Reklama zewnętrzna 0,9 proc. w górę w I półroczu, mały wpływ kampanii wyborczej

W pierwszej połowie br. wpływy ze sprzedaży firm raportujących do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej były o 0,9 proc. wyższe niż rok wcześniej, przy czym w samym drugim kwartale - o 0,8 proc. niższe. Tylko 1,2 proc. przychodów zapewniła kampania przed wyborami prezydenckimi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Zmiany wartości wpływów w skali roku dotyczą tej samej grupy firm, które przekazały dane Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej z pierwszej połowy 2014 r. i 2015 r. (w tym roku zaczęły to robić firmy Jet Line i BIGformat.TV, natomiast w lipcu zrezygnowały z tego Cityboard Media i Clear Channel Poland).

W pierwszym półroczu br. mimo że przychody wszystkich raportujących firm wzrosły w skali roku o 0,9 proc., to wpływy firm regionalnych, które oferują przede wszystkim powierzchnie wielkoformatowe, zmalały o 5 proc.

- Patrząc na dynamikę zmian na rynku out of home, możemy zakładać, że branża w Polsce wchodzi w kolejną fazę konsolidacji. Zwłaszcza, że na rynku europejskim trwa ona w najlepsze. Europa dąży do zahamowania spadków sprzedaży. Europejski rynek OOH tracił w ostatnich trzech latach średnio 5 procent sprzedaży rocznie, kiedy rynek azjatycki zyskiwał średnio ponad 20, a oba rynki amerykańskie ponad 10 procent rocznie - opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Analizując wyniki polskiego rynku w pierwszym półroczu 2015 roku podtrzymuję optymistyczną prognozę dla całego bieżącego roku. Oczekuję dalszego wzrostu sprzedaży i efektywniejszego wykorzystania sieci nośników. Spodziewam się także dalszych innowacyjnych inicjatyw, w tym digital out of home - dodaje.

W samym drugim kwartale 23 proc. wpływów firm outdoorowych raportujących do IGRZ zapewnili marketerzy z branży handlowej, 18 proc. - producenci żywności, 12 proc. - firmy z segmentu kultury i rozrywki, 11 proc. - z telekomunikacji, a 7 proc. - z branży finansów i marketingu. Aż 29 proc. stanowiły wydatki reklamodawców z pozostałych sektorów.

Tylko 1,2 proc. przychodów wynikało z kampanii przed wyborami prezydenckimi, co jest jednym z najniższych wyników w historii prezydenckich kampanii wyborczych. Dla porównania w ub.r. wydatki reklamowe przed wyborami do Parlamentu Europejskiego i samorządowymi stanowiły 3 proc. przychodów firm outdoorowych. IGRZ liczy, że tegoroczny wynik zostanie poprawiony przez kampanię przed wyborami parlamentarnymi, których dość późny termin (25 października) jest korzystny dla branży.

grafika

Przychody z reklamy tranzytowej (oferują ją tylko AMS i Business Consulting) w pierwszej połowie br. wyniosły prawie 11,5 mln zł i stanowiły ponad 5 proc. ogółu sprzedaży firm raportujących do IGRZ. W największym stopniu przyczynili się do tego marketerzy z branży handlowej (zapewnili 16 proc. wpływów z reklamy tranzytowej), rozrywki i kultury (14 proc.), finansów i marketingu (12 proc.), przemysłu (11 proc.) oraz żywności (10 proc.). Udział reklamodawców z pozostałych sektorów wyniósł 24 proc.

- Reklama tranzytowa jest rozwojowa. Korzysta z niej coraz więcej sektorów. Zmienia się nastawienie zarządów transportu miejskiego do kwestii korzystania z komunikacji miejskiej także dla celów reklamowych. Nawet więcej: część z nich podjęła lub zamierza podjąć działalność w zakresie sprzedaży powierzchni reklamowych oraz tworzenia własnych komórek sprzedażowych. Rozwiązanie, które funkcjonowało już na naszym rynku kilkanaście lat temu i wówczas nie sprawdziło się. Czy teraz będzie inaczej? Wątpię. Ale pokazuje to jak ważna jest reklama w przestrzeni miejskiej, nie tylko potrzebna, ale mogąca przynosić miastom wymierne korzyści finansowe - komentuje Lech Kaczoń.

grafika

Swoje dane do IGRZ przekazały następujące firmy (ze wszystkimi podmiotami zależnymi): AMS, BIGformat.TV, BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Globart, Headz, JETline, Koneser, Megaboard, Mini Media, Outdoor3Miasto, Schulz Media, Ströer Out of home i Supersigns, Warexpo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"