Starsze pokolenia o edukacji zdrowotnej w szkołach - badanie opinii

Wprowadzenie nowego przedmiotu "edukacja zdrowotna" do polskich szkół wywołało szeroką dyskusję społeczną. Choć zajęcia nie są obowiązkowe, temat zdrowia dzieci i młodzieży budzi duże zainteresowanie wśród dorosłych. Najnowsze badanie opinii publicznej pokazuje, że szczególnie starsze pokolenia dostrzegają potrzebę systemowej edukacji zdrowotnej już na etapie szkolnym.

Artykuł Sponsorowany
Artykuł Sponsorowany
Udostępnij artykuł:
Starsze pokolenia o edukacji zdrowotnej w szkołach - badanie opinii
Edukacja zdrowotna w szkołach

Seniorzy najczęściej popierają obowiązkową edukację zdrowotną

Z badania Opinia24 na zlecenie Erecept.pl wynika, że większość Polaków opowiada się za wprowadzeniem obowiązkowych zajęć z edukacji zdrowotnej w szkołach. Najwyższy poziom poparcia odnotowano wśród osób w wieku 60 lat i więcej – niemal 7 na 10 seniorów uważa, że taki przedmiot powinien znaleźć się w szkolnym programie nauczania. W tej grupie dominują odpowiedzi zdecydowanie popierające to rozwiązanie.

Negatywne opinie częściej pojawiały się wśród osób w wieku 45–59 lat, jednak również w tej grupie zwolennicy edukacji zdrowotnej stanowili większość. Wyniki pokazują, że wraz z wiekiem rośnie przekonanie o znaczeniu wiedzy zdrowotnej przekazywanej w sposób systematyczny i uporządkowany.

Miejsce zamieszkania a stosunek do nowego przedmiotu

Stosunek do obowiązkowej edukacji zdrowotnej różni się także w zależności od wielkości miejscowości. Największe poparcie deklarują mieszkańcy średnich i dużych miast, gdzie ponad trzy czwarte respondentów opowiada się za takim rozwiązaniem. Na terenach wiejskich oraz w najmniejszych miejscowościach odsetek zwolenników jest nieco niższy, choć nadal przeważają osoby popierające wprowadzenie zajęć.

Zależność ta może wynikać z różnic w dostępie do informacji, oferty edukacyjnej oraz doświadczeń związanych z profilaktyką zdrowotną i opieką medyczną.

Jakie tematy są najważniejsze w edukacji zdrowotnej?

Respondenci wskazali, jakie zagadnienia ich zdaniem powinny być poruszane w ramach edukacji zdrowotnej. Na pierwszym miejscu znalazła się pierwsza pomoc, uznawana za kluczową umiejętność praktyczną. Kolejne ważne obszary to zdrowie psychiczne i emocje oraz higiena i zdrowy styl życia.

Duże znaczenie przypisywane jest także tematom związanym z uzależnieniami, profilaktyką chorób, edukacją seksualną i antykoncepcją, a także relacjami i komunikacją. Wskazuje to na szerokie oczekiwania wobec programu nauczania, który powinien obejmować zarówno kwestie fizyczne, jak i psychiczne oraz społeczne.

Różnice w opiniach kobiet i mężczyzn

Analiza wyników pokazuje wyraźne różnice między kobietami i mężczyznami. Kobiety częściej podkreślają znaczenie zdrowia psychicznego, profilaktyki chorób oraz uzależnień. Z kolei mężczyźni rzadziej wskazują te obszary jako priorytetowe, co może odzwierciedlać odmienne doświadczenia i potrzeby zdrowotne.

Najmłodsi respondenci zwracają szczególną uwagę na zdrowie psychiczne oraz edukację seksualną, natomiast starsze grupy wiekowe częściej podkreślają wagę pierwszej pomocy.

Szkoła rzadko wskazywana jako źródło wiedzy o zdrowiu

Choć dyskusja dotyczy szkolnej edukacji zdrowotnej, obecnie szkoła jest jednym z najrzadziej wskazywanych źródeł wiedzy o zdrowiu i seksualności. Respondenci częściej czerpią informacje z internetu, od lekarzy i innych pracowników ochrony zdrowia, a także z kampanii społecznych i mediów.

Niski odsetek wskazań szkoły jako źródła wiedzy może świadczyć o tym, że dotychczasowe formy edukacji nie odpowiadały na realne potrzeby uczniów i dorosłych.

Poczucie niedoboru rzetelnej edukacji zdrowotnej

Zdecydowana większość badanych uważa, że w Polsce brakuje rzetelnej edukacji zdrowotnej i seksualnej. To przekonanie częściej wyrażają kobiety niż mężczyźni, jednak jest ono powszechne we wszystkich grupach wiekowych. Jednocześnie większość respondentów ocenia swoją wiedzę z zakresu profilaktyki zdrowotnej jako przeciętną.

Najlepiej swoją wiedzę oceniają młodzi dorośli, natomiast w starszych grupach dominuje większa ostrożność w samoocenie. Może to wynikać z rosnącej świadomości złożoności zagadnień zdrowotnych.

Edukacja zdrowotna jako inwestycja w przyszłość

Wyniki badania pokazują, że temat edukacji zdrowotnej jest istotny dla społeczeństwa, a szczególnie dla starszych pokoleń. Wprowadzenie kompleksowych zajęć w szkołach może nie tylko poprawić poziom wiedzy młodych ludzi, ale także wpłynąć na ich przyszłe decyzje zdrowotne. Dyskusja wokół nowego przedmiotu wskazuje, że oczekiwania społeczne wobec edukacji w tym obszarze są wysokie i zróżnicowane.

Bibliografia

Badanie zrealizowane przez Opinia24 na zlecenie Erecept.pl. Badanie opinii: Edukacja zdrowotna i seksualna w szkołach, październik 2025. Badanie CAWI na ogólnopolskiej próbie 1000 dorosłych Polaków.

Artykuł sponsorowany Erecept.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Group One stawia na AI. Wojtek Kaźmierczak pokieruje innowacjami

Group One stawia na AI. Wojtek Kaźmierczak pokieruje innowacjami

Radiowa Jedynka z audio serialem o "Znachorze". Premiera w święta

Radiowa Jedynka z audio serialem o "Znachorze". Premiera w święta

Adam Kornacki i Patryk Mikiciuk uniewinnieni od zarzutu gwałtu

Adam Kornacki i Patryk Mikiciuk uniewinnieni od zarzutu gwałtu

"Gazeta Wyborcza" opisała leki szefa BBN. Minister zapowiada postępowanie

"Gazeta Wyborcza" opisała leki szefa BBN. Minister zapowiada postępowanie

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?
Materiał reklamowy

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"