Spadek zainteresowania bankowością internetową

Internet Banking B2C w Polsce

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Co czwarty internauta, który nie korzysta z bankowości internetowej, jest zainteresowany korzystaniem z usług bankowych przez Internet - wynika z badania I-Metrii. Dla 89 proc. respondentów wygoda jest czynnikiem zachęcającym do skorzystania z bankowości internetowej. 68 proc. badanych nie widzi potrzeby korzystania z tego typu usług bankowych.

Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie korzystają już z bankowości przez Internet.

Zadaniem analityków I-Metrii spadek zainteresowania bankowością internetową wśród internautów, którzy z niej nie korzystają może świadczyć o malejących możliwościach dalszego wzrostu tego sektora rynku usług finansowych budowanych na strategii pozyskiwania klientów w oparciu o zachęty natury finansowej. Tylko 9 proc. internautów zainteresowanych założeniem konta z dostępem przez Internet deklaruje czynnik finansowy jako zachętę do skorzystania z oferty usług bankowości internetowej. Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie korzystają już z bankowości przez Internet.

Analitycy twierdzą, że banki oferujące bankowość internetową rozpoczynają budowę świadomości wartości usług bankowości internetowej wśród swoich klientów.

"Nastąpiło udane odejście od wykreowanego w pierwszej fazie życia usług bankowości internetowej wizerunku banku internetowego jako banku oferującego wysokie oprocentowanie i bardzo niski poziom opłat i prowizji" można przeczytać w raporcie. "Coraz mniej klientów kojarzy banki internetowe z wysokim oprocentowaniem i co najważniejsze coraz mniej klientów oczekuje tego" - podkreślają analitycy.

Wśród osób, które deklarowały pozytywny stosunek do bankowości internetowej 83 proc. twierdzi, że chciałoby mieć dostęp do rachunku przez Internet w swoim obecnym banku. 57 proc. respondentów, którzy deklarowali zainteresowanie bankowością internetową odpowiedziało twierdząco na pytanie czy zamierzają założyć w ciągu najbliższego pół roku konto w banku z dostępem przez Internet.

Bankowość internetowa w coraz mniejszym stopniu kojarzona jest z wysokim oprocentowaniem. W ubiegłym roku 65 proc. klientów banków wirtualnych deklarowało, że głównym powodem korzystania z ich usług były korzyści natury finansowej. Obecnie takiego zdania jest tylko 10 proc. badanych.

70 proc. badanych internautów niekorzystających obecnie z tego typu usług twierdzi, że głównym motywem zainteresowania bankowością internetową stała się wygoda. Wykres 2. Motywy zainteresowania bankowością internetową wśród osób niekorzystających obecnie z tego typu usług

89 proc. klientów banków wirtualnych deklaruje wygodę jako najważniejszy czynnik zachęcający do skorzystania z tej formy usługi, następnie wymieniana jest szybkość dostępu do rachunku (49 proc.) oraz możliwość dokonywania operacji bez konieczności wizyty w banku (32 proc.).

Większość internautów (68 proc.) odpowiadając na pytanie o przyczyny braku zainteresowania bankowością internetową wymienia na pierwszym miejscu brak potrzeby korzystania z tego typu usług. 16 proc. badanych wskazuje obawy o bezpieczeństwo. "Zanikają powoli dwie przeszkody obiektywne i niezależne od banków - obawy o bezpieczeństwo i niedostatki infrastrukturalne. Bankom pozostaje pokonać ostatnią przeszkodę - nieuświadomienie potrzeby korzystania z tego typu usług" - czytamy w raporcie.

45 proc. badanych internautów, którzy nie korzystają z bankowości internetowej, wskazało jako cel odwiedzin serwisu internetowego własnego banku zapoznanie się z ofertą, 23 proc. - ciekawość, ok. 20 proc. - odszukanie informacji na temat banku, zaś 16 proc. - poznanie konkretnego produktu bankowego.

I-Metria jest firmą badań rynku i opinii. Na polskim rynku działa od 2000 roku. Specjalizuje się w badaniach marketingowych w trzech obszarach: badania rynkowe, analizy i doradztwo strategiczne oraz badania na rzecz mediów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"