Sąd kolejny raz zajmie się karą UOKiK dla T-Mobile za podwyżkę abonamentu

Sąd Apelacyjny uchylił karę nałożoną przez prezesa UOKiK na T-Mobile Polska za podwyżkę cenników abonamentowych jesienią 2014 roku i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sześć lat temu UOKiK nakazał telekomowi przekazać abonentom po 65 zł rekompensaty i zapłacić 4,5 mln zł grzywny.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec 2015 roku nałożył karę na T-Mobile Polska za podwyżkę w ofertach abonamentowych wprowadzoną z początkiem września 2014 roku. Operator podniósł wtedy miesięczną opłatę o 5 zł, a abonentom mającym umowy na czas określony zmniejszył przysługującą zniżkę o 120 zł.

Wcześniej poinformował o tym klientów, podkreślając, że przed wprowadzeniem podwyżki mogą rozwiązać umowy bez płacenia kary. Zaproponował też przejście do dostępnych od niedawna taryf Jump.

UOKiK ocenił, że T-Mobile naruszył przepisy Prawa telekomunikacyjnego, ponieważ w stosowanych wówczas wzorcach umów nie określił wystarczająco trybu jednostronnej zmiany warunków.

- Klauzule umowne wykorzystywane przez T-Mobile w dacie wysyłki do konsumentów powiadomień o dokonaniu jednostronnej zmiany warunków umowy zawierają bowiem wyłącznie opis trybu, w jakim mogą zostać wprowadzone zmiany do łączącego strony kontraktu oraz związanych z tym konsekwencji w postaci konieczności (bądź też jej braku) zwrotu ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6 pt. W treści przedmiotowych klauzul nie zostały określone materialne warunki (przesłanki) dokonywania takich zmian, w oparciu o analizę których konsument mógłby przewidzieć, w jakich sytuacjach i z uwagi na jakie czynniki, warunki zawartej z dostawcą usług telekomunikacyjnych umowy mogą ulec zmianie - czytamy w decyzji prezesa UOKiK.

T-Mobile podkreślił, że na początku sierpnia 2014 roku przestał stosować zakwestionowane formularze umów, a na poparcie swojego prawa do jednostronnego zmieniania warunków umów, po wcześniejszym poinformowaniu klientów, przedstawił opinie prawników. Z niektórymi ich tezami nie zgodził się UOKiK.

4,5 mln zł kary i rekompensata dla abonentów

Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK T-Mobile Polska ma wypłacić po 65 zł rekompensaty klientom, którym podwyższono opłaty we wrześniu 2014 roku, a wcześniej poinformować o tym w ogłoszeniu na pierwszej stronie jednego z czołowych dzienników oraz w wiadomościach do klientów (żeby umożliwić wybór formy rekompensaty: przelew, przekaz pocztowy lub potrącenie przez firmę z bieżących opłat).

Firmie nakazano też zapłatę 4,5 mln zł grzywny za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/t-mobile-polska-centrum-danych-chmura-warszawa,7170067562608769a ##

UOKiK dwa razy się odwołał

Od decyzji odwołał się T-Mobile. W maju 2018 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił ją w całości. Wtedy od orzeczenia odwołał się UOKiK, a w sierpniu 2019 roku Sąd Apelacyjny przekazał sprawę Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów do ponownego rozpoznania.

W grudniu ub.r. SOKiK jeszcze raz uchylił decyzję, a UOKiK ponownie złożył odwołanie.

W konsekwencji, jak podano na stronie internetowej UOKiK, 20 grudnia br. Sąd Apelacyjny „zmienił zaskarżony wyrok SOKiK częściowo w ten sposób, że w pkt I oddalił odwołanie co do punktu pierwszego decyzji (gdzie mowa o naruszeniu przez firmę zbiorowych interesów klientów - przyp.) oraz w pkt II uchylił zaskarżony wyrok w pozostałej części (dotyczącej m.in. rekompensaty i grzywny - przyp.) i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez SOKiK”.

Prezes UOKiK karze telekomy

W październiku br. prezes UOKiK na podstawie skarg od klientów podjął postępowanie przeciw T-Mobile Polska dotyczące aktywowania klientom dodatkowo płatnych usług z wykorzystaniem direct billingu (chodzi o opcję „Zamów z T-Mobile”).

W zeszłym tygodniu UOKiK poinformował o decyzji w podobnej sprawie dotyczącej Orange Polska. Operator zgodził się zrekompensować straty klientom, którzy nieświadomie aktywowali u operatora płatny serwis lub usługę nietelekomunikacyjną, oraz wycofał tzw. flash SMS-y, zakwestionowane przez Urząd.

Z kolei Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/t-mobile-swiatlowod-zasie-cena-umowa-swiatlowod-inwestycje,7170085266897025a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych