Rafineria Gdańska szuka agencji PR. Organizacja branżowa sugeruje rejection fee i ograniczenie zakresu zadania konkursowego

Biuro Komunikacji Rafinerii Gdańskiej w trybie zapytania ofertowego poszukuje agencji public relations. Polskie Stowarzyszanie Public Relations zgłosiło firmie swoje uwagi z rekomendacjami zmian w postępowaniu, uwzględniające m.in. wypłatę rejection fee czy zmianę zakresu prac na etapie przygotowania oferty, wykluczającą przygotowanie całościowej strategii komunikacji.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Przedmiotem zapytania ofertowego jest świadczenie usług w zakresie public relations na potrzeby Biura Komunikacji Rafinerii Gdańskiej (będącej częścią Grupy Orlen). Zainteresowane agencje mogą zgłaszać oferty za pośrednictwem platformy zakupowej w terminie do 5 kwietnia br. godz. 12.00.

Do zadań wybranej agencji należy monitoring mediów pod kątem publikacji nt. Rafinerii Gdańskiej, analiza otoczenia biznesowego, prawnego i politycznego mającego wpływ na wizerunek lub działania biznesowe spółki, media relations (przygotowanie i dystrybucja informacji prasowych, analiz, raportów, plasowanie wypowiedzi eksperckich, konferencje prasowe), doradztwo w zakresie komunikacji zewnętrznej.

Od agencji Rafineria Gdańska oczekiwać będzie również wparcia w monitoringu i reagowaniu na wpisy dotyczące działalności lub produktów firmy w internecie, w tym social mediach, wsparcia w komunikacji kryzysowej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/oplata-rejection-fee-przetarg-pawel-tyszkiewicz-uregulowanie-oplat-przetargowych-dla-agencji-jest-niemozliwe-i-niezgodne-z-prawem ##

PSPR: Rafineria Gdańska nie przewiduje zapłaty rejection fee

Polskie Stowarzyszenie Public Relations zwróciło się do Rafinerii Gdańskiej z rekomendacjami zmian w trwającym postępowaniu

Zwrócono uwagę między innymi na brak rejection fee (opłaty za udział przetargu), co jest rekomendowane, ponieważ w procesie tym agencje ponoszą nieraz znaczne nakłady czasu i pracy zespołu. PSPR zaniepokoiło także wymaganie przedłożenia całościowej, skomplikowanej strategii komunikacji marki już na etapie postępowania.

Jak czytamy w ofercie, Rafineria Gdańska prosi chętne agencje o "przygotowanie propozycji strategii komunikacji po wejściu Saudi Aramco do Rafinerii Gdańskiej (w wyniku fuzji PKN ORLEN - Grupa LOTOS). Rozpoczynając od transparentnej komunikacji z zachowaniem spójności w narracji komunikacyjnej, przeprowadzanej od podpisania listu intencyjnego z 2018 roku, po podpisanie umowy o połączeniu PKN ORLEN z Grupą LOTOS z dnia 1 sierpnia 2022, aż po oficjalne ogłoszenie 2 grudnia o dwóch udziałowcach, Aramco oraz PKN Orlen".

Dodatkowo firmy mają uwzględniać ekstremalnie skomplikowane czynniki zewnętrzne - sankcje gospodarcze na Rosję, wojnę w Ukrainie i rok wyborczy w Polsce.

PSPR zwraca uwagę, iż "strategia komunikacji to żmudny, czasochłonny proces doradczy" i w związku z tym "nie jest możliwe opracowanie profesjonalnej strategii w krótkim czasie przewidzianym na złożenie ofert, na podstawie krótkiego briefu i researchu ze źródeł ogólnodostępnych". Stowarzyszenie rekomenduje gdańskiej spółce inne metody weryfikacji kompetencji zgłaszających się agencji.  

"Strategia komunikacji to zadanie, które standardowo powierza się do wykonania już wybranemu wykonawcy w ramach jego kontraktu" - przypomina PSPR.

Wobec takiej praktyki protestuje także Stowarzyszenie Agencji Public Relations.

"Oczekiwanie opracowania kompleksowej strategii komunikacji na którymkolwiek etapie przetargu, bez założenia wynagrodzenia za tę pracę, jest wykorzystywaniem przewagi rynkowej i negatywną praktyką (...)  Niepokojące jest, że takie podejście prezentują spółki skarbu państwa, które powinny dawać przykład dobrych praktyk rynkowych." - czytamy w oświadczeniu organizacji na LinkedInie.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rejection-fee-przetarg-reklamowe-agencje-daja-sie-wpuszczac-w-maliny ##

Kolejna wątpliwość dotyczy trudności w oszacowaniu kosztów realizacji niektórych zadań powierzanych przyszłemu wykonawcy. Dotyczy to dwóch punktów - przygotowanie "wypowiedzi eksperckich, rankingów, opracowań, zestawień i raportów" oraz "artykułów sponsorowanych, programów edukacyjnych i publikacji okazjonalnych". W ocenie PSPR oba zadania trudno wycenić, ponieważ mogą obejmować różnorodny wachlarz zadań. "Sugerowane jest doprecyzowanie tych zadań w OPZ (opis przedmiotu zapytania - przyp. red.)" - wskazuje PSPR.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czarna-lista-patologie-przetarg-jak-to-dziala-oplata-za-udzial-agencje ##

 

Aktualizacja

Już po publikacji artykułu redakcja Wirtualnemedia.pl otrzymała stanowisko Rafinerii Gdańskiej. Spółka zapewnia w nim, że omawiane postępowanie "zostało zorganizowane zgodnie ze standardami i procedurami obowiązującymi w Rafinerii Gdańskiej, których celem jest zapewnienie konkurencyjności, efektywności i transparentności przebiegu prowadzonych przez spółkę postępowań zakupowych".

Rafineria Gdańska przekazała nam również, iż zapoznała się z pismem Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i zawartymi w nim postulatami.

"Traktujemy je jako głos w dialogu z naszymi interesariuszami, na który jesteśmy zawsze otwarci. Jak zawsze w takich przypadkach, wnikliwie analizujemy przedstawione rekomendacje" - komentuje rzeczniczka prasowa firmy Angelica Pegani.

"Nie zmienia to jednak faktu, że część rekomendacji zawartych w piśmie stowarzyszenia, w naszej opinii nie znajduje uzasadnienia biznesowego. Jednym z nich jest kwestia tzw. „rejection fee", którego stosowanie, zgodnie z naszą wiedzą, nie jest powszechną praktyką rynkową w Polsce. Trudno również zgodzić się z argumentem, że zadania wykonawcy są określone nieprecyzyjnie. Jest to kwestia interpretacji, jednak każdy zainteresowany udziałem w postępowaniu ma możliwość zadania pytań, które pozwoliłyby mu (i pozostałym uczestnikom postępowania) wyjaśnić ewentualne wątpliwości" - wyjaśnia Angelica Pegani, szefowa biura komunikacji i rzecznik prasowy Rafinerii Gdańskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?