Samsung. 20 lat w Polsce. Komunikacja na miarę XXI wieku

Poczta tradycyjna czy elektroniczna? Kilka impulsów czy nielimitowane rozmowy? Statyczny MMS czy animowany GIF? Tym razem w cyklu „Samsung. 20 lat w Polsce” przypomnimy ulubione formy komunikacji Polaków z ostatnich 20 lat.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Na przestrzeni ostatnich 20 lat technologia rozwinęła się tak mocno, że zyskaliśmy możliwość kontaktowania się w czasie rzeczywistym z ludźmi znajdującymi się na drugim krańcu świata. Nie zawsze tak to jednak wyglądało…

Ludzie listy piszą

Jeszcze 20 lat temu w Polsce nie wszyscy posiadali telefony stacjonarne, nie mówiąc już o telefonach komórkowych. Chcąc podzielić się z bliskimi wrażeniami z wakacji wysyłano pocztówki, a namiastkę rozmów z mieszkającymi daleko przyjaciółmi i rodziną zyskiwano dzięki pisaniu listów. Niestety na odpowiedź adresata czekało się dni, a nawet tygodnie. Co zatem z tymi, którzy nie mogli tak długo czekać?

Impulsy mi się kończą

Charakterystycznym elementem krajobrazu lat 90-tych były żółte budki telefoniczne, przy których w kolejce ustawiali się ludzie chcący wykonać szybki telefon. Zakup karty telefonicznej był obowiązkowym punktem przed wyjazdem służbowym czy wysłaniem dziecka na kolonie. W czasach, gdy każdy impuls na karcie był na wagę złota trudno było sobie wyobrazić przyszłość, w której dzwonić będzie można bez limitów: czasowych i przestrzennych. Wraz z rozwojem telefonii komórkowej budki telefoniczne w Polsce były sukcesywnie likwidowane. Jeszcze w 2000 roku było ich w kraju ok. 95 tys., a 10 lat później już tylko ok. 44 tys. Obecnie na ulicy budki telefoniczne są rzadkością – w całej Polsce jest ich mniej niż 1000, a od 2017 roku mają być całkowicie zlikwidowane[1].

Darmowe rozmowy z wybranym numerem

Telefony stacjonarne sprawiły, że rozmowy z bliskimi stały się prostsze i częstsze. Niezwykłym zainteresowaniem cieszyła się przede wszystkim funkcja bezpłatnych rozmów z wybranymi numerami. To dzięki niej można było prowadzić całonocne dyskusje z przyjaciółką, chłopakiem czy rodziną nie wydając na to fortuny.

Poproszę o SMS

Wraz z telefonami komórkowymi, pojawiła się nowa forma komunikacji – wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych SMS. Dzięki rozwojowi aparatów fotograficznych w telefonach komórkowych na popularności zyskały również obrazkowe MMSy. I choć obie te formy nie należą już do nowości, nadal cieszą się bardzo dużą popularnością, o czym świadczą tak gigantyczne liczby jak: 52 miliardy, czyli suma smsów, które Polacy wysłali w ubiegłym roku oraz 740 mln jako liczba wysłanych MMSów[2].

Poczta elektroniczna

Łatwy dostęp do Internetu jeszcze bardziej rozwinął tekstowy sposób komunikacji. Listy zostały zastąpione e-mailami, a adresy skrzynek poczty elektronicznej podajemy dzisiaj częściej niż adres zamieszkania. Poczta elektroniczna stała się obecnie podstawowym narzędziem komunikacji w biurach, urzędach i innych instytucjach.

Forever online

Dziś głównym narzędziem komunikacji wielu, szczególnie młodych, ludzi są komunikatory i portale społecznościowe. 50 minut [3] – to średnia ilość czasu, jaką użytkownicy spędzają każdego dnia na Facebooku, Instagramie i Messengerze. Popularne aplikacje oferują wymyślne funkcje wzbogacające tekst emotikonami, naklejkami, GIFami, a nawet własnoręcznymi rysunkami. W natłoku informacji coraz większą popularnością cieszą się wiadomości, które dostępne są dla nas tylko na kilka chwil, a następnie znikają. Ich ulotność sprawia, że są dla nas one dużo atrakcyjniejsze.

Portale społecznościowe pozwalają nam na jednoczesną komunikację z wieloma osobami w kilka sekund. Poinformowanie o tym samym wielu przyjaciół jeszcze 20 lat temu wymagałoby godzin spędzonych nad kartką papieru. Są osoby zachwycone możliwościami współczesnej technologii, są i takie, które z rozrzewnieniem wspominają czasy listów i papeterii. A jakie formy komunikacji przyniesie nam kolejne 20 lat?

[1]Next.gazeta.pl,  Polska żegna się z budkami telefonicznymi. W przyszłym roku zlikwidują je wszystkie

[2] GSMmaniak.pl, Nadal wysyłamy SMS, aż dziwne

[3] PAP, Ile czasu spędzamy na mediach społecznościowych?

***

Cykl „Samsung. 20 lat w Polsce”

Samsung Electronics Polska od 20 lat towarzyszy Polakom w ich codziennym życiu – wspiera instytucje kulturalne, prowadzi programy edukacyjne i wspólnie ze specjalistami Centrum Badawczo-Rozwojowego Samsung Polska tworzy koncepcje, które kreują przyszłość technologii na całym świecie.

W ostatnich 20 latach Polacy korzystając z urządzeń Samsung zmieniali trendy kulinarne, oglądali najważniejsze transmisje telewizyjne, rozmawiali o istotnych dla siebie chwilach i uwieczniali je aparatami fotograficznym w swoich smartfonach. W cyklu tekstów „Samsung. 20 lat  w Polsce” przyglądamy się bliżej ewolucji różnych obszarów życia, takich jak moda, sztuka, kuchnia, nauka i wiele, wiele innych.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów