Reklama Plusa dla Firm nie ośmiesza Azjatów (wideo)

Komisja Etyki Reklamy uznała, że rozgrywający się w sushi barze spot Plusa dla Firm miał charakter humorystyczny, ale nie ośmieszał osób pochodzenia azjatyckiego.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W skardze na spot Plusa dla Firm, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, autor wyliczał elementy wskazujące w jego opinii, że przekaz dyskryminuje osoby pochodzenia azjatyckiego. Reklama pokazuje rozmowę dwóch Polaków z Azjatą w prowadzonym przez niego sushi barze. Zdaniem odbiorcy spot przedstawia Azjatów jako ludzi mówiących po polsku niepoprawnie gramatycznie i z charakterystycznym „miauczącym” akcentem, a do tego nierozumiejących języka polskiego, na co wskazuje trzykrotna odpowiedź „Mało ja dzwoni” wypowiedziana przez bohatera bez odniesienia do słów klientów. Autor skargi ocenił, że w ten sposób przejawia się „dyskryminacja osób pochodzenia azjatyckiego jako ograniczonych, monotematycznych i nie umiejących się poprawnie zachować”.

Polkomtel wyjaśnił, że historia przedstawiona w reklamie odwołuje się do powszechnie znanego faktu, iż osoby niepochodzące z danego państwa czy kręgu kulturowego, które rozpoczęły naukę języka obcego, często nigdy nie wyzbywają się w całości charakterystycznego akcentu, czy też popełniają błędy językowe, posługując się nowym językiem. „Motyw ten od dawna występujący w literaturze naturalnie pojawia się dziś także w mediach, w tym też oczywiście w reklamie. Co więcej, wykorzystuje się go zwykle w celu wzbudzenia sympatii widzów poprzez komizm sytuacyjny osiągnięty poprzez mniej lub bardziej udaną komunikację pomiędzy osobami posługującymi się na różnym poziomie danym językiem” - podkreśliła firma.

Operator sieci Plus zaznaczył, że koncepcja reklamy opiera się na humorystycznym przedstawieniu wzbudzającej sympatię postaci właściciela / menedżera restauracji, który ze względu na niepolskie pochodzenie używa języka polskiego, powtarzając tylko znane mu zwroty, a jego wypowiedzi zawierają błędy gramatyczne. Firma zwróciła uwagę, że bohater ten zostaje ukazany jako osoba z sukcesem prowadząca działalność gospodarczą w Polsce oraz mimo trudności starającą się porozumiewać w naszym języku, co podkreśla jej zdolności adaptacji.

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do tej argumentacji, nie dopatrując się w spocie Plusa dla Firm naruszenia kodeksu branżowego. Zdaniem Komisji reklama ma charakter humorystyczny i nie ośmiesza osób pochodzenia azjatyckiego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu