Radio 357 rezygnuje z walki o koncesję analogową

Internetowe Radio 357 pozostanie internetowym jeszcze przez długi czas: wbrew początkowym zapowiedziom radiowcy nie będą bowiem starali się o częstotliwości FM - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. - Częstotliwości FM umożliwiają szeroki zasięg, ale aktualnie są poza innym naszym zasięgiem - tym finansowym - mówi nam Paweł Sołtys, prezes rozgłośni.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:

Z czasem jednak załoga radia postawiła mocno na podcasty, rozwój aplikacji, listę przebojów i nowe audycje – delikatnie (choć nigdy nie stawiając kropki nad „i”) wycofując się z zapowiadanych starań o FM. Brak jednoznaczności w tym zakresie wielokrotnie wytykali dziennikarzom patroni.

Starania o FM? „Może kiedyś”

Zapytaliśmy prezesa rozgłośni, Pawła Sołtysa, czy stacja będzie starała się o częstotliwości FM. - Tworzymy nowoczesne radio, docierające do możliwie szerokiej grupy odbiorców. Częstotliwości FM taki szeroki zasięg umożliwiają, ale aktualnie są poza innym naszym zasięgiem - tym finansowym – przekazał nam Sołtys. - Koszt koncesji jest ogromny, a ich dostępność - mocno ograniczona. Traktujemy to więc bardziej w kategoriach "może kiedyś". Bo nie jest tak, że nadawanie w internecie nas jakoś bardzo ogranicza. Chwilami mamy wrażenie, że jest wręcz odwrotnie - bycie radiem internetowym daje nam elastyczność i umożliwia dopasowanie nadawania do najnowszych trendów w konsumpcji mediów – dodaje.

Zdaniem naszego rozmówcy, tę korzyść dostrzegają także stacje FM, które starają się uzupełniać nadawanie naziemne o streaming w internecie. - Także dla odbiorców treści audio to internet staje się pierwszym wyborem - poprzez bogactwo oferty, wygodę, dostępność na całym świecie. Więc całkiem nam dobrze w tym internecie. Ale trzymamy rękę na pulsie, a naszym priorytetem jest łatwy i powszechny odbiór naszego radia, najlepiej dopasowany do preferencji naszych słuchaczy – zapewnia prezes Paweł Sołtys.

Ile kosztuje koncesja?

W myśl ogłoszenia przewodniczącego KRRiT, datowanego na sierpień 2021 roku, koszt koncesji radiowej dla emisji analogowej nie może być wyższy niż 14,13 mln zł., a w przypadku emisji w technologii DAB+ - 7,06 mln zł. Ogłoszenie jest uzupełnieniem do Ustawy o radiofonii i telewizji, która reguluje kwestie opłat koncesyjnych.

Internet zdaje się dobrze służyć radiowcom z Radia 357. Według badania Krajowego Instytut Mediów od kwietnia do czerwca br. wynik tej rozgłośni wyniósł 1 proc. udziału w rynku. To niewiele mniej, niż nadające w FM Radio Plus, które osiągnęło wynik 1,4 proc. I więcej, niż np. Radio Pogoda (0,8 proc), Meloradio (0,6 proc.) czy radiowa Dwójka (0,6 proc.). Niewiele większą słuchalność notowała w tym czasie nadająca od dekad na częstotliwościach FM w całym kraju Trójka: 1,9 proc.

Radiowcy w tej chwili skupiają się na tworzeniu nowej platformy dla użytkowników, łączącej odświeżoną stronę internetową i aplikację mobilną. Ma być ona dostępna dla użytkowników Radia 357 w ciągu kilku tygodni – jak w lipcu br. zapowiedział zarząd rozgłośni w trakcie spotkania z patronami. Platformę tworzy strona internetowa oraz odświeżona aplikacja mobilna. - Zdecydowaliśmy się przygotować zupełnie nową odsłonę strony i aplikacji. W obu przypadkach słuchacze dostaną wygodniejszą nawigację, ulepszony odtwarzacz i - stopniowo - kolejne funkcje takie jak dodawanie do ulubionych i większą personalizację treści - komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Kwiatkowski.

Od stycznia do maja br. Radio 357 uzyskało ponad 4,7 mln zł przychodu netto. Koszty operacyjne w tym czasie to 4 mln zł. Przychód netto wyższy był o ponad 207 tys. zł od oczekiwanego. Patroni wpłacili 4,1 mln zł, co daje 76 proc. łącznych wpływów, natomiast współpraca z partnerami biznesowymi przyniosła 944 tys. zł.

Radio 357 to stacja założona przez byłych dziennikarzy radiowej Trójki; nadaje w internecie od stycznia 2021 roku. Zespół tworzy obecnie ponad 100 autorów, dziennikarzy oraz osób organizujących pracę radia. Aktualnie na Patronite radiowców wspiera ponad 43,9 tys. patronów, którzy deklarują miesięczne wpłaty w wysokości 804 tys. zł. Ogółem stacja zebrała 15,3 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"