Główny udziałowiec Ringier Axel Springer Media: wskutek braku reklam państwowych tracimy miliony, ale nie wycofamy się z Polski

Marc Walder, CEO koncernu Ringier, większościowego udziałowca Ringier Axel Springer Media, zapowiedział, że firma nie wycofa się z polskiego rynku. Zaznaczył jednak, że z powodu wycofania z jej tytułów reklam przez duże firmy państwowe zanotowała miliony euro strat.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Główny udziałowiec Ringier Axel Springer Media: wskutek braku reklam państwowych tracimy miliony, ale nie wycofamy się z Polski
Marc Walder

W wywiadzie dla „Neue Züricher Zeitung” Marc Walder stwierdził, że przeciw Ringier Axel Springer Media działają w Polsce media przyjazne rządowi, publikując nieprawdziwe informacje o firmie. Chodzi przede wszystkim o szeroko komentowany newsletter dla pracowników wysłany przez jej szefa Marka Dekana w marcu br.

Dekan komentując wybór Donalda Tuska na drugą kadencję w funkcji przewodniczącego Rady Europejskiej, ocenił, że to wygrana Tuska z liderem PiS Jarosławem Kaczyńskim oraz potwierdzenie, że Polacy chcą być częścią Unii Europejskiej (przytoczył wyniki sondażu IBRiS na ten temat). List w krytycznym tonie był opisywany m.in. w Telewizji Polskiej oraz pismach i serwisach internetowych określanych jako prawicowe. Taki przekaz skrytykowało Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP oraz byli pracownicy Ringer Axel Springer Polska: menedżer Jerzy Karwelis oraz byli dziennikarze „Forbesa” Kazimierz Krupa i Wojciech Surmacz. Wiceminister spraw zagranicznych Jan Dziedziczak na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu poinformował, że niemiecki wiceminister spraw zagranicznych zapytany o ten list ocenił go jako niefortunny.

Marc Walder podkreślił, że działalność zarówno Ringier, jak i Axel Springer jest oparta na niezależnym dziennikarstwie, a firmy nie biorą udział w sporach politycznych. - Z wewnętrznego newslettera wyczytano, iż prowadzimy kampanie przeciwko rządowi. To nieprawda. Newsletter świadomie został źle i tendencyjnie zinterpretowany - skomentował dyskusję wokół listu Dekana.

Szef Ringiera zaznaczył jednak, że jego firma i Axel Springer są przywiązane do wartości liberalnych, podczas gdy obecny rząd w Polsce jest bliski światopoglądowi konserwatywnemu. Podobne różnice występują w całym polskim społeczeństwie.

Walder przyznał, że od pewnego czasu spółki Skarbu Państwa i inne firmy przyjazne rządowi mocno ograniczyły wydatki reklamowe w mediach Ringier Axel Springer Media. Jak duże straty to spowodowało? - szybko zaczęliśmy je liczyć w milionach Euro - przyznał menedżer.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mathias-doepfner-z-axel-springer-o-jaroslawie-kaczynskim-i-wolnosci-slowa ##

W grudniu ub.r. w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego została powołana specjalna komisja ekspercka, w skład której weszli przedstawiciele resortu kultury, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Pracuje ona nad projektami przepisów ograniczających koncertancie kapitałową w mediach. Nowe regulacje mają być wzorowane na prawie w tym zakresie obowiązującym we Francji i Niemczech.

Zapowiadana dekoncentracja bywa określana jako repolonizacja, a przedstawiciele obozu rządzącego nie ukrywają, że nie podoba im się skupienie wielu tytułów prasowych w rękach kilku zagranicznych wydawców, głównie niemieckich. - Jeśli będzie trzeba, znajdzie się sposób na odbieranie gazet zagranicznym grupom medialnym - powiedziała nam w lutym br. posłanka PiS Barbara Bubula.

Zdaniem Marca Waldera nacjonalizacja mediów w Polsce byłaby bardzo niekorzystnym procesem dla całego rynku. - Najistotniejszym elementem z neutralnego punktu widzenia jest, aby kraje Europy Środkowej i Wschodniej miały niezależne media. W ciągu ostatnich 20 lat mogliśmy pokazać, że przyczyniamy się do tego mocno i przekonująco. Rządy próbują jednak zawłaszczyć media dla siebie - obserwujemy to w Serbii, w Polsce i na Węgrzech, a po części również na Słowacji - wyliczył. - Jesteśmy przekonani, że w tych społeczeństwach niezależne przedsiębiorstwa przyczyniają się do rozwoju i są pożądane. Dlatego też nie mogę zaakceptować, że walczy się z niezależnością mediów - podkreślił.

Zapewnił przy tym, że Ringier Axel Springer Media nie zamierza wycofywać z Polski żadnego ze swoich znaczących tytułów. Nie planuje też, żeby do Ringiera i Axel Springera dołączył w firmie kolejny wspólnik. - Co więcej, mamy plany, by w dalszym ciągu rozwijać się na polskim rynku - zadeklarował.

Walder poinformował, że Ringier Axel Springer Media już 60 proc. zysków osiąga w internecie. - Przedsiębiorstwo ma zatem zapewnioną przyszłość. Dla nas istnieje wyłącznie jeden kierunek: do przodu - stwierdził.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/axel-springer-w-2017-r-z-wyzszymi-przychodami-i-zyskiem-motorem-wzrostow-segment-cyfrowy ##

Przypomnijmy, że na początku ub.r. w Rosji wprowadzono prawo ograniczające do 20 proc. udział kapitału zagranicznego w firmach z branży mediów. W związku z tym Axel Springer już jesienią 2015 roku sprzedał licencje na pisma, które tam wcześniej wydawał, firmie Artcom Media, a ta szybko zamknęła trzy z nich m.in. lokalną edycję „Forbesa”. Z rosyjskiego rynku wycofały się też m.in. amerykański nadawca CNN, szwajcarskie wydawnictwo Edipresse i szwedzkie Sanoma OYJ.

Marc Walder zadeklarował, że Ringier Axel Springer Media ma w Polsce długoterminową strategię. - Przy tym jesteśmy również gotowi na to, aby przez parę lat ponosić ekonomiczne konsekwencje takiego działania. W historii przetrwaliśmy wiele takich ataków. Jesteśmy wytrwali - zapewnił.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"