Sage: europejskie firmy marnują 9,6 mld € rocznie

88% europejskich firm nie w pełni wykorzystuje własne inwestycje w technologie, przez co przeciętnie każde przedsiębiorstwo traci 43 000 euro rocznie

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Najnowsze badania przeprowadzone przez Sage dowodzą, że europejskie firmy nie w pełni wykorzystują posiadane oprogramowanie biznesowe, przez co tracą miliardy euro, zainwestowane w nowe technologie.

Ankieta, w ramach której przebadano 600 osób odpowiedzialnych za technologie informatyczne w firmach z krajów UE, wykazała, że każda z 222 628 europejskich przedsiębiorstw średniej wielkości rocznie traci średnio 43 138 euro, co łącznie stanowi kolosalną kwotę 9,6 miliardów euro. Marnotrawstwo wynika z faktu, że 88% firm nie w pełni wykorzystuje zakupione oprogramowanie biznesowe.

Przyczyny tego zjawiska w poszczególnych krajach są różne. W Niemczech kluczowym powodem marnotrawstwa jest dublowanie oprogramowania (35%). W Wielkiej Brytanii ponad jedna czwarta (26%) respondentów twierdzi, że w ich przypadku przyczyną niewykorzystania jest brak popytu ze strony klientów. Ogółem, we wszystkich krajach uwzględnionych w badaniu, najczęściej wskazywane odpowiedzi to: brak faktycznej potrzeby biznesowej wykorzystania wszystkich funkcjonalności (36%) oraz koszty szkolenia użytkowników (25%).

„Badanie to powinno być ważnym sygnałem dla firm w całej Europie, wydających każdego roku miliardy euro na oprogramowanie biznesowe, które później nie jest w pełni wykorzystywane” – mówi Christophe Letellier, Dyrektor Generalny ds. Segmentu Średnich Firm w Sage. „Oprogramowanie biznesowe powinno być kluczowym elementem strategii każdej firmy średniej wielkości, wspierającym jej rozwój. Tymczasem istnieje duża przepaść pomiędzy potrzebami biznesowymi a nabywanymi rozwiązaniami. Decydenci nie wsłuchują się zbyt dokładnie w potrzeby użytkowników, co sprawia, że zamiast wybierać produkty dopasowane do konkretnych wymagań, poszukują uniwersalnego rozwiązania, które ma dostatecznie zadowolić wszystkich użytkowników. Przedsiębiorstwa średniej wielkości muszą koncentrować swoje myślenie na użytkownikach i zrozumieć jak pracownicy mogą najlepiej wykorzystać inwestycje firmy.” – dodaje Christophe Letellier.

Efektywność jest kluczowym wyzwaniem, któremu musi sprostać oprogramowanie. 63% respondentów wskazuje ją, jako najważniejszą potrzebę biznesową. Co ciekawe, jedynie około jedna trzecia firm (35%) uważa, że oprogramowanie wspiera przedsiębiorstwo na drodze rozwoju.

Decydenci odpowiedzialni za IT działają pod coraz większym wpływem użytkowników, a w oprogramowaniu biznesowym pojawia się wiele funkcjonalności związanych z konsumeryzacją sfery IT. Badanie ukazało np., że dziedziną wysokiego wzrostu stały się media społecznościowe. 64% firm wskazało funkcjonalności związane z mediami i kanałami społecznościowymi jako dość ważne lub bardzo ważne.

Również chmura dominuje sferę IT. Aż 76% firm rozważa przyszłe inwestycje w oprogramowanie biznesowe wykorzystujące chmurę. Wyniki są jednak różne w poszczególnych krajach. Przykładowo, inwestycje takie planuje aż 92% firm portugalskich, a we Francji 68% firm.

Co cieszy, firmy z wszystkich krajów analizują skuteczność wdrożeń oprogramowania biznesowego, wybierając najczęściej jako miary powodzenia dostępność usług oraz ich wpływ na działalność. Niepokojące jest jednak to, że ponad jedna dziesiąta (12%) firm niemieckich twierdzi, że w ogóle nie analizuje powodzenia wdrożeń nowych technologii.

Klaus-Michael Vogelberg, Dyrektor ds. Technologii (CTO) Grupy Sage mówi: „Jak wskazują te dość szokujące wyniki badań, następuje dalszy wzrost trendów takich, jak społecznościowe systemy ERP, które wciąż stymulują zmiany w działalności biznesowej. Firmy muszą zadać sobie pytanie, w jaki sposób media społecznościowe i inne trendy konsumenckie wpływają na ich użytkowników, a jak na klientów. Jeżeli celem jest zwiększenie efektywności, to firmom potrzeba rozwiązań, których integralnymi elementami będą mobilność i dostępność oraz takich, które w przyszłości zapewnią wysoką ich użyteczność.”

Poniżej pozostałe ważne wnioski z badania.

  • Blisko połowa (43%) firm europejskich aktualizuje swoje oprogramowanie co 3 do 5 lat. Prawie połowa spółek francuskich aktualizuje swoje oprogramowanie w cyklu od roku do 3 lat (47%), przy czym robi to zaledwie jedna czwarta firm w Niemczech (27%) i w Belgii (26%).
  • Poprawa efektywności będzie jednym z dwóch kluczowych priorytetów biznesowych w przyszłym roku, w szczególności w Wielkiej Brytanii (61%).
  • Elementy zorientowane na łatwość użycia, takie jak funkcjonalność, dostępność i łatwość wdrożenia są kwestiami bardziej istotnymi dla firm w Niemczech i w Portugalii. W przeciwieństwie do tego, firmy w Wielkiej Brytanii kierują się przede wszystkim kosztem (69%), który jest głównym kryterium we wszystkich badanych krajach (53%).
  • Perspektywy dla wydatków na oprogramowanie wyglądają dość ponuro, ponieważ połowa (49%) przedsiębiorstw europejskich planuje przeznaczyć na ten cel mniej środków, niż w ubiegłym roku. Firmy niemieckie należą do najbardziej optymistycznych, czego potwierdzeniem jest fakt, że 19% z nich planuje zwiększenie tych nakładów.

Informacje o badaniu:

Firma Sage zleciła agencji Crowdology, Redshift Research wykonanie niezależnego badania ankietowego. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2014 roku i objęło 600 pracowników wyższego szczebla odpowiedzialnych za IT w przedsiębiorstwach zatrudniających od 250 do 1000 pracowników w następujących krajach: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Portugalia, Hiszpania, Belgia, Rumunia i Holandia. Wartości przedstawione w niniejszej informacji prasowej oparte są na szacowanej przez UE liczbie 222 628 przedsiębiorstw średniej wielkości, działających w UE w 2012 roku. 

Informacje o Sage

Dostarczamy małym i średnim firmom łatwe w użytkowaniu, bezpieczne i wydajne oprogramowanie wspomagające zarządzanie oraz usługi pokrewne – począwszy od rozwiązań księgowo-płacowych, poprzez planowanie zasobów przedsiębiorstwa, zarządzanie relacjami z klientami, rozwiązania płatnicze i wiele innych Poprzez globalną sieć lokalnych ekspertów udzielamy naszym klientom porad i stałego wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów, dając im tym samym pewność działania, której potrzeba do osiągnięcia ambitnych celów biznesowych. Spółka została założona w roku 1981. Od 1989 roku jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a w roku 1999 została włączona do wskaźnika giełdowego FTSE 100. Sage posiada na świecie grono ponad 6 miliona klientów, zatrudnia ponad 12 700 pracowników i prowadzi działalność w 24 państwach: w Europie , Ameryce Północnej, Afryce Południowej, Australii, Azji oraz w Brazylii. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.sage.com

Informacje o Sage ERP X3

Sage ERP X3 jest globalnym rozwiązaniem ERP Grupy Sage, przeznaczonym dla średnich firm i spółek zależnych o międzynarodowych wymaganiach działających w ramach dużych grup. Od ponad 10 lat system Sage ERP X3 sprawdza się, jako kompleksowe rozwiązanie ERP, zaspokajające specyficzne wymagania przedsiębiorstw średniej wielkości, które doskonale radzi sobie z wymaganiami różnych gałęzi gospodarki, począwszy od produkcji, przez usługi, po dystrybucję i wiele innych dziedzin. Ponad 4 500 klientów w ponad 100 krajach korzysta już z rozwiązania Sage ERP X3, które pomaga firmom rozwijać się dzięki szybkości, prostocie i elastyczności. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.sageerpx3.com 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"