Rosja w reklamowej zapaści. Wydatki w dół o prawie 50 proc.

W związku z inwazją na Ukrainę wydatki reklamowe na rynku rosyjskim spadną w 2022 roku o 49,7 procent – prognozuje firma analityczna Insider Intelligence. Reklamowa zapaść będzie spowodowana przede wszystkim wycofaniem się z rosyjskiego rynku wielu znanych zachodnich marek i bojkotem Rosji ze strony największych platform reklamowych.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Rosja w reklamowej zapaści. Wydatki w dół o prawie 50 proc.
Jewgienija Albac / fot. Wikimedia Commons

Sankcje i bojkot ze strony znanych marek spowodowane najazdem na Ukrainę uderzają coraz mocniej nie tylko w gospodarkę i finanse Rosji, ale także w tamtejszy segment reklamowy.

Jak prognozuje IAB Rosja tamtejszy rynek reklamy internetowej, który wykazywał wzrost nawet podczas pandemii w 2020 r., może się w tym roku skurczyć, a sprzedaż spadnie o 25 proc. do 50 proc. Eksperci jako główne czynniki wymieniają wstrzymanie inwestycji zagranicznych reklamodawców oraz ograniczenie rosyjskiej aktywności reklamowej, a także odejście od zagranicznych platform, co zmniejszy ilość dostępnych zasobów reklamowych. Uczestnicy rynku liczą na wsparcie państwa, w tym zachęty podatkowe.

Zapaść zamiast wzrostu

Fatalne perspektywy dla rosyjskiego rynku reklamowego płyną nie tylko ze strony tamtejszego oddziału IAB. Potwierdza to także w swojej nowej prognozie firma badawcza Insider Intelligence, na którą powołuje się dziennik „The Wall Street Journal”

Według analityków w 2022 r. wydatki na reklamę w Rosji mają wynieść 3,55 mld dol., co oznacza spadek o 49,7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Wcześniej firma spodziewała się, że wydatki na reklamę w Rosji wzrosną w tym roku o 7,5 proc. w stosunku do prognozowanych na 2021 r., a prognoza na 2022 r. wyniesie 6,89 mld dol.

Zdaniem Insider Intelligence przyczyna tego fatalnego trendu jest prosta. Inwazja Rosji na Ukrainę skłoniła wiele zachodnich firm do ponownej oceny swojej działalności w tym kraju. Sieci fast-foodów, firmy energetyczne, sprzedawcy detaliczni i banki ogłosiły, że wstrzymują lub kończą działalność w Rosji. Niektóre podmioty, w tym Google, zawiesiły sprzedaż reklam w Rosji. Także gigant reklamowy WPP PLC i inne holdingi z branży zapowiedziały zaprzestanie działalności w Rosji.

Na początku marca także koncern Meta, właściciel Facebooka, zapowiedział, że przynajmniej tymczasowo wstrzyma emisję reklam skierowanych do użytkowników w Rosji i nie będzie publikować reklam pochodzących od reklamodawców z tego kraju.

Raport Insider Intelligence zakłada, powołując się na oczekiwania J.P. Morgan, że rosyjski produkt krajowy brutto spadnie w br. o 7 proc.

- Wojna na Ukrainie będzie miała wpływ na wydatki na reklamę w Rosji ze względu na skutki gospodarcze samej wojny, jak również wszystkich sankcji nałożonych na ten kraj – zaznacza Oscar Bruce Jr, starszy analityk Insider Intelligence.

Z kolei Magna, medialna jednostka Interpublic Group zrewidowała swoją prognozę dla rynku reklamowego w USA, powołując się na inwazję Rosji na Ukrainę. Firma obniżyła swoją prognozę wzrostu na 2022 r. o jeden punkt procentowy, twierdząc, że jej zdaniem przychody reklamowe właścicieli mediów wzrosną o 11,5 proc. i osiągną poziom 320 mld dolarów.

Magna stwierdziła, że kryzys geopolityczny skłania ją do przewidywania niższej niż oczekiwana aktywności gospodarczej, utrzymujących się problemów z podażą i przedłużającej się inflacji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online