Ta sieć ma w Polsce prawie 400 sklepów. Ciągle przynosi straty

Sieć Aldi zbliża się do pułapu 400 sklepów w Polsce. Zarządzająca nimi spółka osiąga spore wzrosty przychodów, ale nadal jej rentowność jest na dużym minusie. W ub.r. firma zanotowała ponad 0,5 mld zł straty netto.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Ta sieć ma w Polsce prawie 400 sklepów. Ciągle przynosi straty
Sklep Aldi, fot. materiały prasowe

Niedawno Aldi Polska poinformowało, że z początkiem października uruchomiło swoje kolejne sklepy w Gdańsku i Poznaniu. W efekcie ma już 384 placówki handlowe.

Sieć Aldi powiększa się znacząco od kilku lat. Na koniec 2024 roku liczyła 363 sklepy. W ub.r. uruchomiła ich 55, rok wcześniej – 57, a w 2023 r. – 50.

To przekłada się na spore wzrosty przychodów zarządzającej nimi firmy. W 2021 roku wypracowała 2,18 mld zł wpływów, rok później – 2,96 mld, a w 2023 roku – 3,6 mld. Natomiast w ub.r. przychody zwiększyły się o 11,6 proc. do 4,11 mld zł.

Miażdżącą większość stanowi oczywiście sprzedaż w sklepach. Natomiast wpływy z należących do spółki centrów dystrybucji w Chorzowie i Bydgoszczy zwiększyły się rok do roku z 9,69 do 11,74 mln zł.

W Aldi prawie 5 tys. pracowników

Równocześnie koszty działalności operacyjnej Aldi Polska wciąż są wyższe od przychodów sprzedażowych. W 2024 roku poszły w górę o 11,2 proc. do 4,23 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów wzrosła z 2,73 do 3,03 mld.

Z kolei wydatki na usługi obce zwiększyły się z 316,06 do 364,44 mln zł, na wynagrodzenia – z 262,86 do 310,72 mln, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 78,29 do 88,83 mln, a na zużycie materiałów i energii – ze 111,82 do 131,75 mln.

Na koniec ub.r. w firmie pracowało 4 838 osób, wobec 4 599 przed rokiem.

Jej koszty dotyczące amortyzacji poszły w dół ze 139,63 do 119,67 mln zł, zaś pozostałe wydatki operacyjne – z 1,24 mld do 460,58 mln zł. Koszty aktualizacji środków trwałych i środków trwałych w budowie zmalały z 1,03 mld do 265,09 mln.

Natomiast wydatki finansowe (w całości na odsetki) skurczyły się z 14,28 do 4,01 mln zł, zaś wpływy w tym obszarze poszły w górę z 7,39 do 18,14 mln.

Seria strat, teraz pożyczka

Rentowność Aldi Polska pozostała ujemna, ale w ub.r. znacząco się polepszyła. Strata operacyjna zmalała z 1,32 mld do 531,49 mln zł, a w ujęciu netto – z 1,34 mld do 518,01 mln. Natomiast w 2022 roku firma zanotowała 240,83 mln zł czystej straty, a rok wcześniej – 194,06 mln.

Mimo to jej kapitały własne pozostawały dodatnie, ponieważ regularnie zasilał je właściciel. W 2022 roku wzrosły z 1,99 do 2,64 mld zł (pozostałe kapitały rezerwowe podwyższono z 930,99 mln do 1,63 mld), rok później – do 3,4 mld zł (w bilansie pojawiło się 1,26 mld kapitału rezerwowego, a pozostałe kapitały rezerwowe zwiększono do 2,23 mld), zaś w ub.r. zmalały do 2,88 mld.

W połowie lipca br. spółka zaciągnęła 320 mln euro pożyczki. Ma ją spłacić do końca marca przyszłego roku.

Aldi chce mieć tysiąc sklepów

W maju Aldi Polska zapowiadało, że w całym 2025 roku planuje uruchomić 60 sklepów. W sprawozdaniu firma zaznaczyła natomiast, że w lipcu trwała budowa 36 placówek, zaś ponad 40 projektów było w fazie projektowania.

W ub.r. deklarowała, że do 2028 roku chce mieć 650 sklepów, a w ciągu dekady osiągnąć pułap tysiąca.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Wyniki finansowe Aldi Polska
Wyniki finansowe Aldi Polska © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Związkowcy w polskich mediach łączą siły. Chcą udziału w zyskach dla pracowników

Związkowcy w polskich mediach łączą siły. Chcą udziału w zyskach dla pracowników

Ruszyła kolejna edycja programu "Inżynierowie Przyszłości". "Dmuchamy wiatr w wasze żagle"

Ruszyła kolejna edycja programu "Inżynierowie Przyszłości". "Dmuchamy wiatr w wasze żagle"

Duża awaria internetu. Nie działały m.in. Canal+, Goniec oraz X

Duża awaria internetu. Nie działały m.in. Canal+, Goniec oraz X

Wirtualnemedia.pl i Pracuj.pl łączą siły. Jeszcze łatwiejsze szukanie pracy w branży mediów, marketingu i PR

Wirtualnemedia.pl i Pracuj.pl łączą siły. Jeszcze łatwiejsze szukanie pracy w branży mediów, marketingu i PR

Agnieszka Ferenc-Stępkowska o tym, jak WP for Publishers pomaga wydawcom zarabiać więcej
Materiał reklamowy

Agnieszka Ferenc-Stępkowska o tym, jak WP for Publishers pomaga wydawcom zarabiać więcej

Palikot znów skazany za promowanie alkoholu. Ogromna grzywna

Palikot znów skazany za promowanie alkoholu. Ogromna grzywna