W drugim półroczy 2022 roku tempo rozwojowe nieco przyspieszyło, zwiększając indeks wzrostu – z 8,8 proc. zaobserwowanych w pierwszym trymestrze – do prawie 12 proc. Przełożyło się to na półroczną dynamikę na poziomie 10,4 proc.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-na-reklame-online-w-gore-w-pierwszym-kwartale-1-46-mld-zl ##
Jak podano w komunikacie "obserwowane dotychczas trendy oraz ogólny obraz rynku są wciąż stabilne". Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), z 44 proc. udziału. Jej dynamika wyniosła 8 proc.. SEM, pozyskujący prawie jedną trzecią tortu reklamowego online odnotował indeks wzrostu na poziomie 6 proc..
Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+28 proc.). Wzrosty odnotowały też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Największe wzrosty wartości odnotowały branże: „podróże i turystyka, HoReCa”, a w następnej kolejności „farmaceutyki, leki” oraz „sprzęty domowe, meble, deko”.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-2022-rok-urosla-dzieki-handlowi-farmacji-i-mediom-spadki-w-telewizji-i-magazynach ##
Dane zbierano do 11 listopada 2022 r.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.











