Sztuczna inteligencja to wielkie szanse, ale wiąże się z dylematami

Rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją dają wiele szans na rozwój w wielu dziedzinach życia. Z drugiej jednak strony, niosą za sobą trudno rozwiązywalne dylematy lub nawet zagrożenia - twierdzą eksperci, którzy na ten temat rozmawiali w trakcie Forum Marketingu Zintegrowanego.

Justyna Dąbrowska
Justyna Dąbrowska
Udostępnij artykuł:

Dr Dominik Batorski, reprezentujący firmę Sotrender oraz Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego uważa, że sztuczna inteligencja niesie za sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia.  

- Bardzo ciekawym trendem, nie tylko związanym ze ściśle rozumianą sztuczną inteligencją, ale generalnie z wykorzystaniem danych i algorytów, jest podejście predictive maintenance. To znaczy, że nie naprawiamy urządzeń dopiero, gdy się popsują, ale zbieramy dane (często w czasie rzeczywistym) na temat tego, jak funkcjonują. Za pomocą tych danych wykrywamy anomalie i nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych urządzeń. Następnie kolejne algorytmy decydują, kiedy takie urządzenie może się popsuć, jak długo może działać i obędzie się bez napraw - mówił dr Batorski. - To bardzo użyteczne podeście - jako cywilizacja stajemy w obliczu problemu zbyt szybkiego zużywania różnego rodzaju zasobów naturalnych, "rabunkową" eksploatacją naszej planety. Podejście prodekcyjne może na znacznie efektywniejsze wykorzystanie zasobu - ocenił specjalista.

Dr Batorski stwierdził również, że w najbliższym czasie najszybciej rozwijającym się obszarem AI będzie zdolność maszyn do rozumienia otaczającej rzeczywistości, np. samochody autonomiczne, algorytmy rozumiejące ludzką mowę.

W ocenie Huberta Tworkowskiego z Synerise, dywagacje na temat szans i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją nie mają sensu. - Nie mamy wyjścia. Wiele ludzi, także w branży marketingowo-mediowej, straci pracę, jeśli nie dopasuje się do postępu technologicznego - tłumaczył.

- Z perspektywy marketingowo-biznesowej, sztuczna inteligencja wpływa na poszerzenie świadomości oraz lepszym zrozumieniu konsumenta. Każdy, kto chce osiągnąć cele biznesowe w digitalu, dzięki AI może to zrobić dużo lepiej -   przekonywał specjalista.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/volvo-cars-zaczyna-wspolprace-z-nvidia-w-zakresie-sztucznej-inteligencji ##

Sztuczna inteligencja - podróż w (nie)znane

- Prawdopodobnie większość z nas korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji, ale nawet o tym nie wie - stwierdził z kolei prof. dr hab. Paweł Łuków, etyk i filozof z Uniwersytetu Warszawskiego. - Jeśli mamy szukać zagrożeń sztucznej inteligencji, to właśnie tą drogą - ocenił naukowiec.

- Jeśli mamy się bać rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję, to w porównaniu z czym? - kontynuował prof. Łuków. - Sam fakt, że coś jest sztuczną inteligencją, niekoniecznie musi świadczyć o tym, że zagrożenia są większe niż te, z którymi mamy do czynienia do tej pory. Szpadlem też można się zabić - konkludował ekspert.

Łuków argumentował, że urządzenia oparte o mechanizmy sztucznej inteligencji same się uczą oraz dokonują wyborów. - Z punktu widzenia filozofii i etyki, w obu przypadkach chodzi o to, czy wiemy, według jakich kryteriów i jakich wartości są podejmowane decyzje. To będzie największy kłopot, z jakim przyjdzie nam sobie poradzić - mówił naukowiec.

- Punktem odniesienia w przypadku sztucznej inteligencji zawsze będziemy my, ludzie - przekonywał z kolei prof. Arkadiusz Stempin, politolog i historyk z Uniwersytetu we Freiburgu. - Wkładając dane w sztuczną inteligencję, uzyskujemy jej decyzję, która dla nas będzie absolutnie niezrozumiała. Nie wszystkie składniki, w oparciu o które my podejmujemy decyzje, automatycznie zostaną zaaplikowane sztucznej inteligencji - uzasadniał ekspert.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualni-prezenterzy-czytaja-wiadomosci-w-xinhua-jak-to-dziala-sztuczna-inteligencja ##

Sztuczna inteligencja nie wygląda jak na filmie

- Obrazek sztucznej inteligencji jest dziś bardzo słodko-gorzki - stwierdziła dr Aleksandra Przegalińska, filozofka z MIT i Akademii Leona Koźmińskiego - Kluczem do zrozumienia strachu, jaki wywołuje sztuczna inteligencja, jest źródło wyobrażeń na jej temat. Imaginarium o sztucznej inteligencji wywodzi się u nas z popkultury. Hollywood produkuje nam wizje współpracy człowieka z technologią - dodała specjalistka.  

Dr Przegalińska dodała, że niepotrzebnie za szybko rozwijane są niektóre projekty z zakresu sztucznej inteligencji, jak na  przykład autonomiczny samochód Ubera, który śmiertelnie potrącił w USA kobietę. Takie doniesienia medialne nie sprzyjają budowaniu wokół AI pozytywnego odbioru społecznego.

Eksperta oceniła, że specjaliści pracujący nad technologiami opartymi o AI systematycznie "odrabiają lekcję", jeśli chodzi o etyczny aspekt ich funkcjonowania. Pojawia się także dylemat, wedle jakich wartości modelować sztuczną inteligencję. - Pytanie, czy etyka sztucznej inteligencji na chwilę obecną jest dziedziną, która da się zbudować - komentowała dr Przegalińska.

Justyna Dąbrowska
Autor artykułu:
Justyna Dąbrowska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji