„Rzeczpospolita” w głębszym dołku. Przez błąd spółki z e-prasą

Gremi Media, wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” uwzględnił naprawę błędu księgowego jego spółki zależnej e-Kiosk w swoich wynikach z pierwszego kwartału 2025 roku. Okazało się, że firma zanotowała nieco niższe przychody i rentowność, niż wcześniej podała.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
„Rzeczpospolita” w głębszym dołku. Przez błąd spółki z e-prasą
Fot. materiały prasowe Gremi Media

O błędzie w księgowości e-Kiosku, dotyczącym mechanizmu rozliczeń międzyokresowych kosztów, Gremi Media poinformowała w drugiej połowie czerwca br. – Zawyżenie to powstało w wyniku błędnego algorytmu prowadzonego w spółce zależnej e-Kiosk S.A., na podstawie którego dokonywane było ustalanie kwoty przenoszonej na RMK części kosztów zakupu wydawnictw elektronicznych, których sprzedaż była realizowana w kolejnych miesiącach. Algorytm ten został wdrożony w grudniu 2018 roku – podała firma.

Zaznaczyła, że owo zawyżenie salda rozliczeń międzyokresowych wynosiło ok. 17,4 mln zł, przez co na 18 czerwca br. kapitały własne e-Kiosku oszacowano na -1,785 mln zł (we wcześniejszym sprawozdaniu finansowym spółka podała, że na koniec marca br. było to 15,1 mln zł.

Błąd przełożył się też na wyniki Gremi Media, posiadającej 78,15 proc. akcji e-Kiosku. Pod koniec czerwca firma opublikowała swoje skorygowane wyniki finansowe za 2024 roku: w ujęciu skonsolidowanym jej przychody zwiększyły się rok do roku z 95,99 do 99,86 mln zł, natomiast zysk operacyjny zmalał z 3,95 do 2,29 mln zł, a zysk netto – z 2,02 mln do 382 tys. Wcześniej podawała, że wypracowała 102,4 mln wpływów i 2,99 mln czystego zysku.

Mniejsze wpływy i większy zysk w pierwszym kwartale

We wtorek Gremi Media poinformowała, że skorygowała też swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał br. Okazało się, że wypracowała 22,52 mln zł przychodów sprzedażowych (20,55 mln gotówkowych i 1,96 mln barterowych), 548 tys. zł zysku EBITDA, 1,47 mln straty operacyjnej i 1,66 mln zł straty netto

To nieco gorsze dane niż podane przed korektą: 22,61 mln zł przychodów sprzedażowych (20,65 mln gotówkowych i 1,96 mln barterowych), 638 tys. zł zysku EBITDA, 1,38 mln straty operacyjnej i 1,58 mln zł straty netto

Rok do roku wpływy firmy wzrosły o 3,9 proc., ale przy znacznie wyższej dynamice kosztów rentowność się pogorszyła: na poziomie EBITDA z 1,84 mln do 548 tys. zł zysku, na operacyjnym ze 164 tys. zysku do 1,47 mln straty, a w ujęciu netto – z 366 tys. do 1,66 mln zł straty.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?