Handlowców i marketingowców pracuje na etatach 14 razy więcej niż dziennikarzy i twórców, zarabiają po 5-8,7 tys. zł miesięcznie (raport)

Na etatach pracuje 18,3 tys. specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR, 68,9 tys. kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju, 10,4 tys. dziennikarzy, literatów i filologów oraz 7,5 tys. twórców i artystów - wynika z danych GUS. W pierwszej grupie przeciętna pensja miesięczna wynosiła 5,7 tys. zł brutto, w drugiej - 8,7 tys. zł, w trzeciej - prawie 5 tys. zł, a w czwartej - 5,1 tys.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Badanie dotyczące zarobków zostało zrealizowane przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie danych z października 2016 roku z przedsiębiorstw, w których pracuje 10 osób i więcej. Obejmuje tylko pracowników zatrudnionych na etat (w pełnym i niepełnym wymiarze czasowym, bez przeliczania tych drugich na pełny wymiar).

Z analizy wynika, że na etatach pracowało łącznie 8,209 mln osób, w tym 4,198 mln mężczyzn (51,1 proc. ogółu) i 4,01 mln kobiet. W sektorze publicznym było 2,582 mln pracowników (31,4 proc. wszystkich), a w prywatnym - 5,627 mln.

71,2 proc. pracowników jest związanych umowami na czas nieokreślony, a 81,9 proc. - umowami w podstawowym systemie czasu pracy. 17,3 proc. pracuje w firmach zatrudniających od 20 do 49 osób, a 15,8 proc. - w tych mających od 100 do 249 pracowników.

Zdecydowanie najliczniejszą ogólną grupą zawodową są specjaliści - jest w niej 2 084 mln pracowników (25,5 proc.), do której zalicza się co trzecia pracująca kobieta i co szósty mężczyzna. Tak duża przewaga kobiet wynika m.in. z faktu, że do tej grupy zaliczane są zawody zdominowane przez kobiety (m.in. położne, pielęgniarki, nauczyciele w szkołach podstawowych i diagności laboratoryjni).

grafika

Jeśli chodzi o szczegółowe grupy zawodowe związane z mediami i marketingiem, to etatowych specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR było 183,3 tys., z czego 104,4 to kobiety, a 173,3 pracuje w sektorze prywatnym.

Liczbę pracowników określonych jako literaci, dziennikarze i filolodzy określono na 10,4 tys. (w tym 8 tys. w firmach prywatnych), a twórców i artystów - 7,5 tys. (z czego 6 tys. w sektorze publicznym).

Dla porównania, pracowników sprzedaży w sklepach było 444,9 tys., kasjerów i sprzedawców biletów - 46,8 tys., a innych pracowników sprzedaży - 105,7 tys.

grafika

Przeciętne wynagrodzenie miesięczne wszystkich pracowników etatowych wyniosło dokładnie 4 346,76 zł (wszystkie kwoty w tekście to wartości brutto). W przypadku mężczyzn było to 4 705,63 zł, a kobiet - 3 971,13 zł, w sektorze publicznym - 4 565,09 zł, a w sektorze prywatnym - 4 246,59 zł.

Handlowcy i marketingowcy na stanowiskach specjalistów zarabiają średnio 5,7 tys. zł, a kierownicy ds. marketingu, sprzedaży i rozwoju - 8,7 tys. zł (w tym mężczyźni 9,5 tys. zł, a kobiety - 7,6 tys. zł).

Przeciętna pensja literatów, dziennikarzy i filologów wynosi prawie 5 tys. zł, z czego w sektorze publicznym - prawie 5,7 tys. zł, a w prywatnym - 4,7 tys. W przypadku twórców i artystów średnia to 5,1 tys. zł, przy czym w sektorze publicznym - 5 tys. zł, a w prywatnym - 5,7 tys. zł.

grafika

Również w przypadku stawek godzinowych brutto specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR osiągają wyższe zarobki (34,04 zł) od dziennikarzy, literatów i filologów (29,57 zł) oraz twórców i artystów (30,58 zł). Natomiast kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju otrzymują przeciętnie 51,71 zł takiej stawki.

Wszystkie te grupy zawodowe notują sporo wyższe stawki od przeciętnej dla całego rynku (26,37 zł). Kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju zarabiają o 96,1 proc. więcej.

grafika

Marketingowcy i handlowcy - zarówno specjaliści, jak i kierownicy w praktyce całe wynagrodzenie dostają za pracę w godzinach nominalnych, z czego nieco ponad 15 proc. w formie premii i nagród.

W przypadku dziennikarzy, literatów i filologów honoraria stanowią aż 29 proc. wynagrodzenia, a w przypadku twórców i artystów - 13,1 proc.

grafika

Najmłodsi dziennikarze, literaci i filolodzy (w wieku do 24 lat) zarabiają średnio 3,536 zł, minimalnie więcej niż specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR w tym wieku (3,5 tys. zł). W starszych grupach wiekowych ci drudzy zarabiają już znacząco więcej niż pierwsi, z wyjątkiem najstarszej (65 lat i więcej).

Średnie wynagrodzenia kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju rosną w kolejnych grupach wiekowych od 4,2 do 11 tys. zł.

Wśród wszystkich pracowników pensje w poszczególnych kategoriach wiekowych wynoszą od 2,9 do 5,66 tys. zł.

grafika

Jeśli chodzi o zarobki pracowników z różnym stażem zawodowym, we wszystkich grupach specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR osiągają wyższe wynagrodzenia od dziennikarzy, literatów i filologów oraz twórców i artystów.

Wszystkie te grupy zawodowe notują wyższe zarobki niż średnia dla całego rynku.

grafika

Specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR najlepiej (średnio nieco ponad 6,6 tys. zł) zarabiają w firmach mających od 2 do 5 tys. pracowników, a kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju - w nieco mniejszych firmach (500-999 zatrudnionych) i tych największych - po 11,7-11,8 tys. zł.

Dziennikarze, literaci i filolodzy są najwyżej wynagradzani (5,8 tys. zł) w firmach mających od 1 do 2 tys. pracowników, a twórcy i artyści - w podmiotach mających 2-5 tys. zatrudnionych (14,6 tys. zł).

grafika

Wśród dziennikarzy, literatów i filologów maksymalnie połowę średniej krajowej zarabia 12 proc. pracujących, wśród specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR - 8,9 proc., z twórców i artystów - 7,4 proc., a wśród kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju - 5,5 proc.

W tej ostatniej grupie aż 25,8 proc. otrzymuje minimum dwa i pół przeciętnego wynagrodzenia. Natomiast po 75-100 proc. średniej krajowej inkasuje 19,7 proc. specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR, 21,5 proc. dziennikarzy, literatów i filologów oraz 23,8 proc. twórców i artystów (wśród tych ostatnich 26,3 proc. zarabia 50-75 proc. średniej).

grafika

Jedna dziesiąta najsłabiej zarabiających specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR otrzymuje średnio prawie 2,3 tys. zł miesięcznie. W przypadku dziennikarzy, literatów i filologów jest to 2 tys. zł, dla twórców i artystów - 2,4 tys., a dla kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju - 2,8 tys. zł.

10 proc. najlepiej zarabiających z tej ostatniej grupy zawodowej inkasuje przeciętnie 16,5 tys. zł. Wśród specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR ten wskaźnik wynosi prawie 10,1 tys. zł, wśród dziennikarzy, literatów i filologów - nieco ponad 8 tys. zł, a wśród twórców i artystów - 8,4 tys. zł.

grafika

Jedna dziesiąta najlepiej zarabiających kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju zarabia prawie 11 razy więcej niż 10 proc. z najniższymi pensjami.

W przypadku innych grup zawodowych rozbieżności są mniejsze: dla specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR jest to 7,6 raza, dla dziennikarzy, literatów i filologów - prawie 6 razy, a dla twórców i artystów - 7,4 raza.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online