Brzoska i Mensah górą w sporze z Facebookiem. Koncern wycofał skargi

Spółka Meta wycofała skargi na postanowienia prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sprawie Rafała Brzoski i Omeny Mensah. Postanowienie dotyczyło wstrzymania wyświetlania na Facebooku i Instagramie reklam stworzonych dzięki technologii deepfake.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Brzoska i Mensah górą w sporze z Facebookiem. Koncern wycofał skargi
Omenaa Mensah i Rafał Brzoska, fot. materiały prasowe

"Meta Platforms Ireland Limited cofnęła skargi na postanowienia prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 5 sierpnia 2024 r. w sprawie Pana Rafała Brzoski oraz Pani Ammy Omeny Mensah" – poinformował UODO w komunikacie wydanym w poniedziałek.

Wojewódzki Sąd Administracyjny umorzył postępowanie po tym, jak spółka Meta, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, zdecydowała się na cofnięcie skarg na postanowienia wydane przez prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego.

UODO nakazał właścicielowi Facebooka wstrzymanie reklam

W sierpniu 2024 r. prezes UODO zobowiązał spółkę Meta do wstrzymania wyświetlania na swoich platformach społecznościowych reklam wykorzystujących wizerunek prezesa InPostu Rafała Brzoski oraz jego żony, dziennikarki i prezenterki telewizyjnej Omeny Mensah. Trzymiesięczne zobowiązania miały objąć terytorium Polski. Reklamy, których dotyczyły, zostały stworzone wykorzystującej sztuczną inteligencję technologii deepfake.

Zachęcające do korzystania z platform inwestycyjnych fałszywe nagrania wideo, w których wykorzystano wizerunek Rafała Brzoski, pojawiły się na Facebooku w marcu 2024 r. Szybkie zgłoszenie sprawy do administratorów Mety, a także – jak poinformowała dwa miesiące później Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – "stanowcze protesty polskiego biznesmena nie spowodowały reakcji serwisu przez wiele dni".Z kolei materiały z wizerunkiem Omeny Mensah zawierały nieprawdziwe informacje o pobiciu jej przez męża, śmierci czy zatrzymaniu przez policję.

W umieszczonych na Facebooku nagraniach oszuści wykorzystali technikę lip-sync, czyli manipulację, która polegała nie tylko na podmianie tekstu mówionego głosem osoby występującej na nagraniu, ale także na dostosowaniu ruchu ust do wypowiadanych słów.

W swoich postanowieniach prezes UODO zwrócił uwagę na problem rozpowszechniania fake newsów, które mogą mieć krzywdzący charakter, naruszać godność osobistą, a nawet – jak w przypadku treści wykorzysujących wizerunek Brzoski – doprowadzić odbiorców do niekrzystnych inwestycji.

W wydanym w poniedziałek komunikacie prezes UODO poinformował, że "rozwiązanie, które wdraża Meta w odpowiedzi na cały problem, jest przedmiotem jego stałego zainteresowania".

Brzoska i Mensah pozwali Meta Platforms

O fałszywych reklamach z wizerunkiem Rafała Brzoski i Omeny Mensah, które pojawiają się na Facebooku, szef InPostu alarmował w lipcu br. - W skrócie-dziś ze sponsorowanych (opłaconych) reklam na FB i Instagramie dowiedziałem się od Was, że uśmiercono mi żonę, że ja pobiłem swoją ukochaną @Amma Omenaa Mensah ,a na koniec Ją samą zaaresztowano - opisał.

- Wierzę, że organy ścigania dorwą tych, którzy za tym stoją, a ja zamierzam dorwać tych, którzy czerpią z tych przestępstw korzyści finansowe - chociażby w postaci reklam. Nie spocznę, dopóki wielki koncern socialmediowy nie zmieni swojego podejścia do krzywdzenia ludzi i współuczestnictwa w szarganiu wizerunku osób publicznych, zasłaniając się swoim wydumanym regulaminem - zapowiedział biznesmen.

Brzoska i Mensah skierowali w tej sprawie pozew sądowy. W drugiej połowie listopada poinformowali, że sąd przychylił się do ich wniosku o zabezpieczenie powództwa. - Wnioskowaliśmy również o zabezpieczenie, by każdy kolejny deep fejk z naszym wizerunkiem skutkował natychmiast karą pieniężną na właścicielu Facebooka! Sąd w pełni przyznał nam rację i udzielił nam zabezpieczenia na maksymalny możliwy czas czyli jednego roku i proceduje już proces sądowy równolegle - opisał szef InPostu na platformie X.

Razem z Mensah zachęcili internautów, żeby zgłaszali im fałszywe reklamy z ich wizerunkiem, jeśli zauważą takie na Facebooku. - Dziękujemy wszystkim, którzy wspierają nas w tej sprawie. Wspólnie walczymy o to, by wizerunek użytkowników nie był wykorzystywany do dezinformacji i manipulacji, tym bardziej że META bierze za to kasę z reklam takich właśnie deep fejków - zaznaczył Brzoska.

Brzoska: 150 polskich celebrytów to ofiary fake'ów na Facebooku

Rafał Brzoska chce, żeby razem z nim na drogę sądową z Meta Platforms weszło dużo więcej znanych osób, których dotyczą fake’owe reklamy na Facebooku. Niedawno biznesmen powiedział „Financial Timesowi”, że zidentyfikował ok. 150 osób, których wizerunki wykorzystano w ten sposób. Nie ujawnił żadnych nazwisk, przy czym w tym gronie są m.in. byli prezydenci i premierzy Polski.

Brzoska podkreśla, że jego celem nie jest uzyskanie rekompensaty finansowej od właściciela Facebooka i Instagrama, tylko zmuszenie koncernu, żeby więcej uwagi poświęcił walce z tego typu reklamami.

Chce też w ten sposób zachęcić do działań poszkodowane w ten sposób znane osoby z innych krajów, szczególnie w Unii Europejskiej. - Myślę, że jest to wykonalne. Sądzę, że będzie to bardzo trudne dla ofiar w USA, ale Unia Europejska jest moją wielką nadzieją ze względu na swoje regulacje prawne - stwierdził.

- Nie mam nic przeciwko Mecie jako firmie, ale mówię wielkie „nie” zarabianiu pieniędzy ramię w ramię z przestępcami poprzez reklamowanie ich przestępstw wśród użytkowników swojej platformy - zaznaczył Brzoska. Jego zdaniem koncern mógłby całkowicie wyplenić tego typu reklamy, ale nie robi tego, bo bardzo dużo na nich zarabia.

- To nie tylko spór z Meta, ale stanowczy sprzeciw wobec zarabianiu pieniędzy wspólnie z przestępcami, którzy wykorzystują publiczne wizerunki do oszukiwania ludzi. Wierzę, że razem wyznaczymy precedens, który w całej Europie pokaże, jak bronić się przed tym rosnącym zagrożeniem - dodał biznesmen w środę na platformie X.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"