Raport EY: jak wspierać kulturę przedsiębiorczości w G20

Rządy państw G20 powinny zobowiązać się do przyjęcia wspólnej polityki edukacyjnej, ukierunkowanej na promowanie przedsiębiorczości wśród młodych – wynika z raportu EY „Z sali lekcyjnej do konferencyjnej: budowa wpływowej kultury przedsiębiorczości” („From classroom to boardroom: creating a culture for high-impact enterpreneurship”). Raport zawiera rekomendacje, które mają pomóc budować i rozwijać kulturę przedsiębiorczości wśród członków G20. Kulturę, która będzie miała realny wpływ na ich gospodarki i społeczeństwa i która będzie generowała nowe miejsca pracy i stymulowała innowacyjność.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Młodzież w G20 wykazuje się dużymi aspiracjami – z badań EY wynika, że 65% ankietowanych studentów planuje w przyszłości zostać przedsiębiorcą i prowadzić własny biznes na jakimś etapie kariery. Pomimo tych dążeń młodych, tylko 15% przedsiębiorców w G20 uważa, że ich kraj ma kulturę wspierającą przedsiębiorczość. A ponad 80% ankietowanych wręcz oczekuje od swych władz wprowadzenia programów edukacyjnych, wpajających idee przedsiębiorczości już od najmłodszych lat. Wraz z tym idzie potrzeba budowania wizerunku przedsiębiorców, jako tej grupy społecznej, która generuje nowe miejsca pracy i napędza rozwój gospodarki. Raport EY wyznacza ścieżkę, którą powinny podążać rządy państw członkowskich G20 w celu budowy i rozwoju kultury przedsiębiorczości. Kluczowym rozwiązaniem jest właściwa polityka edukacyjna, która w instytucjonalnych ramach niejako „doładuje” ekosystem przedsiębiorczości.

Wizy dla przedsiębiorców wewnątrz G20

Autorzy raportu wskazują, że w pierwszej kolejności należy zadbać o wprowadzenie wewnątrz G20 systemu wielostronnych wiz dla przedsiębiorców, ułatwiających im swobodne przemieszczanie się w ramach G20. Tym samym zachęcać biznes, zwłaszcza nowopowstający, do tworzenia międzynarodowej sieci kontaktów. Wielostronne wizy lub regionalne programy wizowe mają bowiem kluczowe znaczenie dla poprawy mobilności pracowników i prowadzenia działalności biznesowej na całym świecie. Odgrywają także rolę w eksporcie kultury przedsiębiorczości poza G20. Z kolei dla młodych przedsiębiorców fundamentalne znaczenie ma możliwość tworzenia międzynarodowej sieci kontaktów biznesowych i współpracy z przedsiębiorcami z innych krajów czy regionów świata w celu wymiany wiedzy i wzajemnego mentoringu. Narzędziami wartymi zastosowania są np. programy wymiany młodych przedsiębiorców czy dedykowane im specjalne misje gospodarcze pod egidą konkretnych państw.

– Należy korzystać z doświadczeń krajów wysokorozwiniętych. Systemy wizowe dedykowane przedsiębiorcom z powodzeniem funkcjonują w Wielkiej Brytanii, a Kanada od połowy 2013 roku oferuje specjalne wizy dla zagranicznych twórców start-upów – komentuje dr Marek Rozkrut, partner i główny ekonomista EY. – W świecie globalnej gospodarki, opartej m.in. na swobodzie przepływu kapitału, warto promować ideę swobodnego przepływu osób. W przypadku szczególnej grupy, jaką stanowią przedsiębiorcy, korzyści płynące z tej swobody mogą być wyjątkowo duże – dodaje. 

Edukować przedsiębiorczość od najmłodszych lat

Rekomendacją proponowaną przez EY w średnim okresie jest postawienie na edukację. To nauka przedsiębiorczości już od poziomu szkoły podstawowej i wspieranie programów nauczania na w szkołach średnich (także zawodowych) i na uczelniach wyższych. Z kolei rekomendacja długoterminowa to koncentracja członków G20 na jakości przedsiębiorczości, a także jakości zatrudnienia i tworzenie horyzontalnych programów angażujących kulturę i edukację w przedsiębiorczość. Programy edukacyjne potrzebują solidnej bazy dowodowej – przykładów sukcesu kultury przedsiębiorczości w tworzeniu nowych miejsc pracy i innowacji. Dlatego tak ważne są inicjatywy, które zachęcają do dzielenia się wiedzą i rozwoju społeczności biznesowych.

– Edukacja oparta na przedsiębiorczości wydaje się nowym modelem wartym promocji nie tylko pośród członków G20 – ocenia dr Karol Raźniewski, dyrektor zespołu Human Capital w EY. – Wywołane przez ten nowy model zamierzone zmiany kulturowe będą miały szanse na wiele lat zmienić podejście do przedsiębiorczości i przynieść wymierne korzyści w postaci np. nowych miejsc pracy. To długoterminowe zobowiązania dla rządów najbogatszych państw świata, które na pewno opłaci się w przyszłości – dodaje.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele