- Wprowadzone ograniczenia w funkcjonowaniu placówek handlowych będą miały negatywny wpływ na wyniki sprzedażowe i finansowe Grupy. Jednocześnie bez ograniczeń działają sklepy on-line w 30 krajach i osiągają wysokie wzrosty sprzedaży - poinformowało LPP w środę w komunikacie giełdowym.
W prezentacji dodało, że jej sklepy stacjonarne działają jedynie w Finlandii, Egipcie, na Łotwie i Białorusi. Ogółem po wprowadzeniu ograniczeń ruch w jej sklepach stacjonarnych zmalał o 90 proc. z czwartym tygodniu marca, a o 100 proc. w pierwszym tygodniu kwietnia.

Firma zaznaczyła, że będzie realizowała „działania mające na celu intensywny rozwój kanału e-commerce”. Zamierza zwiększyć nakłady marketingowe oraz prowadzić duże promocje cenowe (-25 proc. na nową kolekcję, a na wybrane elementy nawet do -50 proc.).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/txm-sklepy-zlikwiduje-z-18-proc-obniza-pensje-o-20-proc-na-trzy-miesiace-po-zamknieciu-sklepow-wplywy-89-proc-w-dol,7170719072491137a ##
Dodała, że w jej e-sklepach nastąpiły trzycyfrowe wzrosty - w czwartym tygodniu marca o 121 proc., a w pierwszym tygodniu kwietnia o 148 proc. Nie zrekompensowało to jednak spadków w sklepach stacjonarnych - łączna sprzedaż LPP w trzecim tygodniu marca zmalała o 65 proc., a w kolejnych tygodniach było to 69 i 78 proc.

Na koniec września ub.r. do grupy LPP należało 1 746 sklepów stacjonarnych (32 więcej niż rok wcześniej) i 30 internetowych działających w 39 państwach. Największą siecią jest Reserved z 453 stacjonarnymi punktami sprzedaży, natomiast zdecydowanie najszybciej rozwija się Sinsay - przez rok liczba sklepów wzrosła o 46 do 302.
908 sklepów grupy LPP działało w Polsce.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wojas-sklepy-sieci-bartek-zamkniete-w-marcu-wplywy-zmalaly-o-34-4-proc-w-kwietniu-spadna-o-70-proc-juz-45-2-proc-z-e-commerce,7170723893954689a ##

Oszczędności w czynszach i wynagrodzeniach
W związku z zamknięciem sklepów stacjonarnych LPP zamierza obniżyć ich dwie główne kategorie kosztów: czynsze (ich 70 proc. to część stała, reszta zależy od obrotów) i wynagrodzenia pracowników (jedna piąta to bonusy). Firma dodała, że miesięcznie wydaje na czynsze ok. 100 mln zł. Obecnie stara się renegocjować stawki, tak żeby całość czynszu zależała od obrotów w danym sklepie.
W Polsce udało się uzyskać wakacje czynszowe na okres zamknięcia sklepów. Firma podkreśliła, że duże wsparcie zapewnił w tej sprawie rząd, za to w innych krajach nie ma takiej pomocy ze strony władz państwowych.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/vistula-wolczanka-w-kruk-i-deni-cler-sklepy-zamkniete-wplywy-80-proc-w-dol-14-proc-sprzedazy-w-internecie,7170726259054721a ##
Na wynagrodzenia w sklepach i centrali LPP przeznacza ok. 90 mln zł miesięcznie. W obecnej sytuacji część pracowników została wysłana na zaległe i bieżące urlopy, osoby zatrudnione w sklepach nie otrzymują bonusów, więc ich pensje zmalały o 20 proc. Zarząd firmy pod koniec marca ogłosił do czasu ustabilizowania jej sytuacji będzie pracował za symboliczną złotówkę.

LPP złożyło w Polsce wniosek o tzw. postojowe dla pracowników, stara się skorzystać ze wsparcia publicznego także w innych krajach. Szacuje, że uzyska dzięki temu ok. 18 mln zł miesięcznie na wydatki pracownicze.
Po otwarciu sklepów duże spadki sprzedaży, nadal wzrosty w e-commerce
Według LPP po tym jak sklepy stacjonarne zostaną ponownie otwarte, wiele miesięcy zajmie powrót do wyników sprzedażowych sprzed epidemii. Firma prognozuje, że w pierwszym miesiącu po otwarciu sprzedaż będzie o 90 proc. niższa niż rok wcześniej (w przeliczeniu na metr kwadratowy sklepu), a dopiero od szóstego miesiąca spadek zmniejszy się do 30 proc.
- Zakładamy powolny powrót do otwarć centrów handlowych, różny w zależności od kraju. Wszystkie sklepy LPP mogą być otwarte dopiero w czwartym tygodniu czerwca 2020 - podała firma w prezentacji.

Zaznaczyła, że trzycyfrowy wzrost sprzedaży w jej sklepach internetowych będzie utrzymywać się tak długo, jak zamknięte będą sklepy stacjonarne. Natomiast po ich otwarciu może zmaleć do „wysokich dwucyfrowych poziomów”.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/4f-odziez-producent-otcf-prezes-igor-klaja-nikogo-nie-zwolnimy-z-powodu-koronawirusa-chociaz-grozi-nam-upadlosc,7170720301897857a ##
Według LPP po wznowieniu handlu stacjonarnego klienci będą zwracać uwagę na bardziej przystępne cenowo marki, robić bardziej selektywne zakupy, zorientowane na modele uniwersalne i odzież typu homewear, a także na aspekty ekologiczne (np. czy materiały nadają się do recyklingu).

Firma zaznaczyła, że jej marki są pozycjonowane w średnim przedziale cenowym. Podała, że w sezonie 2019-20 średnia sztuka odzieży Mohito kosztowała 64 zł, Cropp - 54 zł, Reserved - 53 zł, House - 51 zł, a Sinsay - 23 zł.
40 proc. mniej zamówień na jesień i zimę, będą wyprzedaże
LPP nadal ocenia, że epidemia ma mały wpływ na łańcuch dostaw firmy. - Fabryki w Chinach, Kambodży, Myanmarze działają w standardowym trybie. Natomiast fabryki w Bangladeszu i Indiach są zamknięte, a w Turcji i Pakistanie produkcja jest ograniczona. Jednocześnie magazyny w Polsce, Rosji i Rumunii przyjmują towary i realizują wysyłki do sklepów on-line - opisano w komunikacie giełdowym
Firma zaznaczyła, że na koniec stycznia br. miała zapasy towarów o wartości 1,92 mld zł, a na koniec marca - 2,05 mld zł. Była to w całości odzież z kolekcji wiosenno-letniej.
- Po otwarciu centrów handlowych celem LPP będzie efektywne wyprzedanie części towaru. Niesprzedana część towaru z kolekcji wiosna/lato zostanie przeniesiona do kolekcji jesień/zima 2020 lub wiosna/lato 2021 - zapowiedziała w prezentacji.
Dodała, że zamówienia dotyczące tegorocznej kolekcji jesień/zima zmniejszyła o 40 proc.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ccc-kwartalna-sprzedaz-w-sklepach-stacjonarnych-zmalala-o-26-proc-w-internecie-wzrosla-o-39-proc,7170725004957825a ##
620 mln zł mniej na inwestycje
W obecnej sytuacji LPP zdecydowało się zmniejszyć wydatki inwestycyjne na najbliższy rok o ponad połowę - o 620 mln zł do ok. 500 mln zł. Firma będzie otwierać mniej nowych sklepów, ich łączna powierzchnia handlowa zwiększy się o ok. 10 proc.
Ponadto wstrzymała rozbudowę swojej siedziby w Gdańsku i przesunęła na później budowę centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim. Jego uruchomienie zapowiedziano w maju ub.r., informując, że będzie kosztować ok. 500 mln zł i zapewni ok. 100 tys. metrów kwadratowych powierzchni magazynowych.
- W pierwszej połowie 2020 roku ogłoszony zostanie przetarg na realizację i rozpocznie się etap budowy. Finał prac budowlanych i rozpoczęcie montażu technologii logistycznej planowane są na pierwszą połowę 2021 roku. Końcowym etapem będzie uruchomienie technologii logistycznej, co potrwa około roku. Pierwsze wysyłki z produktami LPP ruszą z Brześcia Kujawskiego w świat w pierwszej połowie 2022 roku - planowano rok temu.
Obecnie firma planuje, że na jego budowę przez najbliższy rok przeznaczy tylko 50 mln zł, a dopiero w kolejnym roku ma to być 650 mln zł.
Wydatki inwestycyjne na sklepy w najbliższym roku mają wynieść 400 mln zł, a w kolejnych dwóch - 600 i 500 mln zł.
Łącznie na inwestycje LPP w nadchodzących 12 miesiącach przeznaczy 500 mln zł, natomiast w następnych - już 1,34 mld zł.
Na razie bez zysku, nie będzie dywidendy i emisji akcji
Wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz podczas telekonferencji przyznał, że mimo wzrostu sprzedaży internetowej, zmniejszenia kosztów sklepów stacjonarnych i wsparcia ze strony państwa firma w marcu, kwietniu i prawdopodobnie także maju zanotuje straty.
- Mamy nadzieję, że gdy sklepy zostaną otwarte, będziemy mieć pewien zysk - zaznaczył.
Zarząd LPP zdecydował, że będzie rekomendował akcjonariuszom niewypłacanie dywidendy z zeszłorocznego zysku. Firma nie opublikowała jeszcze całorocznego raportu finansowego, natomiast w pierwszych trzech kwartałach zanotowała 6,39 mld zł przychodów sprzedażowych i 110,52 mln zł zysku netto.
Wcześniej LPP wypłacało dywidendę nieprzerwanie przez 10 lat. W ub.r. przekazało akcjonariuszom 110,06 mln zł z 505,2 mln zł zysku w 2018 roku.
Spółka nie planuje nowej emisji akcji ani obligacji. Zapowiedziała, że zgodnie z harmonogramem będzie wypłacać odsetki z papierów dłużnych wyemitowanych w ub.r.
W prezentacji LPP poinformowało, że ma linie kredytowe o wartości 1,4 mld zł i na bieżąco obsługuje swoje zadłużenie. Dokładne cele finansowe na najbliższy rok (od br. firma raportuje w cyklu luty-styczeń) będą podane w raporcie rocznym, który zostanie opublikowany 21 maja.
Przez ostatnie trzy miesiące kurs giełdowy LPP zmalał o 35,5 proc. - z 8,8 do 5,6 tys. zł. Przy kursie 5 650 z zamknięcia sesji w środę kapitalizacja firmy wynosi 10,47 mld zł.











