Realny 'Marketing wirtualny' - recenzja książki Andrzeja Sznajdera

Stwierdzenie, że Internet jest jednym z najważniejszych wynalazków ludzkości, wydaje się ... ..

Anna Ginalska - RMF FM
Anna Ginalska - RMF FM
Udostępnij artykuł:

Stwierdzenie, że Internet jest jednym z najważniejszych wynalazków ludzkości, niosącym prawdziwą rewolucję w komunikacji i relacjach międzyludzkich, to truizm i – wydaje się – banał… Tak, ale czyż nie wyraża ono najpełniej i najdobitniej tego, co Mc Luhan nazywał wioską globalną? Zaznaczmy, że sieć – która stała się przyczyną umasowienia informacji na niespotykaną wcześniej skalę – gwałtownie wdarła się w życie społeczne, kulturalne, polityczne, a także gospodarcze. Przewróciła do góry nogami system zarządzania zasobami przedsiębiorstw i zreorganizowała całokształt myślenia o marketingu w ogóle.

Wydawać by się mogło, że niezliczona ilość technik marketingowych, tych nowych, jak i zaadaptowanych na potrzeby Internetu, tworzy nieuporządkowaną, chaotyczną masę, w której zgubi się najbardziej wytrwały badacz czy praktyk. Niesłychany pęd do aktualizacji poszczególnych metod, sposobów działania, a nawet terminów to istny węzeł gordyjski, który przeciąć może książka Andrzeja Sznajdera, zatytułowana „Marketing wirtualny”, wydany przez Oficynę Ekonomiczną.

Autor wykonał niebagatelną pracę i dokonał tego, co wydawało się niemożliwe: usystematyzował i uporządkował sieciowy marketing. Dzięki swojej dociekliwości prowadzi nas przez gąszcz pojęć oraz technik, wskazuje na ich specyfikę oddziaływania, prezentuje możliwość zastosowania, a także efekty konkretnych praktyk. Sznajder proponuje spojrzenie na kwestię marketingu wirtualnego z perspektywy makro – tu przedstawia historię Internetu, jego rozwój oraz przydatność w działalności gospodarczej.

Omawia pokrótce profil użytkownika sieci, a także metody odszukiwania konkretnych stron WWW. Bardzo cenną wiedzę uzyskujemy także dzięki omówieniu prawnych aspektów funkcjonowania Internetu: począwszy od rejestracji adresów internetowych, przez reklamę WWW, a nawet podpis elektroniczny). Sznajder często sięga tutaj po przykłady wywodzące się z polskiego podwórka, dzięki czemu przekazywana teoria ma bardzo praktyczny i dobrze udokumentowany wymiar. Możemy założyć, że takie ogólne spojrzenie na sieć dają trzy pierwsze rozdziały książki, czyli: „Internet jako istotny czynnik kształtujący nową gospodarkę”, „Prawne uwarunkowania funkcjonowania Internetu” oraz „Zastosowanie sieci WWW w działaniach marketingowych”.

Kolejne części książki to analiza mikro, a więc wnikliwe przyglądanie się konkretnym elementom marketingu wirtualnego. Autor omawia tu chociażby zastosowanie pierwotnych i wtórnych badań w Internecie, a także cały proces przydatności sieci w procesie tworzenia produktu: od planowania i pozycjonowania do wprowadzenia go na rynek (tu pojawia się ciekawe sformułowanie „wirtualizacja produktu”, czyli oszacowanie, czy i w jakim stopniu dany towar pasuje do sieci). Najszerszym działem książki jest natomiast część dotycząca promocji w Internecie. Andrzej Sznajder wskazuje tutaj na specyfikę poszczególnych elementów marketingu wirtualnego: reklamy (webvertising), PR, sponsoringu, promocji sprzedaży, a nawet telemarketingu. Nie zapomina również o wykorzystaniu narzędzi internetowych w organizowaniu targów oraz wystaw oraz omawia powiązania pomiędzy promocją online a promocją tradycyjną. Bardzo ciekawe i aktualne jest przedstawienie roli i charakteru działania agencji reklamowych oraz domów mediowych w marketingu wirtualnym. Osobny rozdział poświęcono cybersklepom, coraz popularniejszym pośród internautów. Autor przybliża czytelnikom kwestie rynku elektronicznego, a także e-handlu. Również – dzięki tej części książki – tematy giełdy, aukcji i przetargów w sieci nie będą nam obce.

Niezwykle ciekawą częścią książki jest rozdział o charakterze typowo praktycznym, czyli „Analizy przypadków”, w którym Sznajder omawia „wirtualne” doświadczenia takich firm jak: Amazon.com, Tesco, Lufthansa, Nestle oraz Szrty.pl i eDziecko.pl. Bardzo przydatnym i pożytecznym pomysłem było również umieszczenie na sam koniec publikacji działu słownikowego, wyjaśniającego podstawowe pojęcia, których znajomość jest podstawą w sieci.

I tu tkwi największa zaleta omawianej książki: wszystkie założenia i teoretyczne rozważania są znakomicie udokumentowane. Autor przytacza badania, analizy, a fundamentem kolejnych rozdziałów są albo case studies albo przykłady z „życia wzięte”. Dzięki temu niekiedy trudna tematyka jest znacznie bardziej przystępna i zrozumiała.

Do kogo może trafić książka Andrzeja Sznajdera? Przede wszystkim do osób, zawodowo związanych z Internetem. Jest to pozycja raczej skierowana do praktyków, gdzie ich praca polega i zależy od sieci. W mniejszym stopniu sięgną po nią studenci i naukowcy (może za wyjątkiem obszarów szeroko pojętego marketingu). Pozycja zaciekawić może także hobbystów, dla których Internet to nie tylko rozrywka i sposób na spędzenie wolnego czasu, ale także nowy świat, adaptujący na swoje potrzeby wszystko: także marketing.

Andrzej SznajderMarketing WirtualnyOficyna Ekonomiczna, oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. www.oe.pl, Księgarnia internetowa www.profinfo.pl

Anna Ginalska - RMF FM
Autor artykułu:
Anna Ginalska - RMF FM
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"