Rzeczpospolitej” (Gremi Media) objął Michał Szułdrzyński. Poprzedni szef redakcji dziennika Bogusław Chrabota objął nowo utworzoną funkcję redaktora naczelnego całego wydawnictwa Gremi Media. Chrabota “Rzeczpospolitą” kierował od 2012 roku. O tym, że opuści stanowisko szefa dziennika, nieoficjalnie mówiło się już od kilku miesięcy.
- Bogusław, który nadal będzie publikował w „Rzeczpospolitej”, wesprze nas w rozwoju oferty wydawniczej, poszerzeniu portfolio. Wydawnictwo zawdzięcza mu ustabilizowanie i sformatowanie ‘Rzeczpospolitej’, która jest najbardziej opiniotwórczym dziennikiem dekady - podkreślił Maciej Maciejowski, szef Gremi Media, cytowany w komunikacie.
“Rzeczpospoliita” staje się coraz bardziej cyfrowa
Jak branża zareagowała na zmianę w “Rzeczpospolitej”? - Nie znam wewnętrznych uwarunkowań tych decyzji. Mogę domniemywać, że ma to związek z drogą ku cyfryzacji, jaką wybrała „Rzeczpospolita”. Bogusław Chrabota był bardzo związany z papierem, co sam przyznawał, chociażby w rozmowie ze mną. Zawsze dopilnowywał wydania papierowego, a za cyfrowe odpowiadał Michał Szułdrzyński - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Roman Imielski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.

Proces cyfryzacji to w istocie główne zadanie nowego naczelnego, co podkreślał sam Szułdrzyński w komunikacie dla mediów.
- Wierzę, że przed „Rzeczpospolitą” i rp.pl jest wielka przyszłość, która wymaga jednak dokończenia budowy inspirowanego danymi newsroomu. Jej rozpoczęcie kilka lat temu powierzyli mi Bogusław Chrabota i Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media. Objęcie stanowiska redaktora naczelnego nie jest więc rewolucją, ale kontynuacją wybranego kierunku: tworzenia nowoczesnego, cyfrowego medium, docierającego do profesjonalistów, ale też wszystkich osób ciekawych świata i zaproponowania im doświadczenia dostępu w jednym miejscu do najważniejszych informacji, wyselekcjonowanych spośród informacyjnego zgiełku, dostępu do tego, co istotnie zmienia nasz świat, do analizy trendów, ale też i szerszego kontekstu zdarzeń.

"Odpowiedni ludzie na swoich miejscach"
Medioznawca Adam Szynol podkreśla, że zmiana w kierownictwie nie powinna mieć większego wpływu na redakcję. - To pewnego rodzaju reorganizacja, nie ma sensu doszukiwać się bardziej rewolucyjnej zmiany. Obaj panowie są dobrze znani w środowisku medialnym i w samej „Rzepie”. Nie sądzę by mogło to spowodować jakiś zamęt czy zamieszanie w redakcji - przekazał Szynol portalowi Wirtualnemedia.pl.
Jan Ordyński z Towarzystwa Dziennikarskiego chwali obu dziennikarzy. - Bardzo ich cenię. Pan Szułdrzyński był przez lata pierwszym zastępcą Bogusława Chraboty. To tandem, który świetnie razem funkcjonuje. Ogłoszoną zmianę odczytuję w kategoriach awansu dla jednego i drugiego dziennikarza. Są odpowiednimi ludźmi na swoich miejscach, o czym jestem przekonany - także jako były dziennikarz „Rzeczpospolitej”.

Czytaj także: PR managerka rozstaje się z Gremi Media
Tytuł czekają zmiany? - Już dziś je widać. Mocno inwestują w subskrypcje, podkreślając, że rośnie ich liczba, choć nie chwalą się jeszcze konkretnym liczbami. Do tego mają nową aplikację mobilną czy serwis dla profesjonalistów - wskazuje Roman Imielski.
Na początku lipca podawaliśmy, że „Rzeczpospolita” zaproponowała czytelnikom nową aplikację mobilną, która pozwala na pełny dostęp do serwisu i cyfrowego wydania gazety. - Aplikacja umożliwia płynne korzystanie z pełnego wydania gazety w formacie PDF oraz łatwe przełączanie się między nim a treściami serwisu rp.pl - czytamy w komunikacie dla mediów.
Miesiąc później informowaliśmy, że „Rzeczpospolita” wprowadza nowy serwis - PRO.RP.PL, opracowany z myślą o specjalistach z różnych branż, takich jak prawo, biznes, finanse i zarządzanie. Oferuje treści premium za dodatkową opłatą.

Największe wyzwanie stojące przed Michałem Szułdrzyńskim? - Sprawić, by tytuł nie tylko był postrzegany jako jeden z tych najchętniej cytowanych w gronie prasy, ale także by większa liczba czytelników sięgała po treści zamieszczane online. Do tego też połączyć to z odpowiednią monetyzacją, korzystną dla „Rzepy” - mówi Adam Szynol.
Michał Szułdrzyński z „Rzeczpospolitą” związany jest od 16 lat. W 2013 roku został szefem działu krajowego, a wiosną 2016 roku awansował na stanowisko pierwszego zastępcy redaktora naczelnego.
Według danych Polskich Badań Czytelnictwa opracowanych przez Wirtualnemedia.pl, w drugim kwartale 2024 r. sprzedaż „Rzeczpospolitej” spadła rok do roku o ponad 18 proc. do 25 220 egz.











