Monika Horna-Cieślak we wszystkich trzech skargach do Rady Reklamy wnioskowała o zajęcie stanowiska w sprawie oraz stwierdzenie naruszenia przepisów prawa, w tym Kodeksu Etyki Reklamy (KER) i Karty Ochrony Dzieci w Reklamie.
Wydawnictwo NieZwykłe: młoda dziewczyna z pętlą na szyi
W skardze na Wydawnictwo NieZwykłe, RPD wnioskowała o stwierdzenie naruszeń art. 5 KER (promowanie przemocy i samobójstwa), art. 6 KER (wykorzystywanie szoku i lęku), art. 25 KER (zagrożenie dla rozwoju dzieci) oraz art. 5 Karty (sceny przemocy i negatywnych wzorców).
Wydawnictwo NieZwykłe promując książkę z początkiem lipca 2025 r. na swojej stronie zamieściło relację ukazującą bardzo młodą dziewczynę z pętlą na szyi, doczepioną drugim końcem liny do ruszającego z dużą prędkością samochodu. Lina rozwijała się i szarpała za pętlę umieszczoną na szyi dziewczyny. Dodatkowo ukazał się napis – "Kup bilet, żeby Nika nie musiała więcej ryzykować swoim życiem".

– Potężny kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży jest faktem. Dlatego też reklamy, wszelkiego rodzaju promocje, które w taki sposób jak wydawnictwo NieZwykłe zdecydowało się opublikować jest niedopuszczalne. Promocja książki wydawnictwa NieZwykłe bez wątpienia pozbawiona jest zasad etyki oraz pozostaje w sprzeczności z obowiązującym Kodeksem Etyki Reklamy i zagraża młodym czytelnikom – podkreśliła w skardze Rzeczniczka Praw Dziecka.
Festival Hevelka: dzieci i alkohol
W skardze dotyczącej Festiwalu Hevelka Rzeczniczka Praw Dziecka wnioskowała o uznanie naruszeń art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości (reklama alkoholu skierowana do nieletnich), a także art. 2, 5, 6, 7 Karty (wykorzystywanie wizerunku dzieci w kontekście alkoholu i niebezpiecznych sytuacji).
– Festiwal Hevelka z siedzibą w Gdańsku na portalu społecznościowym Facebook utworzył relację przedstawiającą dwoje małoletnich dzieci stojących na obracającej się platformie z napisem – "Dzieci do 13 lat wchodzą za darmo!", w górnym prawym rogu widnieje logo Hevelka festiwal alkoholi, a w tle widnieje ścianka z napisem – Amber Browar, związane z 10-leciem festiwalu Hevelka – wskazała w skardze RPD.

Jak podkreśliła Monika Horna-Cieślak, szczególne zaniepokojenie budzi uczestnictwo dzieci w wydarzeniach promujących alkohol. Szkody wyrządzone przez alkohol to także koszty ponoszone przez społeczeństwo w wyniku przestępczości, przemocy, zmniejszonej zdolności do pracy lub krzywd wyrządzonych dzieciom i rodzinom.
Media Expert: krzywdzące wartościowanie dzieci
Media Expert, zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka, naruszył art. 4 KER (dyskryminacja i godność), art. 25 KER (zagrożenie rozwojem psychicznym) oraz art. 5 pkt 9 Karty (treści dyskryminujące).
W ocenie RPD akcja promocyjna sieci "Piątka za piątkę", choć pozornie przyjazna dzieciom i rodzinom, w praktyce naruszała nie tylko szeroko rozumiane prawa konsumenta, ale też nie sprzyjała realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Rzeczniczka wskazała, że każda młoda osoba jest wyjątkowa i wartościowa bez względu na osiągane wyniki w nauce. Każde dziecko posiada unikatowe talenty, umiejętności, uzdolnienia i cechy charakteru, które często nie znajdują odzwierciedlenia w ocenach szkolnych. Tymczasem koncentrowanie się na ocenach jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji.
Monika Horna-Cieślak wielokrotnie apelowała o rozważenie odstąpienia od tego typu praktyk handlowych bądź podjęcie działań promujących równość w taki sposób, aby na zakończenie roku szkolnego docenić każdą młodą.
Postanowienia Rady Reklamy są nieprawomocne. Po otrzymaniu uchwały strona ma 10 dni na ewentualne złożenie odwołania.











