Kolejny cios w rynek prasy. "Wzrost cen o kolejne 10-20 proc."

Brak makulatury, rosnące ceny surowców, energii i gazu, wojna w Ukrainie. Wydawcy nie kryją, że sytuacja na rynku papieru jest trudna, a wszystko wskazuje na to, że koszty w najbliższych miesiącach nie spadną. - Rosnąca skala sankcji na dostawy surowców energetycznych z Rosji zapewne sprawi, iż dodatki energetyczne staną się składową ceny nominalnej papieru. Może to oznaczać wzrost cen o kolejne 10-20 procent - mówi Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej Agory.

Jacek Stawiany
Jacek Stawiany
Udostępnij artykuł:

Rosną ceny różnego rodzaju papieru – ich przyczyną jest wzrost kosztów energii, gazu czy surowców (drewno, celuloza) – również na skutek wywołanej przez Rosję wojny. Prezeska Stowarzyszenia Papierników Polskich Aneta Muskała powiedziała „Rzeczpospolitej”, że nie pamięta „takiego wzrostu kosztów podstawowych surowców i energii na przestrzeni jednego roku”. Cena celulozy przez ostatnie pół roku wzrosła o ponad 45 proc. „Rz” zauważa, że wysokie ceny celulozy i jej przerobu powodują opóźnienia w dostawach papieru i tektury. Muskała wskazuje też, że w Polsce bardzo podrożało drewno, bo Lasy Państwowe zmieniły zasady jego sprzedaży.

- Sytuacja na rynku papieru w Polsce, podobnie jak w całej Europie, nadal jest bardzo trudna. Brakuje wielu rodzajów papieru - od publikacyjnego po opakowaniowy, choć tym drugim przypadku łatwiej o dostępność produktu, ale trudniej o stabilne ceny, które zmieniają się często i znacząco - mówi Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej Agory.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzys-rynek-wydawniczym-brakuje-papieru-materialy-poligraficzne,7170044573263489a ##

Również Dariusz Jahn, dyrektor dystrybucji Burda Media Polska, mówi wprost: Sytuacja na polskim rynku papierniczym jest dalej bardzo trudna. Są poważne problemy z dostępnością surowca na rynku. W ostatnich dniach koncern UPM poinformował o zakończeniu czteromiesięcznego strajku w swoich fińskich zakładach celulozowo-papierniczych i przystępuje do produkcji papieru. Upatrujemy w tym pewnej nadziei na poprawę dostępności papieru na rynkach europejskich w trzecim kwartale – dodaje Jahn.

Jaka jest skala wzrostów cen? - W porównaniu z ubiegłym rokiem papier podrożał niemal o 100 procent. Natomiast porównując ceny z pierwszego kwartału tego roku z obecnie obowiązującymi, czyli z drugiego kwartału, obserwujemy wzrost o około 10 procent. Trzeba jednak pamiętać, że mowa tu o podwyżkach nominalnych cen papieru - jego producenci, głównie z Niemiec, stosują jeszcze tzw. dodatek energetyczny o różnej wysokości, który wpływa na koszt zakupu papieru - dodaje Graboś.

Klienci mogą ucierpieć

Przedstawicielka Agory zaznacza, że na wzrost cen papieru w największym stopniu wpływa brak makulatury. A przyczyną takiego stanu rzeczy, jak pisaliśmy jesienią, jest... gwałtowny rozwój handlu internetowego. - Oprócz tego istotne są ograniczenia w dostępności surowca w papierniach produkujących papier drzewny i znaczny wzrost kosztów energii, a dodatkowo w niektórych krajach, jak w Finlandii, trwają spory o warunki pracy w papierniach. Jednocześnie nie docierają do nas, jak dotychczas, dostawy papieru z Rosji i z Białorusi – podkreśla Graboś.

- W drugi kwartał weszliśmy ze zwiększonymi dopłatami energetycznymi/kosztowymi – doliczanymi do regularnej ceny papieru. Spowodowało to wzrost kosztów na poziomie 12-15 procent. Opłaty wynikają ze wzrostu cen surowców do produkcji papieru i wzrostu cen energii oraz transportu – mówi Jahn.

Wzrosty cen odbijają się na klientach. - Drukarnia Agory cały czas realizuje zaplanowane zlecenia, choć nasi klienci muszą się liczyć z podwyżkami cen za usługi poligraficzne wynikającymi ze wzrostu kosztów zakupu papieru – mówi Nina Graboś.

Czego można spodziewać się w najbliższych miesiącach na rynku papierniczym? - W obecnych okolicznościach - gdy rynkowy popyt na papier jest duży, a podaż za nim nie nadąża - trudno zakładać inny rozwój sytuacji niż utrzymanie obecnych, wysokich cen lub wręcz ich dalszą podwyżkę. Tym bardziej, że rosnąca skala sankcji na dostawy surowców energetycznych z Rosji zapewne sprawi, iż dodatki energetyczne staną się składową ceny nominalnej papieru. Może to oznaczać wzrost cen o kolejne 10-20 procent – zaznacza Graboś.

- Czekamy na odpowiedź rynków związaną z zatrzymaniem dostaw gazu do części krajów europejskich przez Rosję. Będzie to rzutowało na ceny energii. Potrzeba nam około miesiąca na uzyskanie wiarygodnych informacji od dostawców papieru – dodaje Jahn.

Podwyżki cen tytułów? Wydawcy obserwują rynek

Wielu wydawców prasowych podniosło w ostatnim czasie ceny swoich pism. Już po dwie podwyżki w tym roku zaliczyły tygodniki „Do Rzeczy” i „Newsweek Polska”. Jeszcze pod koniec ub.r. wzrosła cena egzemplarzowa m.in. „Dziennika Gazety Prawnej”, „Rzeczpospolitej, Parkietu” czy „Tygodnika Powszechnego” (po wybuchu wojny ponownie podwyższono jego cenę), a później „Pulsu Biznesu”, „Polityki” , „Sieci” czy dzienników Polska Press.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/bauer-podnosi-ceny-magazynow-telewizyjnych-i-poradnikowych,7170001539668097a ##

Również „Gazeta Wyborcza” podniosła ceny: w styczniu wydań od wtorku do piątku, a w kwietniu wydań weekendowych. Czy planowane są kolejne podwyżki? - Obecnie obserwujemy jeszcze skutki wprowadzenia ostatniej podwyżki i uważnie analizujemy sytuację na rynku – ucina Graboś.

W podobnym tonie wypowiada się Dariusz Jahn. - W kwestii podwyżek cen magazynów na razie obserwujemy rynek. Jako BMP jesteśmy obecnie w przejściowej fazie wynikającej z niedawnego połączenia z Edipresse. Pracujemy nad naszym portfolio i nową ofertą, wymaga to jednak czasu i dokładnych analiz, po których podejmiemy decyzję co do konkretnych produktów. BMP ma dobrze zdywersyfikowane portfolio papieru i skutecznie oparła się brakom surowca na rynku – podkreśla.

To portfolio jednak niedawno się skurczyło. I to również m.in. przez ceny papieru. Pod koniec stycznia Burda ogłosiła, że kończy wydawanie tytułów marki „Focus”, a także magazynów „Elle Man” i „Samo Zdrowie”. Wydawnictwo wyjaśniało, że „reaguje na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową, która wynika głównie z szybko rosnących kosztów papieru, energii i usług, a także ze zmian w zachowaniach konsumenckich”.

Burda nie była odosobniona w tej decyzji. „Rosnące na całym świecie w niepokojącym tempie ceny papieru i brak widoków na poprawę tej sytuacji” były również przyczyną zamknięcia przez GTEM miesięcznika „PC Format” oraz zmiany cyklu wydawniczego „CD-Action”.

Jacek Stawiany
Autor artykułu:
Jacek Stawiany
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji