W Polsce coraz szersza oferta samochodów elektrycznych, najtańszy Renault Twizy (analiza)

Na polskim rynku zwiększa się oferta samochodów elektrycznych. Wzrastają pojemności baterii, a pojazdy dysponują coraz dłuższymi zasięgami i coraz lepszymi osiągami. Barierą wciąż jednak pozostają wysokie ceny - wynika z "Katalogu pojazdów elektrycznych 2018" opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

km
km
Udostępnij artykuł:

- Od momentu publikacji ubiegłorocznej edycji Katalogu, oferta koncernów motoryzacyjnych powiększyła się o szereg niezwykle ciekawych modeli. Elektryki stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i pod wieloma względami mogą stanowić już realną alternatywę dla samochodów spalinowych. W Polsce można kupić niemal wszystkie modele EV dostępne na zachodzie Europy - stwierdził Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.pl.

W tegorocznej edycji katalogu zaprezentowano w sumie 52 modele samochodów całkowicie elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) oraz hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

grafika

Najtańszy Renault Twizy

Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym w Polsce pozostaje Renault Twizy (od 53 200 zł). Za smarta EQ, w wersji dwu- i czterodrzwiowej oraz cabrio trzeba zapłacić od 94 500 do 108 300 zł. Miejski Volkswagen e-Up! to wydatek rzędu 116 590 zł. Kolejnymi pojazdami w zestawieniu są Renault Zoe (132 500 - 143 000 zł), Nissan Leaf (od 149 032 zł), Hyundai Ioniq Electric (od 157 500 zł), Volkswagen e-Golf (od 164 890 zł), a także BMW i3 wraz z usportowioną wersją i3s (165 000 zł i 179 700 zł).

W zestawieniu znalazły się także zeroemisyjne pojazdy dostawcze: Renault Kangoo Z.E. (117 900 - 127 900 zł netto) oraz Nissan e-NV200 Furgon za 129 500 zł netto (osobowy Nissan e-NV200 Evalia kosztuje od 139 857 zł netto).

grafika

Najdroższy samochód elektryczny to Jaguar I-Pace

Katalog zamyka najdroższy samochód całkowicie elektryczny w Polsce, czyli Jaguar I-Pace, za którego trzeba zapłacić co najmniej 354 900 zł. Brytyjski model dysponuje jednak największym zasięgiem na jednym ładowaniu – 540 km wg cyklu NEDC (480 km wg cyklu WLTP) i największą baterią o pojemności 90 kWh. Dla porównania, zasięg Renault Zoe wynosi 400 km (41 kWh) i jest podobny do zasięgu drugiej generacji Nissana Leafa - 378 km (40 kWh). Od 270 kmdo 300 km na jednym ładowaniu pokonują: Volkswagen e-Golf (300 km; 35,8 kWh), BMW i3 oraz i3s (280-300 km; 33,2 kWh), Hyundai Ioniq Electric (280 km; 28 kWh), Nissan e-NV200 (280 km; 40 kWh) oraz Renault Kangoo (270 km; 33 kWh). 160 km przejedzie Volkswagen e-Up! (18,7 kWh), podobny dystans elektryczne smarty (155-160 km; 17,6 kWh). Najmniejszym zasięgiem może pochwalić się Renault Twizy (100 km; 6,1 kWh).

grafika

- Ceny hybryd typu plug-in, których oferta jest znacznie bardziej bogatsza, zaczynają się od 125 900 zł za Kia Niro Plug-in Hybrid, a kończą na niemal milionie złotych. Za Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive trzeba zapłacić 968 780 zł - powiedział Wiśniewski.

BMW i8 Roadster to koszt 700 100 zł, a BMW i8 Coupe´ - 636 800 zł. Za Land Rovera Range Rovera PHEV trzeba zapłacić 556 800 zł, a za BMW 740Le xDrive iPerformance - 503 500 zł. Audi Q7 e-tron quattro to wydatek 404 700 zł, Volvo XC90 T8 AWD Twin Engine - 345 200 zł, a BMW X5 xDrive40e iPerformance - 333 500 zł. Znacznie mniejsze koszty wiążą się z zakupem takich modeli jak np. Toyota Prius Plug-in Hybrid (od 152 900 zł) czy Mini Countryman Cooper S E All4 (od 149 500 zł).

"Katalog pojazdów elektrycznych 2018" przedstawia modele samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, dostępne w Polsce w połowie czerwca 2018 r. Publikacja dostępna jest do pobrania tutaj (plik PDF). PSPA uruchomiło również aktualizowaną na bieżąco, internetową wersję katalogu, dostępną pod adresem www.elektromobilni.pl. Partnerami stowarzyszenia w ramach prac przy katalogu są firmy ING Bank Śląski i Garo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu