Rynek reklam w Wielkiej Brytanii skurczy się o 4,2 mld funtów

Przez ostatnie dziesięć lat rynek reklam w Wielkiej Brytanii stale rósł, osiągając w 2019 r. poziom 25,36 mld funtów, ale eksperci przestrzegają, że z powodu epidemii koronawirusa skurczy się on o ponad 4 mld funtów tylko w tym roku.

bcz
bcz
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Advertising Association oraz WARC, brytyjskie wydatki reklamowe wzrosły o 6,9 proc. rok do roku, osiągając 25,36 mld funtów w 2019 r. Rok 2020 zaczął się obiecująco, ale analitycy obniżyli już prognozy na resztę miesięcy z powodu głębokiego wpływu epidemii koronawirusa na reklamy i całą gospodarkę Wielkiej Brytanii.

Przed kryzysem spowodowanym Covid-19, analitycy prognozowali, że rynek reklam wzrośnie w 2020 r. o 5,2 proc. do łącznej kwoty ponad 26 mld funtów brytyjskich. Zmieniona prognoza wskazuje, że wydatki na reklamę wyniosą 21,13 mld funtów, co oznacza spadek o 16,7 proc. rok do roku, czyli 4,23 mld funtów. Oczekuje się, że wydatki reklamowe znów wzrosną o 13,6 proc. w 2021 r., ale nie przekroczą łącznej kwoty z 2019 r.

Rynek reklamy internetowej osiągnął dobre wyniki w ubiegłym roku i przewiduje się, że jego spadek będzie mniejszy w 2020 r. niż  w przypadku tradycyjnych formatów. Wyszukiwanie i media społecznościowe, które stanowią 45,7 proc. rynku reklam w Wielkiej Brytanii, wzrosły odpowiednio o 17,8 proc. i 24,6 proc. w 2019 r.. Przewiduje się, że w tym roku spadną odpowiednio o 12,1 proc. i 6,3 proc.

grafika

Pogorszenie koniunktury w telewizji i serwisach VoD

Reklamy w VoD zanotowały wzrost o 15,5 proc. w 2019 r., a w telewizji spadły o 3,5 proc. Zarówno telewizja tradycyjna, jak i platformy streamingowe muszą się liczyć z pogorszeniem koniunktury w tym roku. Prognozy przewidują 19,8 proc. spadek inwestycji reklamodawców, a w VOD - spadek o 6,3 proc.

Analitycy twierdzą, że nasili się trwający od roku spadek przychodów reklamowych w wydawnictwach. Krajowe tytutły informacyjne mogą się spodziewać spadku o 20,5 proc., regionalne gazety o 24,1 proc., a czasopisma o  25,1 proc. Wszystkie mają odnotować wzrost dopiero w 2021 r.

Biorąc pod uwagę ograniczenia dotyczące przemieszczania się i gromadzenia zgromadzeń, oczekuje się również spadku przychodów z reklam z kinach aż o 33,6 proc. Straty odrobią dopiero w przyszłym roku.

Drugi i trzeci kwartał będą najtrudniejsze

Analitycy oceniają, że w drugim kwartale tego roku rynek skurczy się o 39,1 proc. - czyli 2,4 miliarda funtów, a potem wydatki spadną o kolejne 24,3 proc. w trzecim kwartale.

grafika

- Ta recesja wywołana wirusem różni się od poprzednich kryzysów tym, że ma szybki i ostry wpływ na wszystkie mediach. Pogorszenie sprzedaży reklam będzie największy w drugim i trzecim kwartale tego roku, chociaż wstrząsy wtórne prawdopodobnie potrwają do czwartego kwartału i na początku 2021 r. - powiedział James McDonald, szef działu danych w WARC. Jak dodał, paradoksalnie dzieje się to w sytuacji, gdy konsumpcja i zasięgi znacznie wzrosły w przypadku telewizji, mediów społecznościowych i serwisów internetowych.

Branża reklamowa chce ulg

Advertising Association pracuje nad planami zwiększenia wydatków reklamowych na rynku. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie systemu ulg podatkowych na usługi reklamowe i marketingowe, co ma stymulować reklamodawców do inwestowania w reklamy. To mogłoby też zachęcić do reklamowania się małe i średnie firmy, które teraz tego nie robią.

Stowarzyszenie wzywa też rząd do przedłużenia programu ochrony miejsc pracy, aby uniknąć fali zwolnień dokonywanych przez firmy, które mają problemy z płynnością finansową. Advertising Association uważa też, że rząd powinien zapewnić wsparcie w zakresie ubezpieczeń kredytów dla firm.

- Mimo dobrego 2019 r. i obiecującego początku 2020 roku, COVID-19 poważnie wpłynął na reklamę w Wielkiej Brytanii. Obecny kwartał będzie niezwykle trudny dla wielu firm z naszej branży. Jesteśmy świadomi ich sytuacji i współpracujemy z rządem i urzędnikami, aby uzyskać dla nich jak najlepsze wsparcie - mówi Stephen Woodford, dyrektor naczelny Advertising Association.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska