YouTube nad innymi serwisami wideo w Polsce ma ogromną przewagę - w lipcu br. należącą do Google stronę odwiedziło 13,83 mln użytkowników, a kolejny w zestawieniu VoD.pl - o 10,23 mln mniej.
YouTube nie jest objęty audytem site-centric, tak samo jak inne globalne serwisy publikujące wyłącznie wideo od internautów (i partnerów korporacyjnych) - Dailymoion i Vimeo. Dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują w nich polscy internauci ani jak dużo czasu spędzają.
Na takiej samej zasadzie (hosting treści od użytkowników) działa kilka polskich serwisów wideo: Wrzuta.pl i Smog.pl (należące do Grupy o2), Patrz.pl oraz Studio.wp.pl. Z kolei na Tosiewytnie.pl (należy do Wirtualnej Polski) i Pudelek.tv (Grupa o2) publikowane są zarówno materiały redakcyjne, jak i treści od internautów. Przypomnijmy, że Grupa o2 na początku września br. uruchomiła kolejny serwis wideo - Kafeteria.tv (więcej na ten temat).

Wśród serwisów publikujących głównie materiały redakcyjne zdecydowanym liderem jest WP.tv, która w lipcu zanotowała 3,24 mln użytkowników i 17,5 mln odsłon ogółem. Interia.tv miała 847 tys. real users i 4,15 mln odsłon, a Gazeta.tv - 113 tys. real users i 278 tys. odsłon.
W grupie witryn udostępniających filmy i seriale w systemie wideo na żądanie najpopularniejszy jest VoD.pl (należący do Grupy Onet) z 3,6 mln użytkowników i 28,9 mln odsłon w lipcu. Z kolei Ipla (własność Cyfrowego Polsatu) - dostępna zarówno jako serwis, jak i aplikacja - oprócz filmów, seriali i programów tv na żądanie oferuje wybrane treści (głównie transmisje sportowe) w streamingu. Aplikacja Ipla miała w lipcu 1,2 mln użytkowników, a Ipla.tv - 737 tys. użytkowników i 12,5 mln odsłon. Należący do Grupy TVN TVNplayer.pl zanotował 788 tys. real users i 18,4 mln odsłon, a należący do Telewizji Polskiej Vod.tvp.pl - 299 tys. real users i 3,9 mln odsłon.

Pod względem średniego czasu spędzanego przez użytkownika zdecydowanym liderem jest TVNplayer.pl z 6 godzinami i 20 minutami (dla aplikacji Ipla liczony jest łączny czas uruchomienia, a program często działa tylko „w tle” innych aktywności użytkownika). Natomiast zdecydowanie najwięcej sesji zanotował VoD.pl - 13,23 mln.
YouTube zanotował w lipcu br. 992 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 7,7 proc.). Duże wzrosty zanotowały też kolejne w zestawieniu VoD.pl i WP.tv. Pierwszy zyskał aż 1,58 mln real users i 13,7 mln odsłon (to 78,6 i 90,8 proc. w górę), a drugi - 463 tys. real users i 1,83 mln odsłon (to 16,7 i 11,6 proc. w górę). Przy na obu serwisach przeciętni użytkownicy spędzili mniej czasu - na VoD.pl o 8,3 proc., a na WP.tv - o 10,3 proc.

Bardzo duży wzrost osiągnęła Ipla.tv, na której dopiero od kilku miesięcy są dostępne w pełnym wymiarze treści wideo (wcześniej ze strony można było tylko pobrać aplikację Ipla). W lipcu br. Ipla.tv miała o 444 tys. użytkowników i 8,3 mln odsłon więcej niż przed rokiem (to wzrosty o 151 i 296 proc.), a czas przypadający na średniego użytkownika podskoczył z 13,6 minuty do 2 godzin i 28 minut.
Za to sporo straciły należące do Grupy o2 serwisy Wrzuta.pl i Smog.pl. Pierwszy zanotował 490 tys. użytkowników i 28,5 mln odsłon mniej niż rok wcześniej (to o 17 i 52,2 proc. w dół), a drugi - 225 tys. real users i 11,9 mln odsłon mniej (w dół o 29 i 53,6 proc.). Do tego z Wrzuta.pl przeciętny użytkownik korzystał cztery razy krócej, a ze Smog.pl - prawie trzy razy krócej. Natomiast Patrz.pl stracił w skali roku 123 tys. real users, 1,97 mln odsłon (to spadki o 28,9 i 51,1 proc.).












