Rzeczniczka Praw Dziecka zaskarżyła promocję Media Expert. Jest decyzja Rady Reklamy

Komisja Etyki Reklamy uwzględniła w listopadzie trzy skargi Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Horny-Cieślak. Dotyczyły działań promocyjnych zagrażających psychicznemu rozwojowi i prawom dzieci.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Rzeczniczka Praw Dziecka zaskarżyła promocję Media Expert. Jest decyzja Rady Reklamy
Jedna ze skarg dotyczyła m.in. Media Expert

Monika Horna-Cieślak we wszystkich trzech skargach do Rady Reklamy wnioskowała o zajęcie stanowiska w sprawie oraz stwierdzenie naruszenia przepisów prawa, w tym Kodeksu Etyki Reklamy (KER) i Karty Ochrony Dzieci w Reklamie.

Wydawnictwo NieZwykłe: młoda dziewczyna z pętlą na szyi

W skardze na Wydawnictwo NieZwykłe, RPD wnioskowała o stwierdzenie naruszeń art. 5 KER (promowanie przemocy i samobójstwa), art. 6 KER (wykorzystywanie szoku i lęku), art. 25 KER (zagrożenie dla rozwoju dzieci) oraz art. 5 Karty (sceny przemocy i negatywnych wzorców).​

Wydawnictwo NieZwykłe promując książkę z początkiem lipca 2025 r. na swojej stronie zamieściło relację ukazującą bardzo młodą dziewczynę z pętlą na szyi, doczepioną drugim końcem liny do ruszającego z dużą prędkością samochodu. Lina rozwijała się i szarpała za pętlę umieszczoną na szyi dziewczyny. Dodatkowo ukazał się napis – "Kup bilet, żeby Nika nie musiała więcej ryzykować swoim życiem".

– Potężny kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży jest faktem. Dlatego też reklamy, wszelkiego rodzaju promocje, które w taki sposób jak wydawnictwo NieZwykłe zdecydowało się opublikować jest niedopuszczalne. Promocja książki wydawnictwa NieZwykłe bez wątpienia pozbawiona jest zasad etyki oraz pozostaje w sprzeczności z obowiązującym Kodeksem Etyki Reklamy i zagraża młodym czytelnikom – podkreśliła w skardze Rzeczniczka Praw Dziecka.

Festival Hevelka: dzieci i alkohol

W skardze dotyczącej Festiwalu Hevelka Rzeczniczka Praw Dziecka wnioskowała o uznanie naruszeń art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości (reklama alkoholu skierowana do nieletnich), a także art. 2, 5, 6, 7 Karty (wykorzystywanie wizerunku dzieci w kontekście alkoholu i niebezpiecznych sytuacji).​

– Festiwal Hevelka z siedzibą w Gdańsku na portalu społecznościowym Facebook utworzył relację przedstawiającą dwoje małoletnich dzieci stojących na obracającej się platformie z napisem – "Dzieci do 13 lat wchodzą za darmo!", w górnym prawym rogu widnieje logo Hevelka festiwal alkoholi, a w tle widnieje ścianka z napisem – Amber Browar, związane z 10-leciem festiwalu Hevelka – wskazała w skardze RPD.

Jak podkreśliła Monika Horna-Cieślak, szczególne zaniepokojenie budzi uczestnictwo dzieci w wydarzeniach promujących alkohol. Szkody wyrządzone przez alkohol to także koszty ponoszone przez społeczeństwo w wyniku przestępczości, przemocy, zmniejszonej zdolności do pracy lub krzywd wyrządzonych dzieciom i rodzinom.

Media Expert: krzywdzące wartościowanie dzieci

Media Expert, zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka, naruszył art. 4 KER (dyskryminacja i godność), art. 25 KER (zagrożenie rozwojem psychicznym) oraz art. 5 pkt 9 Karty (treści dyskryminujące).

W ocenie RPD akcja promocyjna sieci "Piątka za piątkę", choć pozornie przyjazna dzieciom i rodzinom, w praktyce naruszała nie tylko szeroko rozumiane prawa konsumenta, ale też nie sprzyjała realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Rzeczniczka wskazała, że każda młoda osoba jest wyjątkowa i wartościowa bez względu na osiągane wyniki w nauce. Każde dziecko posiada unikatowe talenty, umiejętności, uzdolnienia i cechy charakteru, które często nie znajdują odzwierciedlenia w ocenach szkolnych. Tymczasem koncentrowanie się na ocenach jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji.

Monika Horna-Cieślak wielokrotnie apelowała o rozważenie odstąpienia od tego typu praktyk handlowych bądź podjęcie działań promujących równość w taki sposób, aby na zakończenie roku szkolnego docenić każdą młodą.

Postanowienia Rady Reklamy są nieprawomocne. Po otrzymaniu uchwały strona ma 10 dni na ewentualne złożenie odwołania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025