Renesans głównych ulic handlowych w Europie

  • Ulice handlowe jako jedyny sektor nieruchomości handlowych w pełni wyszedł z recesji.
  • Wzrosty nie tylko w głównych krajach europejskich, lecz także na rynkach peryferyjnych i drugorzędnych.
  • Najbardziej atrakcyjne regiony pod względem inwestowania w 2016 r. to Europa Środkowo-Wschodnia, Niemcy, Portugalia, Hiszpania i Szwecja.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Z najnowszego badania opublikowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że w 2015 r. czynsze w lokalach przy najbardziej luksusowych ulicach handlowych Europy ponownie znacząco wzrosły.

Według danych firmy Cushman & Wakefield czynsze najbardziej wzrosły w ciągu roku przy Via Montenapoleone w Mediolanie – aż o 41,2%. W czwartym kwartale ubiegłego roku lokalizacja ta odnotowała największy skok stawek czynszowych spośród wszystkich głównych ulic handlowych Europy. Na kolejnych miejscach znalazły się ulice Via Condotti w Rzymie (wzrost o 37,5%) i Diagonal w Barcelonie (wzrost o 33,3%).

Czynsze wzrosły w mniejszym stopniu, aczkolwiek równie gwałtownie, także w innych lokalizacjach, takich jak Paryż, Londyn, Dublin, Wenecja, Lizbona i Madryt. Te zmiany na rynkach najmu świadczą o tym, że ulice handlowe są jedynym sektorem nieruchomości komercyjnych w Europie, w którym średnie czynsze ważone wzrosły, a stopy kapitalizacji spadły poniżej poziomu sprzed recesji.

Według ekspertów firmy Cushman & Wakefield zainteresowanie sieci handlowych głównymi lokalizacjami handlowymi w miastach wynika z coraz większego znaczenia obszarów miejskich, czemu sprzyjają zmiany demograficzno-społeczne oraz turystyka.

Monika Sujkowska, starszy analityk z działu strategii inwestycyjnych w firmie Cushman & Wakefield, powiedziała: „Wzrost gęstości zaludnienia i rozrastanie się miast prowadzi również do wzrostu oczekiwań w zakresie bardziej inteligentnego i kreatywnego planowania funkcjonalnego obszarów miejskich. Rozwiązania takie umożliwiłyby stworzenie bardziej zrównoważonego, ekologicznego i przyjaznego otoczenia oraz zapewniłyby łatwiejszy i tańszy transport. Z perspektywy sieci handlowych obiekty wielofunkcyjne w centralnych lokalizacjach i sklepy przy głównych ulicach handlowych znajdujące się w pobliżu ośrodków kulturalnych, biznesowych, edukacyjnych oraz restauracji i atrakcji turystycznych idealnie wpisują się w aktualne trendy. Wynika to z faktu, że mieszkańcy nie tylko robią w nich zakupy, lecz także tam pracują i spotykają się towarzysko. Dzięki skupieniu tych wszystkich funkcji w jednym miejscu sieci handlowe mogą liczyć na wysoką odwiedzalność”.

Monika Sujkowska dodaje: „Nie jest to jednak tylko kwestia poziomu odwiedzalności i obrotów. W dystrybucji wielokanałowej coraz większego znaczenia dla postrzegania marki nabiera rodzaj nieruchomości i jej lokalizacja. Obserwujemy trend do otwierania dużych lokali w centrach miast i jednocześnie do zwiększania obecności we wschodzących lokalizacjach handlowych i przy najlepszych ulicach w mniejszych miastach. Służy to zwiększaniu świadomości marki”.

Michael Rodda, dyrektor ds. inwestycji w nieruchomości handlowe w Europie w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Zainteresowanie powierzchnią handlową w centrach miast rośnie bardzo szybko, aczkolwiek nierównomiernie w poszczególnych krajach. Sieci handlowe poszukujące nowych możliwości ekspansji będą zwracać coraz większą uwagę na inne lokalizacje poza najbardziej luksusowymi ulicami handlowymi w Paryżu, Londynie, Rzymie, Mediolanie, Barcelonie i Madrycie. W 2016 r. mogą rozważyć wejście na rynki mniejszych miast i krajów. Będą stawiać na ulice, które są najlepiej przygotowane do wykorzystania rosnącej siły gospodarczej i poziomu zamożności na lokalnych rynkach”.

Anthony Selman, Partner w dziale rynków kapitałowych w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Wśród inwestorów ogromnym zainteresowaniem cieszą się nieruchomości położone w tętniących życiem centrach miast w całej Europie. Europa Środkowo-Wschodnia, a szczególnie Polska oferuje wiele możliwości inwestycyjnych dla międzynarodowego kapitału poszukującego atrakcyjnych lokalizacji miejskich”.

W raporcie firmy Cushman & Wakefield wskazano najbardziej atrakcyjne lokalizacje pod względem inwestycji w nieruchomości przy głównych ulicach handlowych oraz przedstawiono szczegółowy opis trendów na poszczególnych rynkach.

Europa Środkowo-Wschodnia jest jednym z głównych regionów odnotowujących wzrost popytu wśród sieci handlowych ze względu na zmieniającą się strukturę funkcjonalną obszarów zurbanizowanych, zwłaszcza w głównych polskich miastach i w Pradze. Po dwóch dekadach dominującej pozycji centrów handlowych centra miast przechodzą transformację, do czego przyczynia się coraz liczniejsza i zamożniejsza klasa średnia, która oczekuje ciekawszych propozycji dokonywania zakupów. Urbaniści i deweloperzy już dostrzegają potencjał wynikający z tego trendu i uwzględniają atrakcyjne powierzchnie handlowo-gastronomiczne w planach budowy nowoczesnych budynków, a także rewitalizacji zabytkowych kamienic, dawnych hal targowych i fabryk – zjawisko to jest najbardziej zauważalne w Polsce. Wysokiej jakości obiekty wielofunkcyjne wydają się najbardziej odpowiednie do uwolnienia dużego potencjału ulic handlowych w regionie zważywszy na rozdrobnioną strukturę własnościową lokali przy tradycyjnych ulicach handlowych.

Europa Południowa jest również w czołówce Europy pod względem atrakcyjności inwestycyjnej, o czym świadczy boom na rynku najbardziej atrakcyjnych głównych ulic handlowych w największych miastach Hiszpanii i Portugalii. Ożywienie na tym rynku może przełożyć się na wzrost aktywności inwestycyjnej przy wybranych ulicach poza głównymi ulicami handlowymi, a także w miastach regionalnych. Duży wzrost czynszów odnotowano w Palma de Mallorca (o 18% w ostatnich 18 miesiącach) i w Puerto Banus w Hiszpanii oraz w mniejszych miastach Portugalii, w których dotychczas obecnych było niewiele marek zagranicznych. Sukces Calle Orense w Madrycie stanowi przykład ożywienia na rynku drugorzędnych ulic handlowych. W Portugalii złagodzenie przepisów w zakresie zagospodarowania przestrzennego, zachęty podatkowe dotyczące remontowania budynków i nowe, mniej przyjazne dla najemców regulacje dotyczące najmu przyczynią się do wzrostu zasobów powierzchni handlowej przy najbardziej atrakcyjnych ulicach w zabytkowych centrach miast.

Czynsze za lokale przy głównych ulicach handlowych w Niemczech rosną nierównomiernie pomimo optymistycznych danych z sektora konsumenckiego. Sieci handlowe są najbardziej zainteresowane obecnością w najlepszych lokalizacjach największych miast, ponieważ liczą na wysokie obroty i ochronę przed wpływem rozwijającego się handlu internetowego. Czynsze przy najważniejszych głównych ulicach handlowych będą nadal rosnąć, ale podobny trend obserwuje się również w miastach drugo- i trzeciorzędnych.

W głównych miastach Szwecji czynsze przy głównych ulicach handlowych mogą również znacząco wzrosnąć, głównie za sprawą zmieniających się zachowań klientów, ograniczonej podaży i niewielkich wzrostów stawek czynszowych w ostatnich kilku latach, a także szeregu realizowanych projektów rewitalizacji obiektów wielofunkcyjnych w centrach Sztokholmu, Göteborga i Malmö. Skład najemców w najatrakcyjniejszych lokalizacjach znacząco się poprawił dzięki otwarciu przez wiele międzynarodowych marek pierwszych sklepów w Szwecji, będących również ich pierwszymi w krajach nordyckich. Trend ten utrzyma się z uwagi na powstające kolejne obiekty handlowe, gastronomiczne, mieszkaniowe i hotelowe w wielu dotychczas typowo biurowych dzielnicach Sztokholmu.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele