Spada sprzedaż nowych aut osobowych, liderem Toyota (Top15)

W okresie styczeń-luty 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 021 samochodów osobowych, czyli 10,21 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 963 szt.) - wynika z analizy IBRM Samar na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Ranking najpopularniejszych marek otwiera Toyota.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w lutym br. zarejestrowano w Polsce 37 755 samochodów osobowych, o 1,97 proc. (-757 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 17,01 proc. (+5 489 szt.) więcej niż w styczniu br.

Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 021 samochodów osobowych, o 10,21 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 963 szt.).

- Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła styczeń 2021 rok na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane) - komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

- Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 8 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (14 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (14 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (22 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w styczniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 17 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców - dodaje.

Kupują głównie firmy

W lutym 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,60 proc., zaś udział firm osiągnął poziom 71,40 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 958 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 69,70 proc.

Statystyka nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć. Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 100 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Toyota liderem przed Skodą i Volkswagenem

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 126,61 proc., pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Renault, o 41,81proc.

Tytuł lidera przypadł marce Toyota - w tym roku klienci kupili i zarejestrowali 12 492 auta tej marki, o 5,16 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,84 proc.

Drugie miejsce na podium zajmuje Skoda - liczba zarejestrowanych aut wyniosła 8 854 szt., o 17,79 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,64 proc.

Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen- zarejestrowano 6 296 samochodów tej marki, o 9,15 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,99 proc.

Liczba zarejestrowanych aut marki Kia wyniosła 4 327 szt., o 9,57% proc.mniej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,18 proc. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 roku zarejestrowano 3 688 aut tej marki, o 31,67 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,27 proc.

grafika

Corolla, Yaris i Octavia w czołówce

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (3 800 szt.; +2,23 proc. r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (3 168 szt.; -2,61 proc. r/r) oraz Skoda Octavia (2 726 szt. -16,71 proc. r/r), następnie Dacia Duster (1 998 szt.;+46,16 proc. r/r), a za nią Toyota C-HR (1 630 szt.; +5,50 proc. r/r).

Klienci indywidualni najchętniej kupują następujące modele aut osobowych: Toyota Yaris (1 752 szt.; -11,52 proc.), na drugim miejscu – Toyota Corolla (1 079 szt.; -9,71 proc.), na trzecim – Dacia Duster (956 szt.; +26,46proc.), na czwartym – KIA Sportage (796 szt.;+40,64 proc.), a na piątym – VW T-Roc (715 szt.; +164,81 proc.).Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (2 721 szt.; +7,89 proc.). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (2 262 szt.; -9,16 proc.), na trzecim Toyota Yaris (1 416 szt.; +11,23 proc.), czwartym – Toyota RAV4 (1 063 szt.; +2,41 proc.), piątym – Skoda Fabia (1 057 szt.; -32,68 proc.).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"