Reklama Wzrostanu obraźliwa i dyskryminująca dla niskich osób

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spot preparatu dla dzieci Wzrostan (produkowanego przez Aflofarm Polska) zawiera treści obraźliwe i dyskryminujące dla osób niskiego wzrostu oraz może wprowadzać odbiorców w błąd.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W skardze na emitowany wiosną br. spot Wzrostanu odbiorca ocenił, że narusza on godność ludzi niskich, na co wskazują m.in. słowa „Ej mały, przejdź do przodu, bo cię nie widać”, które do głównego bohatera, kilkuletniego chłopaka, wypowiada fotograf. „Dodatkowo, reklama wprowadza widzów w błąd sugerując, że dzięki preparatowi Wzrostan dzieci mogą rosnąć szybciej, a także - pośrednio - sugerując, że niski wzrost jest zawsze wynikiem jakichś braków żywieniowych” - zaznaczył autor skargi.

Aflofarm Polska nie zgodził się z tymi zarzutami. Firma zwróciła uwagę, że lektor spotu wypowiada zdanie „W okresie wzrostu dzieci mogą potrzebować odpowiedniego wspomagania”, z którego nie wynika, że niski wzrost jest zawsze wynikiem braków żywieniowych. „Wzrostan zawiera składniki zalecane w celu prawidłowego rozwoju kości u dzieci, wobec tego naturalnym skojarzeniem z tym związanym jest proces wzrostu, stąd w reklamie pojawia się miarka z zaznaczoną wysokością dziecka” - podkreśliło przedsiębiorstwo. Zwróciło też uwagę, że podobne przekazy i hasła są wykorzystywane w reklamach Danonków oraz kampanii społecznej „Pij mleko! będziesz wielki”. „Nie sugerujemy, że dziecko będzie rosnąć szybciej - czyli szybciej niż to wynika z fizjologii rozwoju dziecka (świadczy chociażby o tym rok pojawiający się na miarce czy tabliczka z nazwą klasy - najpierw jest to IIA potem IIIA)” - dodał Aflofarm.

Jednak Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do oceny autora skargi, a nie producenta, orzekając, że spot jest obraźliwy i dyskryminuje osoby o niskim wzroście. „Pokazanie w reklamie dziecka o niskim wzroście, w kontekście użytego przez fotografa w stosunku do tego dziecka zwrotu typu „ej mały, przejdź do przodu, bo cię nie widać", świadczy o lekceważącym traktowaniu tego dziecka” - uzasadniła Komisja. Dodała, że spot nadużywa zaufania odbiorców i może ich wprowadzać w błąd,  pokazując efekty działania suplementu diety w postaci wzrostu dziecka. W efekcie przekaz nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych.

grafika

 

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"