Starsi konsumenci oglądają w internecie, a kupują w sklepach stacjonarnych, młodsi robią na odwrót

Konsumenci łączą wizyty w sklepach tradycyjnych i internetowych, często w innym miejscu szukając informacji, a w innym miejscu dokonując ostatecznego zakupu - wynika z badania MullenLowe MediaHub przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl.

km
km
Udostępnij artykuł:

W ramach badania zaobserwowano jak różne segmenty konsumentów stosują różne strategie zakupowe: ROPO (research online - purchase offline) lub SOPO (search offline - purchase online).

Starsze segmenty wiekowe (45+) zdecydowanie częściej robią zakupy w sklepach tradycyjnych niż w internetowych. Podobnie, strategię zakupową ROPO znacznie częściej stosują osoby przed 45 rokiem życia, a jej liderami są najmłodsi użytkownicy internetu (15-24) - 53 proc. z nich najpierw szuka informacji o produkcie w internecie (najczęściej o cenie), a następnie dokonuje zakupu w sklepie tradycyjnym.

grafika

Jednak nawet w najmłodszej grupie zdecydowana większość woli finalizować zakupy na dużym ekranie laptopa (74% vs. 20% na smartfonie). Generalnie wszyscy konsumenci preferują zakupy na komputerze stacjonarnym lub laptopie.

grafika

Jako główny powód, dla którego użytkownicy nie wykorzystują swoich smartfonów do zakupów, jest wygoda - za mały ekran, za małe napisy, zdjęcia, trudności związane z interfejsem (42,15% badanych). Drugim powodem jest ciągle obecny strach związany z bezpieczeństwem takich zakupów (9,89%).

Jeśli nie sam zakup to jaką rolę pełni smartfon w procesie zakupu? Okazuje się, że dość powszechne są dwa zjawiska: poszukiwania informacji o produktach lub usługach na smartfonie, ale finalizowanie zakupu za pomocą innego urządzenia z większym ekranem (komputer lub tablet) oraz zjawisko showroomingu, czyli oglądania i testowania produktów w sklepie tradycyjnym z zamiarem nabycia ich w innym miejscu bardzo często ze smartfonem w ręce.

grafika

Do regularnego (przynajmniej raz na miesiąc) poszukiwania informacji o produktach na smartfonie, ale kupowaniu ich z wykorzystaniem innego urządzenia przyznaje się ok. 40% osób w wieku 15-34. Kiedy dodamy osoby deklarujące takie zakupy kilka razy w roku mamy odpowiednio 71% osób w wieku 15-24 oraz 63% osób w wieku 25-34. Jedynie w przypadku osób powyżej 45 roku życia takich zakupów nie robi więcej niż połowa badanych.

grafika

Podobnie w  przypadku showroomingu: w najmłodszym wiekowym segmencie badania (15-24) 28% przynajmniej raz w miesiącu udaje się do sklepu tradycyjnego tylko po to, żeby obejrzeć produkt, którego nie mają zamiaru w nim kupić, za to planują jego zakup w innym miejscu (online lub tańszy sklep). Taką strategię zakupową przynajmniej kilka razy w roku stosuje ponad 57% osób w wieku 15-24 i połowa osób w wieku 25-34.

Badanie "Scout" zostało przeprowadzone przez MullenLowe MediaHub w sierpniu 2016 r. na internetowym panelu Ariadna, na próbie 2000 respondentów w wieku 15+.

Komentarz Jakub Zieliński, executive director of communications planning MullenLowe MediaHub

Z punktu widzenia planowania mediów wciąż jeszcze stoimy przed wyzwaniem identyfikacji użytkownika na różnych urządzeniach. Jest to jednak bardzo trudne, dlatego wciąż borykamy się z sytuacją nieefektywnego remarketingu ze względu na dokonanie zakupu na innym urządzeniu. Opracowanie algorytmu pozwalającego na taką identyfikację pozwoli w przyszłości przesunąć znaczną część budżetów remarketingowych (które dziś stanowią ponad 50% budżetów w ramach reklamy programatic) na inne działania, bardziej efektywne sprzedażowo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+