Rekordowe inwestycje w internet mobilny, dominują m-commerce i usługi lokalizacyjne

W ciągu ostatnich 12 miesięcy w biznes związany z internetem mobilnym globalnie zainwestowano ponad 19 mld dolarów, a za 4 lata przychody z mobile’u osiągną poziom 700 mld dolarów - szacuje firma doradcza Digi-Capital. Sytuację na polskim rynku opisuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Kreczmar.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Opracowanie Digi-Capital podkreśla, że tak dużego poziomu inwestycji w przedsięwzięcia związane z internetem mobilnym jeszcze nie było. Kwota ponad 19 mld dol. zainwestowana w mobile od października ub.r. do września br. oznacza wzrost o 232 proc. w skali roku.

Największe sumy zostały przeznaczone na rozwój takich segmentów mobilnego rynku jak m-commerce (4,2 mld dol.), podróże i transport (3,3 mld dol.), usługi (1,8 mld dol.) oraz gry (1,1 mld dol.).

grafika

W ciągu wspomnianych 12 miesięcy o 78 proc. wzrosły inwestycje w technologie mobilne w sektorze publicznym. Tutaj największy wzrost zanotowano w segmencie transportu (o 78 proc.), mediów społecznościowych (45 proc.) oraz nawigacji i geolokalizacji (43 proc.).

- Podczas gdy inwestycje w mobilny internet stały się dla wielu branż kategorią obowiązkową, nasz raport wskazuje, że najlepsze na tym polu jeszcze przed nami - komentuje Tim Merel, dyrektor zarządzający Digi-Capital. - W niektórych dziedzinach drzemie bowiem jeszcze wiele możliwości do wykorzystania - dodaje.

grafika

Według prognoz analityków w roku 2017 ogólne przychody z biznesu związanego z internetem mobilnym zaowocują przychodami na poziomie 700 mld dol. Za najbardziej obiecujące sektory eksperci uznają m-commerce, sprzedaż aplikacji, reklamę i marketing, urządzenia kategorii „Wearables” (na przykład elektroniczne zegarki i bransoletki), a także edukację.

grafika

Jak na tle tych liczb i prognoz prezentuje się polski rynek inwestycji w technologie mobile? Pytany przez Wirtualnemedia.pl Michał Kreczmar, e-commerce director w Hypermedia Poland, przyznaje, że nie sposób tego ocenić.

- Niestety w Polsce nie gromadzi się tego typu danych, nie można więc oprzeć się na nich oceniając obecną sytuację i przyszłość inwestycji w kanale mobilnym w naszym kraju - mówi Kreczmar. - Jedynymi źródłami pozwalającymi na jakiekolwiek prognozy są badania rynku reklamy (IAB) i dane o użytkownikach (operatorzy). Rynek reklamy mobilnej będzie raczej rósł przede wszystkim poprzez obecnych graczy typu: portale/wydawcy, allegro/sklepy, sieci reklamy mobilnej, czy też aplikacje mające już pozycję na rynku – na przykład jakdojade.pl, Yanosik, Listonic itd. Nie należy też wykluczać nowych startupów, z tym że gros z nich od razu kierowanych jest na szeroki światowy rynek, a nie na polski - zauważa.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-allegro-gg-liderem-internetu-mobilnego-komunikator-gg-przed-onetem-i-wp-top20 ## 

- Dodatkowo należy pamiętać o graczach klasy Google, Facebook czy Twitter, mobilnych komunikatorach (WeChat, LINE, Kik, WhatsApp, Viber), a także o platformach typu Instagram lub Snapchat. Na polskim rynku wystarczy zerknąć na procentowy udział odsłon mobilnych według Megapanel Gemius/PBI. Zauważymy, że w tych raportach nie ma graczy generujących 50 procent odsłon czy użytkowników mobilnych pokroju Facebook`a czy Twittera. Nie mówiąc o tym, że nie wiemy w Polsce kompletnie nic o aplikacjach mobilnych, a na świecie to właśnie one generują coraz większy udział ruchu i wpływów z reklam - wylicza Kreczmar. - W tych warunkach ciężko ocenić faktyczną sytuację na polskim rynku inwestycyjnym - podsumowuje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+