Rafał Trzaskowski wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych na stacjach i oczekuje wypracowania strategii efektywnego ich wykorzystania. To reakcja stołecznego ratusza na interwencję Rzecznika Praw Obywatelskich, który w liście do władz Warszawy zwrócił uwagę na problem "zanieczyszczenia sztucznym światłem".

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Od wrześnie ub.r. firma reklamy zewnętrznej Stroer modernizuje system nośników reklamowych w warszawskim metrze. Demontowane są m.in. stare billboardy, które zastępowane są nowymi reklamami, zwykle podświetlonymi. Reklamy pojawiają się w nowych miejscach, dochodzą też nowe formaty nośników. Proces modernizacji reklam w metrze ma potrwać do połowy tego roku. Nie wiadomo, ile docelowo nośników reklamowych pojawi się na stacjach stołecznego metra.

Modernizacja tych nośników budzi dość szerokie zainteresowanie. W sieci można znaleźć m.in. informacje o tym, że działania te prowadzone są niechlujnie, zasłaniane są nazwy poszczególnych stacji, zasłaniane są oryginalne elementy wystroju metra.

RPO: reklamy w metrze emitowane bez ograniczeń

Sprawą tą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek. Wystosował list do prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego. Zwrócił w nim m.in. uwagę, że „Zamontowane nośniki reklamowe (…) trwale zmieniają dotychczasowy sposób emitowania reklam w metrze, poprzez dopuszczenie wyświetlania reklam bez jakichkolwiek ograniczeń, pomimo możliwego negatywnego oddziaływania na komfort użytkowników metra – na ich zdrowie i bezpieczeństwo ruchu”. Poruszył też kwestię "narastającego problemu zanieczyszczenia sztucznym światłem - tak zwanego zamieszczenia świetlnego".

„Wiele kontrowersji budzi fakt zamontowania nowych, podświetlanych nośników reklamowych na stacjach I linii warszawskiego metra. Pasażerowie skarżą się, że reklamy umieszczone w ruchliwych miejscach w metrze, tj. w przejściach podziemnych i na samych peronach, rażą ich zbyt intensywnym światłem. Nośniki emitują silne światło i posiadają dużą powierzchnię ekspozycyjną, nadto zostały zgrupowane w znacznej liczbie – sąsiadująco – na ścianach zatorowych stacji, co powoduje, że wzmocniony zostaje efekt niekorzystnego oddziaływania na użytkowników, poprzez jaskrawe i silne oświetlenie całej stacji” – pisze w liście do Rafała Trzaskowskiego RPO.

Podkreśla też, że montowane obecnie nośniki reklamowe (pod pozorem ich modernizacji) "trwale zmieniają dotychczasowy sposób emitowania reklam w metrze, poprzez dopuszczenie wyświetlania reklam z tychże nośników bez jakichkolwiek ograniczeń, pomimo możliwego negatywnego oddziaływania na komfort użytkowników metra, tj. przede wszystkim na ich zdrowie oraz bezpieczeństwo ruchu w przestrzeni publicznej miasta (rozproszenie uwagi). Tymczasem, zbyt duża liczba nośników reklamowych, z własnym, intensywnym oświetleniem, stanowi właśnie jeden z przejawów tzw. zanieczyszczenia świetlnego. (...) Proszę także o przeanalizowanie zasadności wprowadzenia zmian w odniesieniu do nowych nośników reklamowych w metrze – w chwili obecnej, poprzez ograniczenie zanieczyszczenia świetlnego z tych nośników, z uwagi na silne oddziaływanie światła z nośników oraz fakt, iż zarządzanie przestrzenią metra warszawskiego należy do samorządu warszawskiego” – apeluje Marcin Wiącek, który oczekuje jak najszybszej odpowiedzi oraz liczy na współpracę stołecznego ratusza.

Trzaskowski: podjęte działania były pochopne

Monika Beuth, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Warszawy przekazała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że list RPO adresowany do Rafała Trzaskowskiego jeszcze do ratusza nie dotarł. Mimo to prezydent stolicy podjął już konkretne działania w sprawie reklam w metrze.

Jak informuje nas Monika Beuth, prezydent Warszawy wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych na stacjach. - Zlecił przeprowadzenie audytu podpisanych umów, który nie wykazał znaczących uchybień formalnych. Jednak w ocenie prezydenta podjęte działania były pochopne, dlatego oczekuje wypracowania strategii efektywnego wykorzystania nośników reklamowych w metrze. Potrzebna jest  analiza różnych aspektów, w tym  estetycznych, finansowych, ale przede wszystkim kwestii komfortu pasażerów. W najbliższym czasie odbędzie się w tej sprawie seria spotkań w ratuszu, z udziałem dyrekcji metra oraz ekspertów - powiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Monika Beuth.O ustosunkowanie się do uwag RPO poprosiliśmy Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego i firmę reklamy zewnętrznej Stroer, która zajmuje się modernizacją nośników reklam w stołecznym metrze. Żadna z nich nie odpowiedziała na nasze pytania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"