Raport: dzieci miały na TikToku dostęp do treści dla dorosłych

Z raportu brytyjskiej organizacji Global Witness wynika, że algorytm TikToka w 2025 r. rekomendował dzieciom treści dla dorosłych. Badanie przeprowadzono po wejściu w życie przepisów chroniących nieletnich. Platforma deklaruje działania naprawcze.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
Raport: dzieci miały na TikToku dostęp do treści dla dorosłych
Nowy raport dotyczący TikToka w Wielkiej Brytanii

Badanie przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2025 r. na czterech fikcyjnych kontach 13-latków. Mimo aktywowania trybu ograniczonego, konta otrzymywały sugestie wyszukiwań prowadzące do materiałów o charakterze seksualnym, w tym filmów z symulacją masturbacji czy scenami seksu – podaje Global Witness.

Według organizacji, TikTok deklaruje, że posiada ponad 50 funkcji chroniących nastolatków i usuwa 90 proc. nieodpowiednich treści zanim zostaną wyświetlone. Po otrzymaniu informacji o wynikach badania, platforma miała natychmiast usunąć wskazane materiały i poprawić system podpowiedzi wyszukiwania.

Ochrona nieletnich na TikToku

Wprowadzenie 25 lipca 2025 r. w Wielkiej Brytanii tzw. Children’s Codes w ramach Online Safety Act nałożyło na platformy społecznościowe obowiązek stosowania skutecznych metod weryfikacji wieku oraz blokowania treści pornograficznych i szkodliwych dla dzieci. Global Witness przeprowadził drugą turę badań już po wejściu tych przepisów w życie, wykazując, że problem nadal występuje.

W raporcie podkreślono, że niektóre treści były ukrywane w niewinnych filmach, co utrudniało ich wykrycie przez systemy moderacji. Ava Lee z Global Witness stwierdziła: "TikTok nie tylko nie zapobiega dostępowi dzieci do nieodpowiednich treści, ale wręcz je sugeruje zaraz po założeniu konta".

TikTok zapewnił, że stale rozwija narzędzia chroniące nieletnich, a po zgłoszeniach Global Witness wdrożono poprawki w systemie rekomendacji. Platforma zadeklarowała, że usunęła treści naruszające zasady i wprowadziła zmiany w algorytmie podpowiedzi wyszukiwania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO

Chude lato byłego producenta "Familiady". Bez 90 proc. przychodów

Chude lato byłego producenta "Familiady". Bez 90 proc. przychodów