W tym roku rynek reklamy zewnętrznej może spaść o 40 proc. "Załamanie w II kwartale"

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła w I kwartale br. 100,3 mln zł.  Oznacza to spadek w ciągu roku o 3,5 proc. - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W tym roku spadek sprzedaży może wynieść nawet 40 proc.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

W pierwszym kwartale br. sprzedaż w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (OOH +Tranzyt +DOOH) wyniosła 100,3 mln zł, co jest o 3,5 proc. słabszym wynikiem w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku.

- Poprzedni rok miał słaby początek, ale ostatecznie zakończył się dobrym rezultatem i z ówczesnej perspektywy rokował dalsze wzrosty w 2020 roku. Także ze względu na czekające nas w tym roku wielkie wydarzenia sportowe, kampanię przed wyborami prezydenckimi i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań na rynku OOH. Stan epidemii zmienił tę perspektywę i miał wpływ na uzyskany w Q1 2020 wynik. Wpłynęła na niego przede wszystkim mniejsza liczba kampanii w marcu, a zwłaszcza w drugiej połowie marca 2020 roku. Dlatego wynik pierwszego kwartału należy oceniać pozytywnie - informuje w komunikacie IGRZ.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przez-koronawirusa-spadki-w-reklamie-radiowej-i-zewnetrznej-w-sieci-mocno-promuja-sie-lpp-i-netflix ##

W podziale na poszczególne sektory, największy spadek dotknął branżę mediów, gdzie wydatki spadły rok do roku o ponad 60 proc. Wydatki w sektorach handel oraz telekomunikacja pozostają porównywalne, a w sektorach żywność i czas wolny odnotowano nieznaczny spadek.

grafika

W pierwszym kwartale 2020 roku wydatki na reklamę zewnętrzną w sektorze farmaceutycznym wzrosły ponad dwukrotnie, a w sektorze podróże i turystyka, hotele i restauracje spadły o blisko dwie trzecie. - Na tych przykład widać bezpośredni efekt sytuacji epidemiologicznej na konkretne zachowania reklamodawców: większe i mniejsze potrzeby promocji - czytamy w raporcie IGRZ.

Rynek reklamy OOH w dół

W pierwszym kwartale 2020 roku wielkość sprzedaży w segmencie klasycznego OOH wyniosła ponad 78,1 mln zł i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 10,7 proc.

Jak wskazuje w komunikacie Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, segment ten pozostaje głównym wyznacznikiem rynku, generując ponad 70 proc. sprzedaży dla całej branży.

- Dla klasycznego OOH pierwszy kwartał roku jest zwykle najsłabszy. W tym roku głównym powodem mniejszych wpływów były ograniczenia ekspozycji reklamowych w drugiej połowie marca - podaje Izba.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-wydatki-w-polsce-w-2019-roku-3-2-proc-wzrost-przez-koronawirusa-grozi-czerwone-zero-raport ##

Tranzyt i DOOH w górę

Segment reklamy tranzytowej w pierwszym kwartale 2020 roku osiągnął wyniki sprzedaży na poziomie 6,5 mln zł (+6,6 proc. rdr.).

W pierwszym kwartale odnotowaliśmy wzrost wykorzystania reklamy tranzytowej w kampaniach

- W porównaniu do ubiegłego roku, przede wszystkim dzięki innowacyjnym rozwiązaniom przygotowanym zaproponowanym przez operatorów pod koniec ubiegłego roku. Większej integracji klasycznych i cyfrowych przekazów reklamowych wewnątrz i na zewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej - informuje IGRZ.

Z kolei prognozowany wzrost dla segmentu DOOH może wynieść 33 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2019 roku (te dane będą jeszcze aktualizowane ze względu na rosnącą bazę firm działających na rynku). W pierwszym kwartale sprzedaż DOOH wyniosła 15,7 mln zł i była nominalnie wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o ponad 52,4 proc.

Liderem wydatków jest w tym segmencie branża telekomunikacyjna.

- Obserwujemy strukturalne przesunięcia części planowanych budżetów reklamowych z klasycznego OOH właśnie do digitalu. Dzięki rosnącej jakości i korzystaniu z nowoczesnych technologii, ekrany cyfrowy tworzą nowe realia dla przekazu reklamowego. Emitują informacje i komunikaty, które mogą być zmieniane i modyfikowane w czasie rzeczywistym. W ten sposób zyskujemy możliwości reagowania na konkretne sytuacje w otoczeniu ekranów i lepiej trafiać z przekazem do konkretnych (pożądanych) grup docelowych - podaje IGRZ.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-branza-reklamowa-czeka-na-rozwoj-sytuacji-w-zwiazku-z-koronawirusem ##

Rekordowy spadek w 2020 roku

W komunikacie IGRZ wprost mówi o tym, ze bardzo trudno w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa podać prognozę wartości rynku reklamy zewnętrznej na 2020 rok. Na razie szacunkowy możliwy spadek sprzedaży OOH w 2020 roku może wynieść od 30 do 40 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dziekujemy-sluzbie-zdrowia-kampania-reklamowa-ams-labo-print-i-servcomp ##

- Najtrudniejsza sytuacja jest w II kw. 2020. Szacujemy, że spadek sprzedaży polskiego OOH w tym czasie będzie na poziomie 70/80 proc. Dla III kw. 2020 najważniejsze może być odmrażanie gospodarki, przywracanie i otwarcie niektórych usług oraz wprowadzanie większej możliwości przemieszczania się. Letnie kampanie mogą wrócić chociażby ze względu na zamknięte granice i konieczność spędzenia wakacji w Polsce (przede wszystkim promocje w sektorach: „podróże, turystyka, hotele, restauracje”, „napoje i alkohole”, oraz w perspektywie września także „handel”). Niewykluczone są również specjalne akcje promocyjne różnych produktów i usług na lato. Zakładamy w pesymistycznym wariancie zmniejszenie wykorzystanie potencjału OOH w Q3 2020 na poziomie w granicach 30/40 proc. - podano w komunikacie przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.

Na kolejne kwartały Izba prognozuje: - W Q4 2020 sytuacja zależeć będzie w głównej mierze od realizacji „przesuwanych” akcji promocyjnych i reklamowych części reklamodawców, planowanych w Q2 i częściowo w Q3 2020 roku, a także od przeprowadzenia nowych kampanii. Spodziewamy się większej aktywności sektora „handel”, zwłaszcza działań promocyjnych galerii handlowych i części wielkopowierzchniowych sklepów specjalistycznych. Być może także większej liczby promocji związanych ze Świętami i końcem roku o raz możliwym otwarciem granic. Ważną rolę może odegrać także promocja mediów. Z dzisiejszego punktu widzenia zakładamy, że spadek sprzedaży w Q4 2020 wyniesie około 20 proc. - podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.

Informacja na temat wielkości rynku OOH w Polsce w pierwszym kwartale 2020 roku została przygotowana we współpracy IGRZ i domu mediowego Starcom (Publicis Group).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"