Platforma streamingu muzyki Spotify zadebiutowała na polskim rynku wiosną 2013 roku, natomiast spółka Spotify Poland została założona na początku 2012 roku. Według sprawozdań złożonych w KRS w ub.r. zanotowała 2,1 mln zł wpływów sprzedażowych, 2,43 mln zł kosztów operacyjnych i 336,6 tys. zł straty ze sprzedaży. Dzięki 430 tys. zł pozostałych przychodów operacyjnych osiągnęła 93,1 tys. zł zysku netto.
Rok wcześniej Spotify Poland miał wielokrotnie wyższe obroty: 27,09 mln zł wpływów ze sprzedaży, 26,89 mln zł kosztów operacyjnych, 203,4 tys. zł zysku ze sprzedaży i 48,4 tys. zł zysku netto.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/shape-of-you-najpopularniejsza-piosenka-dekady-na-spotify-podsumowanie-10-lat,7171217533003905a ##
Skąd tak duży spadek przychodów i kosztów firmy? W sprawozdaniu wyjaśniono, że do końca października 2016 roku Spotify Poland zajmował się obsługą całej działalności platformy w naszym kraju, natomiast potem zarządzanie subskrypcjami przejął właściciel spółki - szwedzki Spotify AB. Odtąd polska spółka odpowiada tylko za sprzedaż usług reklamowych na platformie.

Zdecydowanie największym kosztem ponoszonym przez Spotify są opłaty za licencje do muzyki udostępnianej na tej platformie. W 2016 roku Spotify Poland zapłaciła za to 25,93 mln zł, a w ub.r. - już tylko 882,7 tys. zł.
Mocno wzrosły natomiast w skali roku wydatki na usługi marketingowe i public relations - ze 164,7 do 594,2 tys. zł, oraz na obsługę systemu płatniczego - z 84,3 do 291,3 tys. zł.

W Polsce miesięczna subskrypcja na Spotify kosztuje 19,99 zł w przypadku użytkownika indywidualnego oraz 29,99 zł za pakiet rodzinny (może z niego korzystać do sześciu internautów mieszkających pod wspólnym adresem).
Platforma jest regularnie wspierana promocją, w ramach której trzymiesięczny dostęp dla nowych użytkowników kosztuje tylko 0,99 zł (obecna promocja kończy się 31 grudnia).
Globalnie Spotify ze wzrostem wpływów i liczby użytkowników
Wiosną br. Spotify zadebiutował na amerykańskiej giełdzie NASDAQ. Kurs spółki długo utrzymał się powyżej 150 dolarów (a w wakacje zbliżył nawet do poziomu 200 dolarów), natomiast w grudniu spadł ze 140 do 108 dolarów.

W trzecim kwartale br. firma osiągnęła 1,35 mld dolarów wpływów, o 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody z subskrypcji zwiększyły się o 31 proc. do 1,21 mld dolarów, a z reklam - o 30 proc. do 142 mln dolarów. Tym samym proporcje tych dwóch źródeł przychodów są podobne jak u Spotify Poland - jeśli przyjąć, że w 2016 roku ta spółka miała ok. 2 mln zł z reklam.
Globalnie zysk brutto Spotify zwiększył się rok do roku z 230 do 342 mln dolarów, a strata operacyjna zmalała z 73 do 6 mln dolarów. Natomiast wynik netto przypisany do jednostki dominującej poprawił się z 278 mln dolarów straty do 43 mln dolarów zysku.
Firma zwiększyła wydatki na badania i rozwój (z 98 do 135 mln dolarów) oraz sprzedaż i marketing (ze 138 do 146 mln dolarów).
Liczba aktywnych w skali miesiąca użytkowników platformy wzrosła ze 150 do 191 mln, z czego liczba subskrybentów zwiększyła się z 62 do 87 mln, a użytkowników korzystających z darmowego dostępu - z 91 do 109 mln.

Na koniec października br. Spotify miał 40 proc. subskrybentów w Europie, 31 proc. - w Ameryce Północnej, 20 proc. - w Ameryce Południowej i Środkowej, a 9 proc. - w innych częściach świata. Jeśli chodzi o wszystkich użytkowników platformy to 36 proc. było z Europy, 31 proc. z Ameryki Północnej, 22 proc. - z Ameryki Południowej i Środkowej, a 11 proc. z pozostałych regionów.
Firma nie podaje, ilu subskrybentów ma w poszczególnych krajach.











