Sankcje uderzają w Huawei. Sprzedaż smartfonów w dół o 60 procent, przychody niższe o 30 mld dolarów

Koncern Huawei przyznał, że restrykcje nałożone przez Biały Dom na tę firmę uderzą w nią mocniej niż się spodziewano. Według prognoz sprzedaż smartfonów produkowanych przez Huawei może spaść na rynkach poza Chinami nawet o 60 procent. Z kolei przychody koncernu będą w 2019 roku niższe o 30 mld dolarów.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

W maju br. Donald Trump zatwierdził przepisy ograniczające możliwość współpracy amerykańskich firm z chińskimi markami technologicznymi. Po wprowadzeniu nowego prawa Google podjął decyzję o wstrzymaniu współpracy z Huawei w zakresie dostarczania temu producentowi systemu operacyjnego Android oraz szeregu swoich usług, z których korzystają użytkownicy smartfonów. Podobnie postąpiło wiele innych amerykańskich firm technologicznych, m.in. Intel i Qualcomm. Ostatnio zaś współpracę z Huawei zawiesił także Facebook uniemożliwiając preinstalowanie w smartfonach chińskiej marki swoich usług i aplikacji.

W konsekwencji wprowadzonych restrykcji Huawei najpierw przyznał, że nie uda mu się osiągnąć w 2019 r. pozycji światowego lidera wśród producentów smartfonów, teraz zaś okazuje się że firma przewiduje znaczący spadek popytu na jej produkty i poważne pogorszenie wyników biznesowych.

Jak podał Reuters Ren Zhengfei, założyciel i szef Huawei w trakcie spotkania kadry menedżerskiej koncernu zapowiedział, że w 2019 r. sprzedaż smartfonów może ulec znaczącemu obniżeniu. W konsekwencji firma może osiągnąć w skali roku o ok. 30 mld dol. niższe przychody od prognozowanych wcześniej kwot w wysokości od 125 do 130 mld dol.

Ren Zhengfei nie ukrywał, że przyczyną słabszych od zakładanych wyników biznesowych są restrykcje zastosowane przez USA, a wcześniej nie spodziewano się że konsekwencje będą aż tak poważne. - Mamy kłopoty z utrzymaniem dostaw podzespołów, nie możemy być członkiem wielu międzynarodowych organizacji czy współpracować z ośrodkami naukowymi – przyznał szef Huawei.

Według informacji podanych przez Bloomberga kierownictwo Huawei spodziewa się, że w całym 2019 r. sprzedaż smartfonów tej marki poza Chinami może być niższa o 40 do 60 proc. Do tej pory Huawei był największym dostawcą smartfonów na wielu lokalnych rynkach (tak jest np. w Polsce, gdzie Huawei w I kwartale br. wyprzedzał Samsunga i Apple). 

Cytowani przez media obserwatorzy rynku uważają, że na słabnący popyt na smartfony Huawei największy wpływ ma wycofanie się ze współpracy koncernu Google i związany z tym brak w chińskich urządzeniach systemu Android oraz konkretnych aplikacji, co jest szczególnie istotne np. w krajach europejskich.

Według ekspertów sprawy nie załatwi szybko planowane przez Huawei wprowadzenie jego własnego systemu operacyjnego HongMeng OS, który ma uniezależnić chińską markę od Google. Zgodnie z przewidywaniami użytkownicy w wielu krajach będą niechętni korzystaniu z nowego oprogramowania zastępującego Androida. W rezultacie Huawei będzie zmuszony do agresywnego obniżenia cen swoich urządzeń, a na ścieżkę finansowych wzrostów może powrócić najwcześniej w 2021 r.

W 2018 r. Huawei osiągnął przychody w wysokości ponad 105 mld dolarów, a zysk netto spółki wzrósł rok do roku o 25,1 procent. Najlepsze wyniki Huawei osiągnął na rodzimym rynku chińskim, zaś motorem wzrostów firmy była sprzedaż produkowanych przez niego urządzeń mobilnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"