Slow fashion, czyli moda bardziej osobista

Kiedy dekadę temu Kate Fletcher ukuła termin „slow fashion”, zapewne nie spodziewała się, że odbije się on takim echem w świecie mody. Dziś mądre ubieranie nie tylko weszło do słownika modowych maniaków, ale także stale rezonuje w środowisku i wygląda na to, że pozostanie z nami na dłużej.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Gdybyśmy chcieli obrazowo opisać trend slow fashion, moglibyśmy porównać go do wyboru pomiędzy dobrą, ekologiczną restauracją a sieciówkowym fast foodem. Tak, jak wspomnienie wybornego posiłku pozostaje w głowie smakoszy przez długi czas, tak odzież slow fashion ma cieszyć nas przez lata. Trend SLOW postawił bowiem na najlepsze  materiały i najwyższą jakość wykonania, gwarantowaną przez godziwie opłacanych pracowników.

20/80 kochanych rzeczy

Evan Zislis w swojej książce „ClutterFree Revolution” przekonuje, że „większość ludzi naprawdę lubi około 20 proc. rzeczy, które posiada, pozostałe 80 proc. to rzeczy, które są nam zbędne i jedynie zajmują miejsce. Uproszczenie i odświeżenie naszej przestrzeni to nie zmiana organizacji i struktury tego, co posiadamy, ale postawienie na rzeczy, które chcemy zatrzymać”. W erze szybkiej mody i nieustannej pogoni za sprzedażą nowych trendów, slow fashion stanowi orzeźwiające tchnienie normalności. Konsumpcjonizm zastępowany jest przez produkty jakościowe i ponadczasowe. Klasyka dobrego stylu nie poddaje się wahaniom, a mała czarna czy pojemna torba, wykonana z wysokiej jakości skóry zawsze będą dobrym wyborem.

Tchnienie nowoczesności

Slow fashion to przede wszystkim fair play: wobec otoczenia biznesowego, środowiska naturalnego, podwykonawców i – przede wszystkim - klientów. Nie ma tu miejsca na wykorzystywanie pracowników azjatyckich fabryk, stosowanie toksycznych materiałów czy nierówne traktowanie. Oczywiście, wiąże się to z nieco wyższą ceną zakupu, jednak koszt ten zwraca się dzięki  długiemu czasowi użytkowania danej rzeczy. Na arenę slow fashion coraz śmielej wchodzą także polskie marki, które widzą swoją szansę w stale rosnącym rynku dóbr luksusowych. Ich produkty to najczęściej połączenie klasycznego, ponadczasowego wzornictwa i nowoczesnych rozwiązań, często redefiniujących utarte koncepty.

- Naszym pomysłem na polskie slow fashion jest modułowa torba, którą można swobodnie modyfikować dzięki wymiennym elementom. Wysokiej jakości baza ma przetrwać kilka lat, a designerskie fronty, paski i akcesoria będzie można stale dokupować. Torby, które nazywamy Cameleobags,  z jednej strony, zabezpieczają potrzebę funkcjonalności i wygody, z drugiej strony zaspokajają „kobiecą” potrzebę zmian (torbę, bez przepakowywania jej zawartości, można  całkowicie odmienić w kilka minut). – mówi Agnieszka Wesołowska, CEO Agnes Wess. - Cameleobag daje wolność wyboru i możliwość samodzielnego tworzenia własnego wizerunku. Z naszą torbą każdy może stać się projektantem mody

Zaprzeczenie konsumpcjonizmu

Slow fashion nie skupia się na chwilowych trendach. Stawia na ponadczasowe produkty, wykonane z materiałów, które nie tylko sprawiają przyjemność, ale także przetrwają próbę czasu. Zachęca użytkowników do samodzielnego, świadomego kreowania własnego stylu. Nie obraża się na wizyty w second handach i kupowanie produktów od lokalnych wytwórców, producentów i rzemieślników.

Pozwala to na stworzenie więzi z przedmiotami, stanowiąc zaprzeczenie konsumpcjonizmu. Dzięki temu moda staje się bardziej osobista, a ubrania są nie tylko wierzchnim odzieniem, ale sposobem, na wyrażenie siebie. Slow fashion zachęca do zabawy stylem i niepoddawaniu się zakupowemu szaleństwu. A o to właśnie w modzie chodzi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online