„Tak to leciało!” i „Herkules” hitami telewizyjnej jesieni

Spośród wszystkich nowych i reaktywowanych audycji emitowanych w głównych stacjach telewizyjnych na początku jesiennej ramówki największą widownię notuje teleturniej TVP2 „Tak to leciało!”, a dalej plasują się serial TVN „Herkules” i program Polsatu „Doda - 12 kroków do miłości” - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
„Tak to leciało!” i „Herkules” hitami telewizyjnej jesieni
Sławomir Zapała i „Kajra” na planie „Tak to leciało!”; fot. Maciej Zawada

Pierwsze miejsce należy do reaktywowanego po 10 latach przerwy teleturnieju „Tak to leciało!”, który w Dwójce oglądać można w niedziele o godz. 16.15, począwszy od 4 września 2022 roku. Trzy pierwsze odcinki cyklu nadane do 18 września śledziło średnio 979 tys. widzów. Dało to stacji 10,09 proc. udziału w rynku wśród wszystkich widzów - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

- Myślę, że ze wszystkich wymienionych pozycji programowych najlepiej powinniśmy ocenić „Tak to leciało!”, a ocena nie wynika tylko z tego, że program osiągnął w szerokiej widowni (4+) najwyższe statystyki. Jest to w zasadzie jedna pozycja (spośród analizowanych), która pozwoliła stacji na poprawę wyników w danym paśmie w porównaniu z rokiem ubiegłym - mówi Bartosz Zientek, prezes zarządu Media Context.

Na drugiej pozycji w rankingu plasuje się najwyżej sklasyfikowana nowość, czyli serial TVN „Herkules”. Pierwsze trzy odcinki produkcji nadane miedzy 5 a 19 września w poniedziałki o 21.30 śledziło 861 tys. widzów, co przełożyło się na 7,92 proc. udziału.

grafika

Doda wśród hitów jesieni

Podium uzupełnia będący nowością Polsatu program „Doda - 12 kroków do miłości”. Jego średnia widownia w okresie od 3 do 17 września (emisja w soboty o 20.00) wyniosła 742 tys. oglądających (6,03 proc. udziału).

- Nowości oglądają się raczej średnio, ale dajmy im chwilę czasu początki, zwłaszcza w takim okresie, bywają trudne. Warto natomiast zwrócić uwagę na „Dodę i jej 12 kroków do miłości” - bo o ile widownia w telewizji tradycyjnej jest na poziomie średnim, o tyle jestem niemal pewna że w serwisie VOD program ogląda się lepiej niż dobrze. Nie wspominając o TikToku, w którym od początku września królują skróty programu. Pytanie więc, czy ocenianie formatu wyłącznie z perspektywy statystyk w telewizji ma jeszcze sens - w tym wypadku, kiedy odbiorcą jest młodszy widz, wnioski mogą być skrajnie różne w stosunku do rzeczywistości - komentuje Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

grafika

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/doda-12-krokow-do-milosci-hit-polsat-doda-generuje-tak-wysoka-ogladalnosc,7169761030649985a ##

Czwarte miejsce zajęła druga najwyżej sklasyfikowana w rankingu reaktywacja, czyli show „Hell’s kitchen - piekielna kuchnia”, który powrócił do Polsatu po sześciu latach przerwy. Cykl od 31 sierpnia do 14 września we wtorki o 20.00 śledziło 686 tys. osób (5,50 proc. udziału).

Ostatnią lokatę w zestawieniu uzupełnia nowość Polsatu „Ślubne pogotowie Izabeli Janachowskiej”. Pierwsze trzy odcinki programu miały 578 tys. widzów (5,34 proc. udziału; emisja w niedziele o 17.40 miedzy 4 a 18 września).

- Na najsłabszą ocenę zasługuje program Izabeli Janachowskiej. W tym przypadku zarówno w grupie komercyjnej jak i szerokiej mamy do czynienia ze znaczącymi spadkami (odpowiednio -19 proc. i -28 proc.). Na uwadze jednak trzeba mieć, że program zastąpił w ramówce „Nasz nowy dom”, który jest dużym hitem stacji, a jednocześnie jest skierowany jednak do nieco szerszej widowni - tematyka ślubna jednak zdecydowanie bardziej przyciąga widownię stricte kobiecą - analizuje Bartosz Zientek.

grafika

„Herkules” na czele w 16-49

Wśród widzów w grupie 16-49 wśród nowych i powracających po dłuższej przerwie projektów emitowanych w głównych stacjach telewizyjnych na początku jesiennej ramówki pierwsze miejsce zajmuje serial „Herkules”, który w tym ujęciu ma 411 tys. widzów (10,32 proc. udziału).

- Stosunkowo dobre wyniki notuje „Herkules”, chociaż w szerokiej widowni statystyki są nieco słabsze niż emitowanej rok wcześniej „Chyłce” to w grupie komercyjnej (16-49) te wyniki są nawet lepsze, także z punktu widzenia stacji można powiedzieć, że serial na pewno jest udaną inwestycją – informuje Zientek.

Drugie miejsce zajmuje „Hell’s kitchen - piekielna kuchnia” (395 tys. widzów; 9,46 proc. udziału), a trzecie - „Doda - 12 kroków do miłości” (335 tys. widzów; 8,13 proc. udziału).

- Na pozytywne oceny zasługują również „Doda - 12 kroków do miłości” oraz „Hell’s kitchen - piekielna kuchnia”, które może nie zwiększyły udziałów stacji w swoich pasmach, ale statystyki obu są na podobnym poziomie do pozycji które były emitowany w zeszłym roku (odpowiednio „Kuchnia” i „Family Food Fight”). Ciekawe, czy w przypadku utrzymujących się dobrych statystyk „Dody...”, stacja będzie szukała jakiegoś rozwiązania, które pozwoli na kontynuację tego show w kolejnych ramówkach - komentuje ekspert z Media Context.

grafika

Zdaniem Katarzyny Baczyńskiej pierwsze tygodnie jesiennych ramówek są stosunkowo trudne do oceny ze względu na liczne transmisje sportowe, czy śmierć Elżbiety II. - Generalnie pierwsze dni września minęły w telewizji pod znakiem sportu - w TVP1 mieliśmy Ligę Mistrzów i oczywiście MŚ w siatkówce mężczyzn (finał turnieju to program z najwyższą oglądalnością w analizowanym okresie - niemal 3,9 mln widzów w grupie 4+, tylko widownia In-home), a także US Open (niemal 1,6 mln widzów). Trochę za wcześnie, aby wnioskować, które z nowych pozycji są najbardziej rokujące, zważywszy, że analizowane dni minęły widzom właśnie pod znakiem emocji sportowych. Nie bez znaczenia pozostają też emocje innego typu, mianowicie związane ze śmiercią Królowej Elżbiety - analizuje ekspertka.

- Patrząc natomiast na poziomy widowni programów rozrywkowych niespodzianek nie ma - niezmiennie palmę pierwszeństwa dzierży „M jak miłość” (a także „Na dobre i na złe”), w TVN - najbardziej masową widownię przyciągnął „Mam talent!”, w Polsacie - kabarety, „Twoja twarz brzmi znajomo” i „Taniec z gwiazdami” - dodaje Baczyńska z One House.

Jako stosunkowo udany start ramówek w stacjach należących do tzw. „wielkiej czwórki” ocenia Bartosz Zientek. - Co prawda wszystkie stacje poza TVP2 zaliczyły dość znaczący spadek udziałów w pierwszych 3 tygodniach września w porównaniu z zeszłym rokiem. Liderem tych spadków jest Polsat który traci w grupie komercyjnej w tym okresie aż 10 proc. (0,9 pkt. proc.) na udziałach. Spadek ten jest jednak długoterminowym trendem, a patrząc na wzrost udziałów miesiąc do miesiąca mamy najlepszy start jesiennej ramówki od 2018 roku - mówi prezes zarządu Media Context.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów