Rynek telewizyjny w Polsce niemal gotowy na DVB-T2, coraz więcej odbiorników umożliwiających odbiór w tym standardzie

Prawie 7 mln odbiorników telewizyjnych na 11,5 mln sprzedanych w ostatnich pięciu latach w Polsce umożliwia odbiór naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji (DVB-T2). Według szacunków potrzebny sprzęt będzie znajdować się już w 90 proc. gospodarstw domowych.

nb
nb
Udostępnij artykuł:

Rynek telewizyjny w Polsce stopniowo szykuje się na wdrożenie naziemnej telewizji drugiej generacji DVB-T2. Z raportu Związku Cyfrowa Polska, przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że jesteśmy niemal gotowi na zmianę standardu telewizji cyfrowej na wyższy.

Co da DVB-T2? W porównaniu z obecnie funkcjonującym standardem DVB-T ma umożliwić lepsze wykorzystanie częstotliwości, a na multipleksach telewizji naziemnej drugiej generacji będzie mogło zmieścić się więcej kanałów. W związku z tym odbiorcy będą mogli zyskać również obraz w ultrawysokiej rozdzielczości  i dźwięk o wyższej jakości.

Rośnie liczba telewizorów z możliwością odbioru DVB-T2

Do korzystania ze standardu DVB-T2 będzie jednak potrzebna wymiana odbiorników lub zakup specjalnych dekoderów. Jak wynika z danych przekazanych przez producentów sprzętu, stale rośnie liczba telewizorów zgodnych z DVB-T2.  Pięć lat temu udział sprzedaży telewizorów umożliwiających odbiór naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji wynosił 40 proc. rynku, w 2016 roku – 55 proc., a w 2018 roku osiągnął poziom 86 proc. W ciągu ostatnich pięciu lat na polskim rynku pojawiło się w sumie ok. 7 mln odbiorników telewizyjnych wyposażonych w moduł DVB-T2, co stanowi 60 proc. wszystkich sprzedanych w tym okresie telewizorów.

grafika

Z prognoz Związku Cyfrowa Polska wynika, że tylko w tym roku telewizory nowej generacji będzie posiadać 62 proc. polskich gospodarstw domowych, a w 2021 r. nawet 91 proc.

- To oznacza, że rynek i konsumenci w praktyce są już niemal gotowi na telewizję cyfrową drugiej generacji. Tylko niewielka część konsumentów będzie musiała dokupić specjalne dekodery, które umożliwią im odbiór. Podobnie jednak działo się, gdy w 2013 roku wyłączano sygnał telewizji analogowej. Wtedy proces ten nastąpił bardzo sprawnie - komentuje Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski.

grafika

Konieczna aktualizacja niektórych odbiorników

Związek zastrzega jednak, że w przypadku części odbiorników zakupionych w ostatnich pięciu latach trzeba będzie aktualizować oprogramowanie, w związku z tym, że moduł DVB-T2 może być w nich nieaktywny ze względu na brak specyfikacji krajowej dla odbiorników tego typu.

Zostanie ona określona w rozporządzeniu Ministerstwa Cyfryzacji, które ma wejść w życie 1 grudnia. Problemem może się też okazać nieobsługiwanie dodatkowych funkcji w niektórych odbiornikach wyposażonych w DVB-T2, które zostaną kupione przed wejściem w życie wymagań technicznych. Chodzi przykładowo o dodatkowe ścieżki dźwiękowe, a także o odbiór nowoczesnego formatu obrazu – HFR (z ang. High Frame Rate). Według organizacji ma to nie być jednak przeszkodą w odbiorze sygnału telewizyjnego DVB-T2.

Prace nad wprowadzeniem naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji trwają w całej Europie. W Unii Europejskiej sygnał o takiej jakości jest już nadawany w Niemczech, Czechach, Austrii oraz we Francji (tam planuje się wyłączenie emisji DVB-T dopiero w 2024 roku). Emisje telewizyjne w obu standardach – DVB-T i DVB-T2 - prowadzą nadawcy w Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz w krajach skandynawskich. W tych państwach nie określono daty granicznej wyłączenia sygnału o standardzie DVB-T.

Związek Cyfrowa Polska przygotował raport na potrzeby Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) oraz Ministerstwa Cyfryzacji (MC), ma on służyć do dalszych prac oraz pokazać obecną sytuację na rynku odbiorników telewizyjnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style