Ruch wycofuje się z dystrybucji prasy

Władze Ruchu zdecydowały o wycofaniu się z dystrybucji prasy. Spółka będzie dostarczała tytuły prasowe do innych punktów sprzedaży tylko do końca kwietnia - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Orlen uspokaja, że w samych kioskach i salonikach Ruchu dalej będzie można kupować prasę.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Informację o decyzji kolportera rozsyłała Izba Wydawców Prasy. Potwierdził nam ją jej prezes Marek Frąckowiak. Jak czytamy w komunikacie, spółka „będzie prowadziła dotychczasową dystrybucję prasy i na dotychczasowych zasadach rozliczała się z wydawcami do końca kwietnia 2024 roku”. Od 1 maja Ruch będzie jedynie zajmował się rozliczeniem dotychczasowych dostaw do punktów sprzedaży prasy oraz rozliczeniami z wydawcami, zgodnie z obowiązującymi umowami.

Punkty własne spółki Ruch mają pozostać jako sieć zorganizowana, którą będzie zaopatrywał w prasę jeden z obecnych na rynku dystrybutorów, podobnie jak punkty będące własnością Orlenu oraz stacje benzynowe Orlenu. Procedura przetargowa została już rozpoczęta, prowadzi ją Orlen.

Ruch z uwagi na to, że większość wypowiedzeń ma okresy trzymiesięczne, zamierza wypowiedzieć umowy z wydawcami i siecią punktów sprzedaży prasy do końca stycznia.

Orlen: na rynku prasy stała tendencja spadkowa

Orlen, od ponad trzech lat większościowy akcjonariusz Ruchu, podkreśla, że w kioskach i salonikach tej sieci tytuły prasowe nadal będą dostępne. - Przede wszystkim zapewniamy, że prasa nie zniknie z kiosków, nadal będzie dostępna dla klientów. Nie należy mylić kolportażu prasy z jej dostępnością w kioskach i innych punktach sprzedaży - stwierdziło biuro prasowe koncernu na platformie X.

W odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl Orlen wyliczył, że po analizie wszystkich obszarów działalności Ruchu zidentyfikował synergie, w tym operacyjne, sprzedażowe, zakupowe i logistyczne. - Kluczowe jest dostosowanie marki do nowych trendów biznesowych, dlatego obecnie w naturalny sposób wypracowywane są rozwiązania i optymalizowana działalność spółki tak, by umożliwić jej szybką reakcję na zmiany rynkowe i wspierać najsilniejsze, najbardziej dochodowe obszary. Dlatego bardzo mocno koncentrujemy się na rozwoju segmentu usług kurierskich oraz nowych formatów gastronomiczno-sklepowych w ramach sieci detalicznej, wykorzystując przy tym duży potencjał pracowników spółki - opisuje Orlen.

Zaznacza, że usługi kurierskie są bardzo perspektywiczne, a do firmy należy już ponad 10,5 tys. punktów odbioru i nadania paczek pod marką Orlen Paczka, w tym powyżej 4,3 tys. automatów paczkowych. - . Równolegle rozwijamy współpracę z e-sklepami, których klienci mogą zamawiać przesyłki i odbierać je w sieci naszych punktów. W ten sposób poszerzamy naszą bazę klientów i jesteśmy aktywnym uczestnikiem dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce - podkreśla koncern.

Perspektywy na rynku prasy drukowanej ocenia dużo gorzej. Zaznacza, że „jako spółka nastawiona na prowadzenie działalności biznesowej, odpowiedzialny rozwój i osiąganie dobrych wyników finansowych z korzyścią dla Akcjonariuszy, nie może jednak pomijać faktu coraz trudniejszej sytuacji na rynku prasy, na którym odnotowuje się spadki i jest to stała tendencja”.

Ruch obecny od 1918 roku

Ruch to najstarszy polski kolporter prasy, powstał jako Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH w grudniu 1918 roku. Pierwszy kiosk został otwarty miesiąc później na peronie dworca Kolei Wiedeńskiej w Warszawie, po pół roku sieć liczyła już ponad 60 kiosków i księgarń. W 1935 roku miał 700 punktów sprzedaży.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ruch-wchlania-dwie-spolki-zalezne-ruch-marketing-ruch-nieruchomosci-v,7169489908336769a ##

W 2006 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych, wycofano ją pięć lat później. Przeszła wtedy restrukturyzację i stała się firmą całkowicie prywatną.

W 2018 roku otwarto postępowanie układowe z wierzycielami spółki – głównie wydawcami prasy. W jego wyniku umorzono część wierzytelności. W 2020 roku 65 proc. udziałów spółki kupił PKN Orlen. Z końcem 2023 roku spółka wycofała się z obsługi prenumeraty indywidualnej

Przez 4 lata ubyła połowa kiosków Ruchu

W ostatnich latach Ruch notował spore spadki łącznego udziału w rynku dystrybucji prasy drukowanej. Według danych Izby Wydawców Prasy w lutym ub.r. jego wynik zmalał rok do roku z 21,6 do 13,7 proc. Sporą część tego udziału przejął Garmond Press, notując wzrost z 15,3 do 20,1 proc. Zdecydowanym liderem jest Kolporter z 58,7 proc. udziału.

Równocześnie kurczyła się sieć sprzedażowa Ruchu. Na koniec 2019 roku firma miała 1 333 kiosków i saloników, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec 2022 - 814. W ub.r. spadki nie wyhamowały: w połowie roku działało 760 punktów, a na koniec września - 664.

W 2022 roku grupa kapitałowa Ruch zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a jej strata netto zmalała z 61,25 do 86,07 mln zł. Firma trzy lata temu spłaciła zaległe należności w ramach dwóch postępowań układowych i została przejęta przez koncerny państwowe. Orlen za 64,94 proc. jej akcji zapłacił 130 mln zł, dwie spółki z grupy PZU na 29 proc. akcji wydały 58 mln zł, a spółka Alior Banku za 6 proc. walorów zapłaciła 12 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ruch-prezes-nowy-joanna-bryx-ogrodnik,7169708091344513a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu