Skarbówka dostała dane z platform e-commerce. Którzy sprzedawcy mają się czego bać?

Do końca stycznia platformy internetowe musiały przekazać służbom skarbowym dane o transakcjach, które przeprowadzili na nich zewnętrzni sprzedawcy. Ministerstwo Finansów podkreśla, że owe raporty „będą analizowane pod kątem wypełniania obowiązków podatkowych”.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Skarbówka dostała dane z platform e-commerce. Którzy sprzedawcy mają się czego bać?
Fot. Pixabay

Do 31 stycznia platformy internetowe miały obowiązek poinformować o transakcjach, jakich za ich pośrednictwem przeprowadzili użytkownicy tych serwisów. Obowiązek przekazywania raportów mają platformy, umożliwiające e-handel, rezerwację noclegów, najem środków transportu oraz platformy służące do zamawiania przejazdów samochodem. W tym roku platformy miały obowiązek przesłać dane za rok 2023 i 2024.

"(...) Zaraportowane przez operatorów platform dane zostaną poddane analizom. Będą one skupiać się, w szczególności, na identyfikowaniu podmiotów, które nie dopełniają obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego" – napisało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP.

Resort poinformował, że Krajowa Administracja Skarbowa zamierza skorzystać z takich metod analitycznych, "aby wszelkie czynności weryfikacyjne były podejmowane jedynie względem tych, których sposób działania wzbudza wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych oraz rozliczeń".

Dane których sprzedawców trafiły do skarbówki

Raportowaniu podlegają dane tych użytkowników, którzy przeprowadzili co najmniej 30 transakcji sprzedaży towarów w ciągu roku kalendarzowego, albo którzy uzyskali z tego co najmniej równowartość 2 tys. euro przychodów. W przypadku wynajmu nieruchomości raportowaniu podlega każda transakcja.

"Działania KAS i dobór środków będzie uzależniony od skali zidentyfikowanego ryzyka. KAS dysponuje szerokim wachlarzem oddziaływania na podatników w celu prawidłowego wywiązywania się z obowiązków podatkowych, w tym m.in. w ramach czynności sprawdzających" – podało MF.

Resort podkreślił, że poza efektem fiskalnym działania KAS mają wspierać "uczciwą konkurencję i chronią konsumentów przed nierzetelnymi dostawcami towarów i usług".

"Efekty i podsumowania działań KAS, które są związane z wdrożeniem do polskiego porządku prawnego dyrektywy DAC7, będą możliwe do określenia w kolejnych miesiącach i latach, gdy KAS będzie prowadzić czynności związane ze zidentyfikowanymi rozbieżnościami pomiędzy zaraportowanymi danymi, a deklaracjami składanymi przez podatników" – wyjaśnił resort finansów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025