproponowała trzy razy wyższą składkę. Zaznaczyła, że rabat w każdym okresie powinien wynosić 75 proc., a nie wysokości podane przez ZAiKS („nie wiadomo skąd biorą się te opusty”).

- Zapłacimy ile trzeba - ale na jasnych zasadach - zapewniło Radio 357. Wyjaśniło, że skorygowało infografikę, ponieważ jej pierwotna wersja wprowadzała odbiorców w błąd. - Mętne zasady rodzą chaos. Tak wyglądają realia dogadywania stawek z ZAiKSem. W Państwa komentarzach i w branży słyszymy, że nie tylko my dostrzegamy ten problem... - zaznaczyła stacja.

Radio 357 wystartowało jesienią 2020 roku, a stałą emisję zaczęłow w styczniu 2021 roku. Zarządzająca rozgłośnią spółka 357 w 2023 roku zwiększyła rok do roku przychody z wpłat od patronów z 10,1 do 10,75 mln zł oraz wpływy z reklam i sprzedaży gadżetów z 3,2 do 3,55 mln zł. Natomiast przy wzroście kosztów operacyjnych o 14 proc. jej rentowność netto pogorszyła się o prawie 500 tys. zł. W spółce 357 pozostałymi członkami zarządu są Aneta Kowalska, Agnieszka Szwajgier i Marcin Cichoński.

W połowie listopada 2024 roku Radio 357 dla słuchaczy, którzy nie są jego patronami, wprowadziło w aplikacji reklamy i treści sponsorowane. - Inflacja bezlitośnie “zjada” środki, które wpłacacie. Przez 4 lata w ten sposób zniknęło 40% - czyli z każdych 10 złotych wtedy mamy ok. 7 zł teraz - opisała rozgłośnia w komunikacie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online