Co piąta firma z branży reklamy online może upaść do końca roku

87 proc. firm z branży reklamy online odczuwa już negatywne skutki pandemii koronawirusa. Jeśli sytuacja szybko się nie zmieni, przynajmniej co piąta nie utrzyma się na rynku do grudnia - wynika z najnowszego badania IAB Polska.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Epidemia Covid-19 dotkliwie odbija się na niemal każdej dziedzinie życia.  Ekonomiczne skutki sytuacji odczuwalne są na rynku komunikacji marketingowej online.

Jak wskazują autorzy badania IAB Polska, firmy z branży reklamy online notują spadki w przychodach, zmieniają plany budżetowe i ograniczają zaplanowane inwestycje. Część jest zmuszona do redukcji wynagrodzeń i zatrudnienia. - Rynek nastawia się na kontynuację tych trendów do końca roku - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska - Wszyscy przedsiębiorcy z nadzieją czekają na projekt nowych przepisów, których celem jest łagodzenie gospodarczych skutków koronawirusa.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tarcza-3-0-co-zawiera-jak-latwiej-zwolnic-pracowika-prawo-pracy-pracodawcy-beda-rozczarowani ##

Z badania wynika, że przynajmniej co piąta firma może nie doczekać grudnia.

grafika

87 proc. firm z branży reklamy online odczuwa negatywne skutki pandemii koronawirusa, z czego prawie połowa w sposób zdecydowany.

grafika

Spadek przychodów dotyka 79 proc. firm, 70 proc. zmaga się z koniecznością zmiany planów budżetowych. Inwestycje i wydatki ogranicza 63 proc. firm, w przypadku 44 proc. agencji trudności dotyczą odpływu klientów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ringier-axel-springer-polska-chce-zwolnic-6-proc-pracownikow-koronawirus-przyspieszyl-decyzje,7170712618804865a ##

grafika

Agencje reklamowe online w tarapatach

W związku z panującą sytuacją epidemiczną 63 proc. przebadanych firm musiało zmienić sposób zarządzania projektami. Redukcję wynagrodzeń wprowadziło 38 proc. agencji. Wśród krótkoterminowych konsekwencji Covid-19 wymieniono także dezorganizację pracy w firmie (37 proc. wskazań).

grafika

Wśród długoterminowych konsekwencji – oprócz utrwalenia zmian w organizacji sposobów zarządzania projektami – spodziewana jest dalsza konieczności redukcji wynagrodzeń i zatrudnienia (odpowiednio 55 proc. i 44 proc.) oraz zła atmosfera w pracy (30 proc.).

79 proc. respondentów uważa, że epidemia wpłynęła na cyfryzację bieżącej pracy (wideokonferencje, praca  z domu. Analiza pytań otwartych wskazuje, że zdecydowana większość pracowników dostrzega pozytywne aspekty związane z takim trybem pracy. Wysoki poziom cyfryzacji oraz kompetencje online mają teraz kluczowe znaczenie. W bieżącej sytuacji umożliwiają one płynne wykorzystanie zasobów ludzkich oraz projektowych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kryzys-to-czas-na-innowacje-kluczem-jest-nastawienie-firmy-na-potrzeby-klienta ##

Zmiany w planowaniu budżetów reklamowych

Zdecydowana większość (90 proc.) respondentów pracujących w agencjach i domach mediowych oraz reklamodawców zmieniło plany związane z wydatkami reklamowymi przewidzianymi na pierwsze półrocze 2020 roku.

Internet oraz telewizja to jedyne media, w przypadku których zwiększono nakłady – jedna czwarta firm, które zaplanowały działania marketingowe online, zwiększyła je w związku z epidemią.

Spadki nakładów na reklamę telewizyjną mogą wynieść 10 proc. na radio 15 proc. Wydatki na media drukowane oraz reklamę uliczną mogą spaść o około 30 proc., zaś na kino o 40 proc..

Dynamikę na nieznacznym plusie (kilka procent) przewidują badani w przypadku: programmatic, mobile, SEM oraz na reklamę w mediach społecznościowych, natomiast największe spadki spodziewane są w przypadku wydatków na influencerów oraz na lokowanie produktu (10 proc. i więcej).

grafika
grafika

Jeśli chodzi o plany dotyczące wydatków reklamowych w drugim półroczu, połowa firm zarządzających budżetami reklamowymi jeszcze nie podjęła decyzji.

Zmiany w budżetach dotknęły praktycznie wszystkich kanałów komunikacji cyfrowej. Najczęściej rewizję nakładów deklarowano w odniesieniu do liderów tortu reklamowego online: reklamy w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM 48 proc.) i reklamy graficznej (klasyczny display: 45 proc., wideo: 42 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/obnizka-pensji-w-publicis-groupe-polska-kadra-zarzadzajaca-zarobi-20-proc-mniej ##

Najrzadziej redukowano wydatki na SEM, wideo , programmatic, reklamę w social media. Wyłącznie spadki deklarowano w przypadku lokowania produktu oraz działań z zakresu e-PR.

grafika
grafika

Zdecydowana większość reklamodawców (prawie trzy czwarte) cały czas prowadzi komunikację produktową, pozostali planują do niej wkrótce powrócić. Jednocześnie zdecydowana większość (85 proc.) reklamodawców, a także agencji i domów mediowych planuje zmianę przekazów reklamowych. Wśród nich ponad połowa wprowadzi modyfikacje, które będą nawiązywać do bieżącej sytuacji wynikającej z epidemii koronawirusa.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aflofarm-skala-wydatkow-na-reklamy-dostosowana-do-rynku-nie-mamy-problemow-z-zatowarowaniem ##

Wśród działań komunikacyjnych, z których reklamodawcy rezygnują w związku z epidemią, najczęściej wymieniano: eventy (trzy czwarte badanych z tej grupy), sponsoring (co drugi) oraz reklamę wizerunkową (ponad jedna trzecia). Jednocześnie planują oni najczęściej: działania CSR (co drugi), reklamę produktową oraz działania PR (ponad jedna trzecia).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/w-dentsu-aegis-network-polska-wynagrodzenia-nizsze-o-30-proc-firma-to-jedna-z-rozwazanych-opcji,7170713560873089a ##

grafika

 

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/edipresse-polska-zwalnia-31-osob-obnizka-pensji-i-czasu-pracy-o-20-proc-na-6-8-miesiecy ##

Wydawcy: spadek przychodów z reklam

91 proc. wydawców odczuło spadek przychodów reklamowych – największe w przypadku reklamy graficznej (zarówno statycznej, jak i wideo), a także powierzchni sprzedawanej w modelu programmatic oraz na platformach desktop.

grafika
grafika

W podziale na konkretne branże, największe spadki odnotowano u dwóch dotychczasowych liderów tortu reklamowego online (branża motoryzacyjna oraz finansowa) oraz w sektorach, które zostały bezpośrednio dotknięte przez lockdown (czas wolny oraz podróże, turystyka, HoReCa). Największe wzrosty zanotowano z kolei w branżach: farmaceutyki, handel oraz żywność.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/bauer-zamyka-tytuly-i-zwalnia-koronawirus-staje-sie-pretekstem-wymowka-dla-wydawcow,7170712819648129a ##

Badanie zostało przeprowadzone 9-22 kwietnia 2020 r, metodą CAWI. Respondentami były przede wszystkim firmy członkowskie IAB Polska, wśród których znajdują się najwięksi wydawcy i sieci reklamowe (23 wywiady) oraz agencje i domy mediowe (24 respondentów). Podmioty te raportują dane finansowe w badaniu IAB Polska/ PwC AdEx , będące podstawą do szacunków wartości rynku reklamowego online w Polsce. Część wywiadów przeprowadzono także z reklamodawcami (21 wywiadów) oraz innymi firmami (14 respondentów) związanymi z ekosystemem komunikacji cyfrowej. Badanie zrealizowano na platformie Webankieta.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów