"Stekiem" i "kiełbasą" można nazwać tylko mięso. Europosłowie zdecydowali

Parlament Europejski poparł zakaz używania nazw takich jak "stek" czy "kiełbasa" dla roślinnych alternatyw mięsa. Decyzja ta jest częścią szerszych negocjacji z państwami członkowskimi.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
"Stekiem" i "kiełbasą" można nazwać tylko mięso. Europosłowie zdecydowali
Unsplash

Parlament Europejski w Strasburgu zagłosował za zakazem stosowania nazw mięsnych w odniesieniu do produktów roślinnych. 355 europosłów poparło tę propozycję, podczas gdy 247 było przeciw. Choć decyzja nie jest jeszcze prawem, stanowi mandat do dalszych negocjacji z państwami członkowskimi.

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, określenia takie jak "stek roślinny" czy "burger wege" nie będą mogły być używane dla produktów bezmięsnych. Komisja Europejska wcześniej proponowała zakaz używania nazw "wołowina" czy "kurczak" dla produktów roślinnych, ale nie obejmowała "burgera" i "kiełbasy".

Zwolennicy zakazu twierdzą, że takie nazwy mogą wprowadzać konsumentów w błąd i podkreślają potrzebę ochrony branży mięsnej. Przeciwnicy, w tym przedstawiciele sektora roślinnych alternatyw, argumentują, że produkty są wyraźnie oznaczone jako wegańskie lub wegetariańskie, co nie wprowadza w błąd.

UE zajmuje się wegańskimi produktami

Zakaz jest częścią większego projektu mającego na celu przywrócenie równowagi w łańcuchu dostaw produktów rolno-spożywczych. Europosłowie poparli także obowiązkowe pisemne umowy na dostawy produktów rolnych oraz zmiany w etykietowaniu i marketingu.

W 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że obecne prawo unijne jest wystarczające i państwa członkowskie nie mogą samodzielnie zakazywać stosowania określeń takich jak "wegański burger".

Źródło: PAP

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Inwestor "Rzeczpospolitej" ukarany przez nadzór giełdy. Grzywny także dla Hajdarowiczów

Inwestor "Rzeczpospolitej" ukarany przez nadzór giełdy. Grzywny także dla Hajdarowiczów

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO